Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

bananabambi

Trådstartare
Nu måste jag få veta om jag överreagerar eller om jag har belägg för min irritation.

Min sons kusin fyllde två år igår, tre veckor efter att min son fyllde ett år.

När min son fyllde fick han av sin farmor och farfar (mina svärföräldrar) en dörrmatta. Jag tyckte att det kanske var lite lite att få på sin ettårsdag, men brydde mig inte speciellt eftersom det där med presenter inte är så himla viktigt, och alla familjer gör olika i både mängd och pris.

Men nu fyllde hans kusin år, och mina svärföräldrar hade då köpt: litet trädgårdsset med kratta/spade/hacka, stort trädgårdsset med kratta/spade/hacka/sopborste, en tältstol i form av ett bi, ritblock, pennor och en sagobok. Jag kan tycka att det är en ganska stor skilllnad mot att få en liten dörrmatta som såg ut att vara köpt på typ ÖB´s. Dessutom kläcker min svärmor ur sig: "-När man fyller år ska det vara himla många paket!", hon hade slagit in alla småsaker för sig. Undrar om hon resonerade så när hon rullade ihop min sons matta och slog in den?

Äsch, just nu känner jag mig bara grinig över att hon gör sådan skillnad över barnen. Kusinen är dessutom alltid elak mot min son, slår, knuffar och pucklar på honom så fort ingen tittar. Trots att kusinens föräldrar och vi har samma syn på barn och uppfostran, och vi alla säger till honom om han är dum, så går farmodern in och försvarar den äldste ständigt.

Kusinen är född med ett litet fysiskt handikapp som gör att han förmodligen peppas lite mer än andra barn, allt detta från farmoderns sida är väl i all välmening, men i farten glömmer hon bort att hon har ett barnbarn till.

Jag har alltid tyckt om att umgås med min sons kusin och hans föräldrar eftersom vi har samma syn på allt, men det som gör det tråkigt är alla familjetillställningar på min sambos sida, då jag tycker det blir så uppenbart vem som är favoriten hos farmor och farfar.

Innan jag såg det här med presenterna så har jag bara tänkt mig på att kusinen alltid försvaras och framhävs, men nu kan jag inte sluta tänka på det här.

Nu får min son massor av både uppmärksamhet, prylar och :love: i mängder från min sida av familjen, så det är inget han lider av. Men ska barnen fortsätta behandlas olika så kommer han ju tids nog förstå det själv, och hur förklarar man det?
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Fyyy vilken elak tant. Så gör man ju bara inte.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

det verkar vara ganska orättvist....sånt hade jag också som förälder reagerat mot !
som mamma är man ju väldigt känslig mot såna saker....även om man ibland känner sej lite "löjlig"...
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Hade det varit min mor som betedde sig så mot mina/mitt barn hade jag givetvis tagit upp det med henne! Vilket din man kanske borde göra...

Man kan helt enkelt bara fråga om de är villiga att förklara för era/ert barn varför de inte är värda mer än kusinen..

Ofta handlar inte sånt här om elakhet igentligen, utan bara om obetänksamhet. Och då är det kanske bra om någon kan påminna dem om det...
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

En ettåring fattar inte vad han får eller andra får (vad ni mammor än säger, deFATTAR det inte) tycker därför det är fullkommligt onödigt att lägga massa pengar på presenter till så små.
Det är väl upp till svärföräldrarna vad de vill ge, har man inte hela bilden framför sig så är det ju svårt att dömma.
Tycker det är trist att föräldrar haussar upp det där med presenter redan innan barnen själva förstår, snacka om att skapa spänning och orealistiska förväntningar.

Om du absolut vill vara säker på att få något dyrt så önska dig något dyrare till din son nästa födelsedag eller jul (om du nu vill garantera honom något dyrare än en matta) eller fråga vad de har tänkt att köpa till kusinen o lägg dig sen på den prisklassen.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Man kan helt enkelt bara fråga om de är villiga att förklara för era/ert barn varför de inte är värda mer än kusinen..

Ursäkta mig men vem fasiken säger att ett barns värde ligger i vad presenterna man köper till dom kostar !! !

