Rättvisa till varje pris?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Snuffsan

Trådstartare
Mini går i sjuan nu. Två i klassen är utsedda att vara med i skolrådet. Denna gången har skolrådet möte kl 8 en dag då Minis klass egentligen börjar kl 9. Enda sovmorgonen alltså. Då har det bestämts att HELA klassen ska vara på skolan den timmen. De som inte är med i skolrådet ska sitta i klassrummet och jobba med div skolarbete (lärarlöst).

Varför det? De som är med i skolrådet har redan kompensation för detta i form av ett kul helgläger, en Lisebergsresa i slutet av skolåret mm. Jag trodde att det var en kompensation för de extra timmar de är på skolan om skolrådet råkar vara på håltimmar?
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Vad är problemet? EN enda sovmorgon går väl att offra och vara lite solidarisk med resten av klassen? Det är väl inte bara Mini som går miste om sovmorgonen? Går världen under om hon förlorar EN sovmorgon??? Om nu detta har bestämts tillsammans i klassen så är det väl bara att bita ihop och göra som det är sagt?
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

"Går världen under om hon förlorar EN sovmorgon???" Tycker du inte att du överdriver ditt svar lite nu? Det skrev jag väl knappast att den gör.


Nej, det gäller inte bara en sovmorgon. Denna gången var det en sovmorgon. Nästa gång är det kanske en em de ska vara kvar. Redan nu har någon annan klass som slutar tidigare på em fått stanna kvar pga skolmöte. Mötet är ju ingen engångsföreteelse utan pågår hela året, varannan vecka.

Jag ser det mest som en principfråga. Att "sitta av timmar" utan lärare bara för att det ska så vara tycker jag är trams. Ungarna har långa dagar ändå.

Och nej, det har INTE bestämts i klassen, alla i klassen protesterade, det är ett beslut av lärarna.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Ok, men varför inte ta upp det med lärarna istället? Du får ursäkta om jag överdrev, men du skrev så himla dramatiskt! Ärligt talat förstår jag inte varför ingen (förälder) reagerar och pratar med de som har ansvaret, om det nu är ett så stort problem. Ingen här inne kan ju göra något i alla fall. Hur många möten handlar det om per termin?
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Ingen här inne kan ju göra något i alla fall.

Jag vet inte om du förstått det, men Bukefalos är ett diskussionsforum. Vi diskuterar olika frågor här och får olika synpunkter på saken. Jag skrev tråden för att få andras infallsvinklar och tankar, inte för att någon ska ringa skolan till mig.:mad:

Kan du inte bara ta din pissiga attityd och skriva en egen tråd att bråka i?:mad:
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag kan bara döma efter min egen skoltid och det jag kan säga är att lärare får ibland konstiga idéer när de ofta menar väl... Synd att inte lärarna lyssnar på eleverna när de protesterar, hoppas att de kom med bra argument för sin sak och inte bara protesterade rakt ut. I sjuan kan ungdomar vara grymt duktiga på att argumentera för eller emot saker!

Själv tycker jag att det sällan är bra att slänga in en hel klass 13-åringar i ett klassrum och låta dem sitta där utan lärare, eller så är det bara klassen jag gick i högstadiet med som inte skulle klarat det.

Jag tycker ändå att skolan åtminstone verkar vara vettig på det sättet att den faktiskt ger klassrepresentanterna kompensation i form av resor och roliga saker, mina minnen av att göra sånt där för skolan är att man inte fick annan kompensation än möjligen att man själv kunde känna sig lite duktig och kanske missa en och annan lektion för ett möte...
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag tycker det låter konstigt och ologiskt och skulle ta upp det till diskussion med ansvariga lärare. För mig blir det mer ett sätt att se skolrådet som något negativt för de barn som inte aktivt deltar i det.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag kan inte tänka mig att det blir något vettigt gjort i den här klassen då det är lärarlöslektion. Tyvärr.

Och min dotter konstasterade att hon inte vet vad hon ska göra den här timmen, hon var klar med allt det läraren skrev upp som arbeten de skulle passa på att bli klara med. Sitta av tiden alltså.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag ska på utvecklingssamtal i slutet av veckan, jag tänkte ta upp det då.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag hade hållit mitt barn hemma den timmen. Kollektiv bestraffning är inget jag vill stödja. :angel:
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag tycker det verkar fel och så var det inte när jag gick i skolan. De som ville vara klassrepresentanter förstod att det innebar extra uppoffrngar och att de fick göra något roligt för det, (som inte resten av klassen fick göra).
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Är hennes klass den enda som börjar kl.9?
Skolan brukar inte ta hänsyn ifall en klass har sovmorgon.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Föreslå att de kan lägga såna möten direkt efter lunch eller nåt sånt!! När alla klasser är i skolan. Och låta de som ev. har håltimme ha kvar den helt enkelt!!:devil:
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Låt henne vara hemma. Hon kan ju "försova" sig eller nåt.

Kollektiv bestraffning är inte tillåtet och knappast den varianten era lärare kör heller.

Vilken urbota idiotisk idé!
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Jag tycker att det är galet.

Rättvisa i sin mest överdrivna form.

Skall alla barnen i klassen få följa med tll Liseberg då också ? Det blr faktiskt orättvist annars .... ehh

Jag tycker du gör rätt i att ta upp detta med klassläraren på ditt utvecklingssamtal. Sen hade jag definitivt sett till att ungen var hemma den där timmen....
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

*svarar alla*

Timmen var i morse så hon gick dit. Däremot kommer jag att ta upp det på utvecklingssamtalet.

Klassrepresentanterna har redan varit iväg på ett helgläger som kompensation för sånt här. Helt rätt, men varför ska då resten av eleverna straffas?

Jag är emot all tidsslöseri på det här sättet. Om man nu tvunget ska ha ungarna på skolan ska det finnas något vettigt att göra också. Att bara sitta och glo in i en vägg en timme för att någon vuxen bestämt att man ska göra det är direkt dumt och främjar verkligen inte motivationen.

Vi har en liknande dumhet vid jul varje år. Skolan har öppet hus en lördag varje år. De elever som inte kan vara med den dagen (Mini brukar inte vara med eftersom det är en stor cup den helgen) ska gå en extra dag innan skollovet. Ok, det köper jag. Men när de bara sitter i matsalen (resten av skolan är stängd) och glor 4 timmar medan en från expeditionen (alla lärare är ju lediga) tittar på dem, då är det bara fånigt. Ge ungarna något vettigt att göra. Sortera böcker i biblioteket eller vad som helst. Nu är det bara tidsspilla och ett straff.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Skall alla barnen i klassen få följa med tll Liseberg då också ? Det blr faktiskt orättvist annars ....
Det tycker jag absolut att Snuffsan ska propagera för som motvikt till lärarnas konstiga argumentation och kollektiva bestraffning.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Läser inte folk inläggen innan de svarar!??!!:eek:

Några här verkar tro att du klagar på att mini missar sin sovmorgon. Så är det väl inte? Jag tycker det framgår hur tydligt som helst att det du tycker är dumt är att alla andra måste vara solidariska och sitta av tid! Visst har jag fattat rätt?

Och jag håller med. Det verkar ju helknäppt att alla ska vara där kl åtta fast inget egentligen händer förrän kl nio. Förutom för mini och den andra representanten.

Att det blivit så här beror nog på (skulle jag gissa) att någon av representanterna gnällt över att det är "orättvist" att de ska börja tidigare än de andra, och då har lärar tagit det här ologiska beslutet, istället för att lägga lite tid på att förklara hur saker och ting hänger ihop.
 
Sv: Rättvisa till varje pris?

Vi har en liknande dumhet vid jul varje år. Skolan har öppet hus en lördag varje år. De elever som inte kan vara med den dagen (Mini brukar inte vara med eftersom det är en stor cup den helgen) ska gå en extra dag innan skollovet.
Den där öppnahus-dagen hade vi också. På något konstigt sätt :angel: lyckades jag alltid smita undan den OCH den efterföljande "kvarsittningen".

Lite civil olydnad får man kosta på sig. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp