Rätt till skolskjuts-råd

norrsol

Trådstartare
Om denna tråd hamnar fel får moderator flytta den.

Nu behöver jag eran hjälp.

För att göra en lång historia kort.

Våran byskola avvecklades för ca 5 år sedan och vi blev hänvisade till en skola. Denna skola låg förhållandevis "fel" väg i förhållande till vad vi föräldrar kör för väg till jobbet och har våra svärföräldrar om vi i kris behöver någon som hämtar våra barn. (ca 8st familjer) därför valde vi en annan skola som ligger åt motsatt håll MEN det är i stort sett samma avstånd till denna skola (tror det skiljer 1km)

Vi har nu under flera år skjutsat och hämtat våra barn till och från skolan/fritids. Skolan vi placerat våra barn i var enbart 1 år gammal sedan man rivit den gamla och byggt ny så den "andades" framtidstro, nya fina lokaler vi är jättenöjd över vårat val MEN nu då våra barn går 3:an vill dom åka hem efter skolan och inte vara på fritids.

Nu önskar jag INTE påhopp som skyll er själva då ni valt annan skola!:grin: utan finns råd för vad man kan ha som motivering för att våra barn ska få skolskjuts??

Kan tillägga att vi skulle fått skolsjuts om vi valt den hänvisade skolan MEN det går förbi en buss på morgonen till våran skola men våra barn får inte åka med den då dom inte är beviljade skolskuts till den skola vi valde.:crazy:

Vi lämnade in en skrivelse förra hösten, som vi fick avslag på.

Snälla någon som har erfarenhet av detta. :bump:

PS! kan tillägga att politikern som har hand om skjolsjutsärenden sitter i skolfrågor i denna kommun och är bosatt i den by där den skola våra barn skulle gått. Snacka om jävsituation :(
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

Det är en klurig fråga...
I min kommun får man skolskjuts med automatik till den skola man "tillhör". Vi bor också precis mellan två skolor varav vi valde den lilla byaskolan i ställe för att barnen skulle åka in till skolan i centralorten (som dessutom både haft mögelproblem - nu nya lokaler förvisso - och massor av problem med mobbing och sånt). Vi valde så främst för att jag vill hålla barnen från centralorten så länge det går...
Första året dottern gick där fick vi möta upp skoltaxin på det närmaste stoppet den ändå gjorde, vilket var typ mittemellan oss och skolan. Året efter såg de nog vår familjs potential för att hålla skolan vid liv i några år till, för efter nya upphandlingen av skolskjutsar fick vi plötsligt buss från grinden :love: och grejen är att eftersom vi fick det så löste det sig med skolskjuts så att en kille i en grannby också kunde gå io vår skola.
Men det jag skulle komma till var att det nog är upp till kommunens goda vilja att ge skolskjuts om man väljer en annan skola än den man anvisas till.
 
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

PS! kan tillägga att politikern som har hand om skjolsjutsärenden sitter i skolfrågor i denna kommun och är bosatt i den by där den skola våra barn skulle gått. Snacka om jävsituation :(

Varför skulle det öht påverka tror du??

Ni valde en annan skola än den som ni hänvisades till och därför får ni heller inte skolskjuts till och från skolan. Har ingenting med var den som tar beslutet bor att göra och hade nog varit detsamma om politikern bott i närheten av där barnen går i skolan.
 
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

Ja, som jag sa så försökte jag göra en låååång historia kort. ;)

Anledningaen till denna tolkning är bl.a. att skolan som kommunen la ner hade 100 elever, var allergisanerad några år tidigare och handikappanpassad.

Den skola som fick vara KVAR hade 60 elever, skulle byggas om för att handikapp anpassas, samt allergisaneras OCH man fick ta dit baracker för att klara av att ta emot eleverna från den nedlagda skolan. :o

OCH en annan skola med 24 elever!!!! fick också vara kvar. :mad:

Fanns alltså INGA rimliga förklaringar till denna nedläggning, inte heller någon ekonomisk försvarsbar vinning heller MER än att i BÅDA byarna var 2st väldigt framstående politiker i kommunen bosatta som sitter på höga poster inom kommunstyrelsen! :angel:

Därför vet vi inte hur vi ska tackla detta problem med skolskjutsen:crazy:
 
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

Hur långt är det till skolan? När jag gick i trean fick vi börja cykla till skolan, det kan ju vara ett alternativ om det inte är alldeles för långt.

Om ni inte lyckas få busskort från skolan kanske ni i värsta fall kan köpa ett, det kunde man iaf på min skola om man hade för kort väg till skolan för att få busskort (<4 km)
 
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

Ca 1,2 mil är det enkel väg till skolan. På morgonen är tyvärr enda bussen som går till den valda skolan sk skolbussen som vi inte har rätt till att åka.

Men tack ändå kanske är ett tips att tänka på om det skulle införas fler bussturer med tiden. :)

Tack för tipsen, tar gärna emot fler :banana:
 
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

Kan du inte fråga om det skulle vara möjligt att köpa plats på skolbussen, om de trilskas? Om den nu ändå kör förbi er väg så kanske det är en möjlig väg att gå, för att slippa köra själva.
 
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

Tyvärr så får vi ju inte köpa plats på bussen då den enbart är till för barn som har rätt till skolskjuts :(
 
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

Har ni överklagat avslaget? Gör det annars.
Mina barn har inte gått på "rätt" skola men på vissa ställen vi har bott så har de ändå fått skolskjuts och de har alltid varit välkomna att åka med den buss som ändå går förbi om det har funnits plats. Om det finns plats eller inte har visserligen skolan som har skolskjutsen fått bestämma men det har inte varit något problem.
Tyvärr har skolskjutsarna passat så dåligt att mina barn skulle kommit försent om de hade tagit den så jag har kört dem till skolan istället.
Genom åren har jag lagt i snitt 1500 kr/månad i bensinpengar för att få dem till skolan. Från dottern gick i trean tills nu då hon kan köra själv när hon går i gymnasiet just för att vi har bott så bussarna inte har fungerat främst på morgonen men ibland även på eftermiddagen.
Tyvärr är det ju så att väljer man en annan skola så får man stå för skjutsen själv men det är helt klart värt att överklaga så att de iallafall får busskort (som mina har fått) och får åka med den skjutsen som ändå går förbi.
 
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

Jag arbetar på en friskola och vår kommun har som policy att om eleven skulle ha fått busskort (har aldrig hört något om skolskjuts) till sin närmsta skola får de det även till vår.
 
Sv: Rätt till skolskjuts-råd

Tyvärr så överklagade vi inte i höstas då vi fick avslag :crazy:

MEN ringde upp ansvarig. Och vem vet vi kanske får skolskjuts :banana: Det har nämligen visat sig att vi är så många som valt den andra skolan och att den skolan som de hänvisat oss till då går mycket sämre. Till detta föds det extremt lite barn i kommunen nu så den hänvisade skolan KANSKE måste läggas ner när kommunen ska spara ca 10 miljoner kr.

Då kanske det löser sig själv, vi håller tummarna i alla fall att vi kommer få skolskjuts då den skolan vi valt kanske blir det "naturliga" valet om den andra skolan läggs ner :bump:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 705
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 810
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 211
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 610
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp