Sv: Ragdoll

Nej, precis som med hundar ska man inte para blandraser. MissFideli skrev allt väldigt bra.

På ragdolls ska man ultraljuda hjärta och njurar för HCM och CIN innan avel, och helst även testa för FIV/FeLV och blodgruppera, vilket gäller oavsett ras. Detta kan kosta allt ifrån 2000 kr och uppåt på en katt, och då ska man ju dessutom göra samma sak på hanen. Förutom mat, kattsand, leksaker etc så ska kattungarna veterinärbesiktigas, ID-märkas/chipmärkas och vaccineras. De totala kostnaderna för att ta en kull går snabbt upp i höga summor, det är inte billigt att avla. :crazy:

Med tanke på att huskatter (som alla blandraskatter är) säljs för betydligt lägre summor än renrasiga registrerade kattungar med stamtavlor, medans kostnaderna är nästan exakt lika stora, så kan jag nästan garantera dig att du kommer gå många tusenlappar minus på att avla på din hona. Om du verkligen är intresserad av avel så rekommenderar jag att du köper en renrasig hona och går på utställningar för att lära dig mer om rasens standard. Sedan när du har ett riktigt mål med din avel så är du betydligt bättre förberedd! :idea:

/Erica

jo jag och min sambo gav väl 1500kr för henne utan stamtavla.. hade vi velat ha stamtavla med hade vi fått ge 5000kr för henne. men eftersom hon nu är blandras så brydde vi oss inte så mycket om det med stamtavla! men som sagt jag var bara ute efter att fråga då uppfödaren rekomenderade oss att ta en kull! inte tänker jag utsätta katten för något som skulle göra henne skada!
lite hjärta har jag allt!
men sen skulle jag bara vilja veta när katten är könsmogen för detta är min första hona jag har! har bara haft hanar innan!

Hon kan inte få en stamtavla eftersom hon är en icke godkänd blandras. I så fall är det en hemmagjord stamtavla, hon kan inte bli registrerad någonstans och kommer aldrig att vara välkommen i raskattavel. Hon är och kommer alltid att vara (den hemmagjorda stamtavlan till trots) en huskatt eftersom hon är en blandras. Så så tyvärr så lurade hennes uppfödare er rätt grundligt om dom påstod att hon kunde få stamtavla.

Tyvärr är det där rätt vanligt inom blandrasavel, man luras rejält. Men som du skrev, katten är ju lika mycket värd i dina ögon utan avkommor. Min Abbie är mig lika kär som kastrat utan avkommor som hennes mamma är med en kull bakom sig.

Senast ändrad:

Hon kan inte få en stamtavla eftersom hon är en icke godkänd blandras. I så fall är det en hemmagjord stamtavla, hon kan inte bli registrerad någonstans och kommer aldrig att vara välkommen i raskattavel. Hon är och kommer alltid att vara (den hemmagjorda stamtavlan till trots) en huskatt eftersom hon är en blandras. Så så tyvärr så lurade hennes uppfödare er rätt grundligt om dom påstod att hon kunde få stamtavla.

Tyvärr är det där rätt vanligt inom blandrasavel, man luras rejält. Men som du skrev, katten är ju lika mycket värd i dina ögon utan avkommor. Min Abbie är mig lika kär som kastrat utan avkommor som hennes mamma är med en kull bakom sig.

Allså det jag menar med stamtavla är att hennes mamma har stamtavla(renrasig birma) och hennes pappa(renrasig ragdoll) har/hade stamtavla(tyvärr blev han på körd för ett tag sen och dog)
Ingen katt någonsin kan ersätta Smilla för mig och min sambo! vi älskar henne fast än att hon har sina små fel!! om du kollar på korten så tror jag att man ser att hennes framben är sneda!

Jaha, då förstår jag. Medfödda skelettfel ska man alltid vara försiktig med, dom kan mycket väl vara ärftliga. Ska titta efter bilder!

Jaha, då förstår jag. Medfödda skelettfel ska man alltid vara försiktig med, dom kan mycket väl vara ärftliga. Ska titta efter bilder!

det får du gärna göra! annars så skall jag se fall jag kan få ett nytt kort på henne så att man ser hur hennes framben är! men felet har växt bort mer och mer sen vi fick henne! :)

Vi hade en hona med Manx i. Hon parade sig bl.a med en hanne utan svans. Av sju ungar överlevde två. Vi trodde katta var tokig först hon övergav dom en och en i boet, men det troliga är att de hade innre skelettskador.

Det var inte kul, så de två ungarna (vi har kvar dom) kastrerades/stereliserades direkt, inte en chans att vi vill vara med om det igen!

Erica, hur är det att ha okastrerad könsmogen hanne?

Mestadels så har det inte varit så farligt alls! Han har skött sig väldigt bra, inte strilat (förutom då han varit sjuk, och en period nu innan jul... *morr* ) och varit väldigt snäll. Han har jamat en hel del i perioder och går gärna och letar tjejer i lägenheten. Nån gång borde de ju dyka upp liksom?? :confused: :D Men jag har ju fertil hona hemma och vissa perioder har han varit på henne väldigt mycket. Hon är väldigt dominant och skriker gärna rejält för att visa sitt missnöje. :crazy: Har man inga fertila honor tror jag att det skulle fungera bättre, men som sagt så tycker jag inte att det varit något större problem ändå. Det är ju så olika hur hanar är. Hade du tänkt ha din pojke fertil? Vad heter han i stamtavlan..? *nyfiken*

/Erica

Wow Tilly! Helt underbara ragdolls du har, dem har jag missat! Vad heter de i stamtavlan? Casper ser väldigt läcker ut. Vad tråkigt med Nellie, hon ser ut att vara jättefin.

Min hane Cirrus, S*Chaver's Zohar Chaim, som snart ska få sin första tjej ;) (fast det är inte Dimma)

cirrus177.jpg

/Erica

Cirrus, vilken läckerbit! Min första raggis var en brun bicolor så dom har en speciell plats i hjärtat. :) Läskigt vad tiden går, det var 8 år sedan.

Min kissar är S*Sollyckans Vidar (casper), S*Tallkottens Emil (milo) och S*Stjärndrömmens Chloe (nellie) och mitt stamnamn är S*Quenyas.. men det har jag inte fått användning för ännu :(

Vad heter du och när väntas det smått?

Tack! Jag älskar också brun bicolor, ända sedan jag såg loveponies Samira här på forumet för många år sedan. :love:

Jag har precis registrerat mitt stamnamn S*Cheesericas, i höstas, så än så länge är jag inte så kändis. ;) För tillfället så väntar jag bara på att Dimma ska löpa, och sen är det tänkt att hon ska paras med S*Krymlas Chocolate Fantasy Fudge (han bor hos S*Grand Gathinoz) som ska kastreras till sommaren. Jag har varit lite i valet och kvalet om jag ska använda Cirrus istället men nu har jag bestämt mig för att vänta. Ifall ödet vill det så kan jag hålla Cirrus fertil ett år till och så får han bli pappa till nästa kull. Om inte så kommer han förhoppningsvis bli pappa till ett par kullar ändå, eftersom jag kommer låna ut honom lite smått. Han har en planerad flickvän som kommer hit så fort hon börjar löpa, S*Tallkottens Cleo! Så vi hoppas på lite babyboom från båda parningarna. :)

/Erica

Det märks att jag varit borta från kattaveln ett par år, känner knappt igen något av stamnamnen du nämner. :crazy:

Får nog ta mig en tur in på ragdollklubben och se vad som hänt i min frånvaro!

Så härligt med kattungar! Och skoj att du samarbetar med Tallkottens :D Min Milo är morbror till Cleo!

*knapplån*

Vilka vackra katter ni har :love: En dag ska jag också ha en ragdoll! Hur är de med andra katter?

Jag har 2 kullsystrar (bonnkatter) som helst inte ser varandra, de är 2 bitchar. man säger att kullsyskon brukar hålla sams men inte våra! Det är väldigt sällan de kan vara i närheten av varandra utan att någon slänger ut en tass. Men när det händer något, eller om det kommer inkräcktare, då är de riktigt tajta.

Jag har 2 kullsystrar (bonnkatter) som helst inte ser varandra, de är 2 bitchar. man säger att kullsyskon brukar hålla sams men inte våra! Det är väldigt sällan de kan vara i närheten av varandra utan att någon slänger ut en tass. Men när det händer något, eller om det kommer inkräcktare, då är de riktigt tajta.

:rofl:
Låter som mina barn!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Catsu
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 143
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka