Rak rygg / svängd rygg

tott

Trådstartare
Jag blir så förvirrad!!
HUR ser en rak rygg ut och HUR ser en svängd rygg ut? Bilder tack:bow:

Sv: Rak rygg / svängd rygg

Ingen som kan hjälpa mig? Tycker att många pratar och raka och svängda ryggar hit och dit...
Upp till bevis ;)

ja det är bara att titta på hästens rygg från sidan, en svängd rygg går lite nedåt i mitten medan en rak rygg är linjär

Den bruna hästen här hade jag klassat som svängd rygg. Fuxen har en väldigt rak rygg. På en svängd rygg ligger raka sadlar inte emot i mitten utan mest framme och bak, och tvärtom med en rak rygg, då ligger de på mest i mitten men inte så mycket där bak.

*knapplån*

Bara för att förvirra ännu mer:o
Hur skulle du bedöma min hästs rygg, som svängd eller rak...? (vet ej själv då jag aldrig själv provat ut sadlar till honom)

Med huvudet upp:
18185149.jpg

Med huvudet ner:
18185156.jpg

Jag antar att man ska kolla när hästen har huvudet upp? För om den har huvudet nere i marken drar den ju ut ryggen... Jag skulle alltså säga att den har en svängd rygg

kl.
fast det viktigaste är ur ryggen är när hästen arbetar, för det är då den måste ligga bra. många tänker inte på det när de själva lägger på en sadel.
en svängd rygg när hästen står still kan bli mycket rak i arbete.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 397
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 394
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 10 11 12
Svar
237
· Visningar
20 333
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 923
Senast: Noxos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka