Rättvisa till varje pris?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rättvisa till varje pris?

Det kanske är en nödvändighet för att de elever som sitter i skolrådet ska ställa upp på att vara klassrepresentanter?
Ofta blir dessa valda mer eller mindre emot sin vilja av klassen. De ska inte behöva förlora på det.

Man kan inte väljas mot sin vilja, eller kan man det i skolan? Du måste ju ställa upp som kandidat för att väljas.

Såg ofta elever som ville bli elevrådsrepresentanter i min klass för att de skulle missa lektioner och få göra kul saker ibland. De ville gärna ha med sig en kompis att lattja med och det användes ofta som en ursäkt att man inte hade gjort ditten eller datten, "visste inget, var på elevrådsmöte".

Andra ville det för att de är intresserade av att få vara med och tycka och påverka det var oftast de som blev valda av klasskamraterna allrahelst om de haft en ur exemplet ovan tidigare.

Kategori 1 skulle nog tycka att det var jätteorättvist att de var tvungna att gå till skolan fast det var håltimme på schemat.

Kategori 2 skulle nog tycka att det var bra att det inte var på lektionstid för då slipper man ta igen hemma.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jodå. Om hela klassen tycker att man ska få vara (för att slippa själv), då har man inte mycket val.

*been there, done that*
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Det verkar helt befängt. För det första så tycker jag du gör rätt i att prata med läraren om detta, men egentligen tycker jag inte du ska ta av utvecklingssamtalstiden om den är kort för den tiden brukar behövas till annat. Men om du har en lärare som ger rikligt med tid för samtalet kan du ju unna dig att ta upp det då.

För det andra tycker jag det är synd att många tycker att du skulle hållt dottern hemma ändå. Det skulle jag inte gjort och inte rekommendera. Det blir ju lite anarki "det jag inte gillar skiter jag i". Vilka signaler ger det? Om man tycker detta är befängt (vilket vi alla tycks göra), borde man protestera i förhand och försöka få till ändring istället för att skita i det.

Sedan är det både en ära, roligt och ibland jobbigt att vara en klassrepresentant. Roligt att få vara med och påverka lite extra, roligt med läger etc som man får. Jobbigt då man kan få använda ledig tid till möten. sedan det som Kat skrev om att man tvingas in i det, så är det inte på alla skolor. Alla de skolor jag jobbat på har låtit elever säga om de vill ha chans att vara representanter, ingen har valts mot sin vilja. Och vet man från början vilken deal det är, tex att det är rullande schema på möten och man därför kan få ta av ledig tid, men ändå är beredd att vara med, ja, då ska man inte klaga och tvinga klasskamrater att sitta av tid.

Sedan verkar det vansinnigt med icke lärarledd avsittningstid, tala om grogrund för mobbing och ett ypperligt tillfälle till sådant. Tycker att den här skolan hanterade detta väldigt konstigt och dåligt. Ta gärna upp detta med mobbingaspekten.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jodå. Om hela klassen tycker att man ska få vara (för att slippa själv), då har man inte mycket val.

*been there, done that*

Trist.

Men jag ser en klar förändring hur det var när jag gick i skolan och hur det är nu. När jag gick i skolan så var representanten en informationskanal till klassen och iget mer.

Numera kommer eleverna i rådet till tals på ett helt annat sätt och får vara med att bestämma eller ta frågan tillbaka till klassen och sedan svara. Dessutom brukar det göras något roligt t.ex. gå på Grönan, teater eller annat som avslutning för ett gott samarbete.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Protestera i förväg finns det aldrig framförhållning till. Schemaändringar, som den här till exempel, får vi besked om dagen innan.

En måndag i början av terminen ringde hon hem på lunchen och sa att de nu lagt till en dryg timme på måndagar så hon slutade 15 i stället för 13:45 som var sagt. Det var bara att glömma det vi planerat för eftermiddagen.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Man kan inte väljas mot sin vilja, eller kan man det i skolan?
Man kan väljas mot sin vilja, mer eller mindre, om man inte sätter emot. Oftast räcker det med att säga "nej, jag vill inte". Detta kan följas av diverse övertalningsförsök, men vad ska de göra? Komma hem till dig sju på morgonen och bära dig till elevrådsmötet?
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Protestera i förväg finns det aldrig framförhållning till. Schemaändringar, som den här till exempel, får vi besked om dagen innan.

En måndag i början av terminen ringde hon hem på lunchen och sa att de nu lagt till en dryg timme på måndagar så hon slutade 15 i stället för 13:45 som var sagt. Det var bara att glömma det vi planerat för eftermiddagen.

Det tycker jag också att ni ska ta upp, den dåliga framförhållningen. Och vi som skämts så om vi måstat göra schemaändringar och meddelat en vecka, eller i värsta fall fredagen före så de bara har helgen på sig. Vår skola är nämligen beroende av lokaler på andra skolor och om de ändrar förutsättningar hastigt drabbas vi också och får planera om.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Sådana där försök till millimeter-rättvisa brukar bara slå fel. Det gör det ju här med, för det blir ju inte alls rättvist i slutändan. :mad:

Konstigt att lärarna fortfarande kör med dyliga grejer. Det ska bli intressant att höra vad läraren har att säga vid utvecklingssamtalet! :smirk:
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Man kan väljas mot sin vilja, mer eller mindre, om man inte sätter emot. Oftast räcker det med att säga "nej, jag vill inte". Detta kan följas av diverse övertalningsförsök, men vad ska de göra? Komma hem till dig sju på morgonen och bära dig till elevrådsmötet?

Då faller det under en helt annan rubrik, mobbing el. likaledels betydelser.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Hola,

Nu har ju redan "den kollektiva bestraffningen skett" men i fortsättningen så tycker jag att du helt enkelt ringer läraren och talar om att Mini uteblir.
Varför skall Mini vara i skolan på icke schemalagd tid? Anser läraren/skolan att Mini skall vara där ändå får de väl ändra schemat vilket jag inte anser kan göras hit och dit, från vecka till vecka.

Ser jag till min egen dotter som oxå går i sjunde klass så har ringt magistern och talat om att dottern inte kommer, alt måste gå hem i vanlig tid (när de av någon anledning bestämt att skoldagen skall vara längre än normalt).
Nu åker min dotter skolbuss så då är det väldigt lätt att poängtera att de måste fixa skolskjutsen (vars tider ligger fast hela terminen).
Skulle det vara så att det inte hängde på skolskjutsen, vilket inte alltid är fallet, så skulle jag ändå hålla henne hemma.

Finns ingen som helst anledning till att din Mini skall vara i skolan på icke schemalagd tid för att två elever skall gå på ett möte de tackat ja till (genom att vara skolrådsrepresentanter).
Detsamma skulle definitivt gälla min egen dotter.

mvh Eva
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Ja. Tycker det är alldeles för mycket onödigt tvång i dagens skola. Att sätta gränser går inte, men att tvinga elever till att motvilligt delta i skolråd eller stirra i en vägg, det går bra.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Nu har jag varit på utvecklingssamtal.

Lärarna har igår bestämt att klassen ska kompenseras för den timme de var på skolan i onödan. De får sluta 10 min tidigare idag också blir de lediga från ett 50 min litteraturpass på måndag.

Summan blir alltså: 60 minuters litteraturkunskap blev 60 minuter stirra i väggen?

Ja ja.....Hoppas det sköts bättre nästa gång.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Låter som en nödlösning pga mycket kritik. Där har de verkligen inte tänkt till innan...
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Javisst luktar det nödlösning. Man kan bara hoppas att det inte upprepas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp