Rättvisa till varje pris?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rättvisa till varje pris?

Att det blivit så här beror nog på (skulle jag gissa) att någon av representanterna gnällt över att det är "orättvist" att de ska börja tidigare än de andra, och då har lärar tagit det här ologiska beslutet, istället för att lägga lite tid på att förklara hur saker och ting hänger ihop.
:bow: Att vara med, eller inte vara med, i diverse skolråd är mig veterligen frivilligt.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Ja, du har fattat rätt, men Mini är alltså INTE klassrepresentant.


*oops, hann svara innan du svarade. nåja*
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Lyckades också alltid vara sjuk just den dagen. Hoppsan.

Vägrade bli bestraffad för att jag hade en hobby.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag går i skolan själv och tycker det där låter jätteonödigt :crazy: Hade de haft en lärare så det kanske varit lite knäppt bara, men eftersom jag vet hur lärarlösalektioner blir så är det som att de har rast ungefär. Bara att de måste va kvar :p Prata med ngr andra föräldrar o så går ni ihop o säger till, lärarna kanske lyssnar bättre då.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag tycker att det låter helt befängt. Om de som är med i elevrådet inte vill offra sin sovmorgon så får de väl hoppa av? Vad blir bättre av att man straffar alla andra?
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag tycker att det låter helt befängt. Om de som är med i elevrådet inte vill offra sin sovmorgon så får de väl hoppa av? Vad blir bättre av att man straffar alla andra?

Tänker som dig. Däremot reagerar jag när du liksom flera talar om "straff", det är oturligt att koppla ihop skola med ordet straff, det ger inte den positiva klang som skola borde vara!

Världen är inte rättvis, man gör en björntjänst mot barnen om man försöker dölja det.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Kan du inte bara ta din pissiga attityd och skriva en egen tråd att bråka i?:mad:

Oj vad trevlig man kan vara då! Eftersom det är just ett diskussionsforum så kanske man inte alltid får de svar man vill ha...

Tyckte faktiskt det lät väldigt gnälligt apropå att just din dotter missar sin sovmorgon. Gör inte alla andra det också liksom?

Håller dock med om att det verkar rätt meningslöst att ha lärarlös lektion, det vet ju alla hur effektiva såna brukar bli. Och jag förstår inte heller varför hela klassen ska sitta av tiden (vilket mest verkar uppfattas som ett straff) när inte alla sen får helglägetr och Lisebergsrunda! Kan inte ni föräldrar kräva det också, om nu era barn måste vara "solidariska" så måste det väl gälla åt andra hållet med!
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Ja, jag kanske missförstod andemeningen i TS första inlägg. Men jag tyckte det var mycket gnäll om att just Mini missar sin sovmorgon och jag blev nog lite irriterad över att vissa föräldrar vill ha specialbehandling av just sina barn. Jag tolkade tydligen det hela fel.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Världen är inte rättvis, man gör en björntjänst mot barnen om man försöker dölja det.
Världen är inte rättvis men man gör ju inte barnen någon tjänst att utsätta dem för uppenbara orättvisor, så som t.ex. kollektiva bestraffningar. Det möter nog med orättvisor ändå.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

*kl*
Skolan är tvingad att erbjuda ett visst antal timmar/år och barnen ska vara med på dessa lektioner, allt utöver är frivilligt i mina ögon.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Sant.

Men jag räknar inte en timmes stirrande i en vägg eller kollektiv bestraffning till skolplikten.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Världen är inte rättvis men man gör ju inte barnen någon tjänst att utsätta dem för uppenbara orättvisor, så som t.ex. kollektiva bestraffningar. Det möter nog med orättvisor ändå.

Men du kan ju vända på det där också, kanske andra anser att det är uppenbar orättvisa att det inte ska vara lika för alla, att om en måste vara i skolan ska alla göra det ;)

Vet inte om du missförstod mig, elev som skall gå på möte (oavsett vad det är) under skoltid ska göra det. De andra går efter sitt schema. I det här fallet står det håltimme på deras schema, men det är fortfarande under skoltid. Skulle de t.ex. ha en friluftsdag den dagen så faller ju håltimmarna bort, oavsett när de är.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Om de två som ska till skolrådet inte vill gå, så är de ju fria att lämna sitt uppdrag. Sådana uppdrag bygger på frivillighet.

"Om en måste, så måste alla" kallas, i de flesta fall, för kollektiv bestraffning. Det är inte tillåtet.

Är det friluftsdag gäller lika för alla och det finns aktiviteter för alla från början. I den här situationen ska TVÅ elever närvara vid en aktivitet och resterande ska stirra in i en vägg för att vara "so*id*ri*ka" (ursäktar censuren, vill inte använda ett så fint ord till något som är så fel).
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Om de två som ska till skolrådet inte vill gå, så är de ju fria att lämna sitt uppdrag. Sådana uppdrag bygger på frivillighet.

Ja och står det håltimme på schemat så har resten av eleverna som inte ska på elevråd fortfarande håltimme, inte konstigare än så.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Men så var ju inte fallet för Mini. Hon skulle till skolan ändå och ha "lärarlös lektion". Håltimme på min tid innebar att lektionen var inställd eller inte existerade. För Minis del existerar den inte - hennes skoldag börjar först kl. nio.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Precis vad jag sa, minis skoldag startar 9.00 enligt justerat schema finns alltså ingen anledning att stirra i någon vägg!
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Svårt fall det där.
Kan det vara svårt att få representanter till skolrådet kanske?

I min dotters skola så skulle de aldrig komma på idén med att ha en lärarlös lektion.
Eleverna skulle både slå sönder klassrummet och ihjäl varandra.
Så det skulle liksom aldrig hända.
Dessutom så börjar alla bussbarnen alltid 8.30, för då så kommer bussarna.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Det kanske är en nödvändighet för att de elever som sitter i skolrådet ska ställa upp på att vara klassrepresentanter?
Ofta blir dessa valda mer eller mindre emot sin vilja av klassen. De ska inte behöva förlora på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp