Sv: Ragdoll
jo jag och min sambo gav väl 1500kr för henne utan stamtavla.. hade vi velat ha stamtavla med hade vi fått ge 5000kr för henne. men eftersom hon nu är blandras så brydde vi oss inte så mycket om det med stamtavla! men som sagt jag var bara ute efter att fråga då uppfödaren rekomenderade oss att ta en kull! inte tänker jag utsätta katten för något som skulle göra henne skada!
lite hjärta har jag allt!
men sen skulle jag bara vilja veta när katten är könsmogen för detta är min första hona jag har! har bara haft hanar innan!
Nej, precis som med hundar ska man inte para blandraser. MissFideli skrev allt väldigt bra.
På ragdolls ska man ultraljuda hjärta och njurar för HCM och CIN innan avel, och helst även testa för FIV/FeLV och blodgruppera, vilket gäller oavsett ras. Detta kan kosta allt ifrån 2000 kr och uppåt på en katt, och då ska man ju dessutom göra samma sak på hanen. Förutom mat, kattsand, leksaker etc så ska kattungarna veterinärbesiktigas, ID-märkas/chipmärkas och vaccineras. De totala kostnaderna för att ta en kull går snabbt upp i höga summor, det är inte billigt att avla.
Med tanke på att huskatter (som alla blandraskatter är) säljs för betydligt lägre summor än renrasiga registrerade kattungar med stamtavlor, medans kostnaderna är nästan exakt lika stora, så kan jag nästan garantera dig att du kommer gå många tusenlappar minus på att avla på din hona. Om du verkligen är intresserad av avel så rekommenderar jag att du köper en renrasig hona och går på utställningar för att lära dig mer om rasens standard. Sedan när du har ett riktigt mål med din avel så är du betydligt bättre förberedd!
/Erica
jo jag och min sambo gav väl 1500kr för henne utan stamtavla.. hade vi velat ha stamtavla med hade vi fått ge 5000kr för henne. men eftersom hon nu är blandras så brydde vi oss inte så mycket om det med stamtavla! men som sagt jag var bara ute efter att fråga då uppfödaren rekomenderade oss att ta en kull! inte tänker jag utsätta katten för något som skulle göra henne skada!
lite hjärta har jag allt!
men sen skulle jag bara vilja veta när katten är könsmogen för detta är min första hona jag har! har bara haft hanar innan!