Jisses människa du måste ju vara riktigt blåst i huvudet! Säger svärföräldrarna att de tycker mindre om ett barnbarn bara för att deras paket kostade mindre?? :eek: :eek: :eek:

Du är inte med på mitt kalas i alla fall.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Hade det varit min mor som betedde sig så mot mina/mitt barn hade jag givetvis tagit upp det med henne! Vilket din man kanske borde göra...
Dethär är ju problemets kärna, eller hur?
Att man blir irriterad över ett beteende, men inte tar upp det med vederbörande. Till slut bara växer och växer känslorna av orättvisa och plötsligt en dag blåser det från fel håll och man exploderar till synes utan anledning. Och ofta är det inte ens den man uppfattar som "skyldig" som får däng, utan den som man uppfattar har fått förmånerna... :crazy:
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

humlanotrocadero: Jag håller med i mycket av det du säger.

I min familj har det varit mycket att "nån har hört att den och den har fått så mycket pengar i examenspresent av farmor och farfar och jag fick bara några gamla glas". Och sen har hela familjen känt sig förstörd, för man har tyckt att farföräldrarna har "bevisat" att några barnbarn är mer värda...
Sånt är bullshit.

Farföräldrarna har ett eget liv. De kommer inte ens alltid ihåg vad de har köpt åt den ena eller den andra. De kanske bara tänker typ "nu ska han flytta, så han behöver säkert pengar som gåva" eller "oj dehär skulle ju passa xx precis".

Man ska väl vara glad över att man får en gåva, vad det än är. Vem har sagt att far- och morföräldrar ens BEHÖVER köpa prylar. Det räcker väl med att de finns? Det är inte alla som ens har far- och morföräldrar.

Att börja jämföra gåvor och dra slutsatser om sympatier och "mängden kärlek som gåvorna symboliserar" är nog att bara göra livet svårt för sig själv.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

I min släkt (de som alltid är med och firar) får ALLA barn exakt lika mycket pengar att handla presenter för. Det spelar ingen roll vilken ålder barnet har, det handlas för lika mycket i allafall. Då inkluderas våra två fosterbarn för de tillhör familjen också, detta har släkten själva valt för de tycker att det är självklart att alla barn får för lika mycket.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Exakt, mor-far föräldrar behöver inte ens köpa något !

jag får ångest varje jul för att alla ungar förväntar sig att man ska komma med saker, även om man inte har några pengar.

Att ni som är föräldrar bara spär på känslan att den som får mest elelr kommer med syrast saker är bäst gör ju inte saken bättre :mad:

Jag ska bojkotta detta med paket o presenter börjar jag känna nu.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Att ni som är föräldrar bara spär på känslan att den som får mest elelr kommer med syrast saker är bäst gör ju inte saken bättre
Åhhh..det här gillar jag hur mycket som helst!
Jag en son som gärna lever efter devisen -bara jag får mitt och väl det, och hon får sitt och knappt det -så är det rättvist.
Jag vet inte varför han är så. Han lägger väldigt mycket märke till om syster fått nya hårspännen eller en bok, men tänker aldrig på när det blir nya fiskedrag eller ny rulle för sin egna del. Ofta, ofta påpekar jag att man aldrig ska missunna någon annan och man ska inte tänka i avundsjuka banor, utan försöka se jamen jag fick ju det, eller fick göra det där istället.
Så till TS
Ditt barn är 1 år, kusinen är 2. Det tycker jag är en ganska stor skillnad. Förstod din 1 årige son att han fyllde år och att då ska man få många pressenter?

Men ska barnen fortsätta behandlas olika så kommer han ju tids nog förstå det själv, och hur förklarar man det?
Man säger -Jamen tänk på att du fick det, eller fick göra det med farmor och farfar, och tänk vilka fina saker du fick av mormor och morfar. Du ska inte på något sätt visa för ditt barn att du tycker farmor och farfar är snåla. Om någon ska antyda det för ert barn så är det barnets far!
gulan
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Exakt, mor-far föräldrar behöver inte ens köpa något !

jag får ångest varje jul för att alla ungar förväntar sig att man ska komma med saker, även om man inte har några pengar.

Att ni som är föräldrar bara spär på känslan att den som får mest elelr kommer med syrast saker är bäst gör ju inte saken bättre :mad:

Jag ska bojkotta detta med paket o presenter börjar jag känna nu.

Det går väl att vara snål och rättvis. Om du inte köper något till någon är du rättvis. Om alla får var sin liten billig present är du också rättvis.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Eh...fattar en 1-åring så mkt att den kan bli besviken över vad för typ av present denne får, hur många paket denne får.
Fattar en 1-åring eller en 2-åring eller en 3-åring så mkt att denne jämför sina presenter med andra?

Är inte det ett specifikt vuxenproblem som sedan överförs på barnen?

Mina föräldrar måste ha lyckats väldigt bra för jag och mitt syskon har alltid fått olika antal presenter, till olika värde.
När vi hade blivit något äldre barn så kunde någon av oss få gåvor/pengar utöver bemärkelsedagar samtidigt som en av oss blev utan.
Det var aldrig några problem.
Jag och mitt syskon har glatts åt varandra, unnat varandra.

Hur mina föräldrar gjorde för att få detta fungera vet jag inte, men det gjorde det.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Eh...fattar en 1-åring så mkt att den kan bli besviken över vad för typ av present denne får, hur många paket denne får.
Fattar en 1-åring eller en 2-åring eller en 3-åring så mkt att denne jämför sina presenter med andra?

Nej ett eller tvååringen ser ju inte problemet. Möjligen att en treåring skulle göra det men tveksamt.

Det här kan nog mer bli ett problem för äldre barn. Jag hävdar ingen millimeterrättvisa men målet bör ju ändå vara att behandla alla någorlunda lika.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Livet är dessvärre inte rättvist !

Du kan välja på att antingen konfrontera farmor och farfar eller gilla läget.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Det här kan nog mer bli ett problem för äldre barn. Jag hävdar ingen millimeterrättvisa men målet bör ju ändå vara att behandla alla någorlunda lika.

Jag förstår det och har märkt att avundsjuketendenser är vanligt även hos vuxna människor.
Därför är jag glad att vi uppfostrades så vi var tacksamma över vad vi fick och kunde glädjas åt andra utan att känna behov av att jämföra.
Vi fick rätt lika, som du skriver, till vi blev blev lite äldre och började önska oss saker.
Vi var så nöjda med om vi fick det vi önskade oss och att räkna in det ekonomiska värdet har aldrig dykt upp.

Detta gällde gåvor från föräldrar.
Andra har alltid försökt hålla millimeterrättvisa.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

*kl*

Jag gissar att det inte är det materiella värdet som är intressant för ts, utan känslan av att den ena är viktigare än den andra. Jag har lite samma problem med mina svärföräldrar, förutom att dom gör skillnad på mina barn, vilka båda alltså är deras barnbarn.

Jag har inget emot att det materiella skiljer sig åt barnen mellan, det behöver inte alls köpas en massa presenter, men jag tycker det är ens skyldighet som mor-/farförälder att göra så att alla barnen känner sig speciella ibland. Jag vill inte att barnen ska behöva veta om och känna skuld/sorg över att farmor/mormor favoriserar ett barnbarn.

Jag kan ju redan se på min av svärföräldrarna allt för bortskämda fyraåring att hon förväntar sig att få en massa saker, och blir aningen missunnsam mot sin lillebror. Våra barn träffar inte sin farmor och farfar så särskilt ofta, de bor ganska långt bort, därför vill de gärna ge barnen presenter, vilket jag förstår och accepterar. Men nu har jag sagt ifrån att de inte får bara ge en. Den lilla är för liten för att bry sig än, men jag vill inte att den stora ska bli girig och missunnsam och tro att världen cirkulerar kring henne. Inte heller vill jag att den lilla alltid ska bli eftersatt och tro att han är mindre värd i farmor och farfars ögon.

Jag tror nog att man kan lära barnen att glädjas med varandra utan att ha millimeterrättvisa men ändå ge barnen ett någorlunda lika människovärde och bemötande.
 
Sv: Rättvisa gentemot sina barnbarn?

Jag tror att man tänker mer på sådana här skillnader om inte relationen med farföräldrarna/svärföräldarna inte är den bästa i övrigt. Jag kan se till vår familj. Ibland får min bror eller hans barn mer saker eller pengar än vad jag eller mina barn får, för dom behöver det just då. Jag bryr mig inte alls, utan jag VET att en annan gång är det jag eller mina barn som behöver lite mer, och då är det vi som får. Det jämnar ut sig i längden. Tvärtom är jag glad att min bror eller mina brorsbarn får den hjälp eller den saker de behöver, för de står mig ju nära också!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 378
Senast: warg
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 554
Senast: Enya
·
Övr. Barn Jag har nog skrivit fler trådar tidigare om min svärmor. Om att jag upplever att hon favoriserar mina barns kusin, det finns olika...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 510
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp