N

nicolee

Hej! Några månader innan sommaren blev jag attackerad i hagen av en häst, den slog till mig i huvet så jag ramlade och svullnade upp väldigt mycket. Skulle hämta min häst då. Vågade inte gå in i hagen sen dess och har nu som tur flyttat. Nu går min häst på bete men ska stallas in nästa vecka. Nu till grejen, jag är rädd för sura närgående hästar.. i beteshagen finns det ett sto som går bredvid mig och ser jättesur ut och jag blir verkligen jätterädd. vågar itne göra någonting mot henne då hon kanske blir ännu surare.
Vet någon hu rman kommer över rädslan? går nu i ett ridgymnasium där vi rider 1 gång i veckan och på ridskolor är det oftast många sura hästar..har självklart sagt det här till lärarna.

Sv: rädsla

Om du går in i hagen och är jätterädd så märker hästarna det och försöker dominera över dig.
Du måste se till att det är du som är högst i rang.
Ta hjälp av en annan person eller ridlärare som inte är rädd som kan visa dig hur du ska göra när du hämtar din häst.

Du kan ha med dig ett spö för att lättare hålla hästarna på avstånd. Tänk på att aldrig backa eller flytta undan för en häst, då visar du dig underlägsen. Är någon häst närgången så flytta på den istället för att den flyttar på dig, då blir du den dominanta.

Jag har var med om ungefär samma sak. Jag skulle gå in med min häst i paddocken, han vart rädd och sprang omkull mig. Som tur var så hoppade han över mig. Men det slutade med att jag fick en svag hjärnskakning. Efter det var jag väldigt reserverad mot alla hästar jag vart rädd och osäker. Men jag gjorde så att jag släppte min häst i paddocken och vart jag än gick så skulle han flytta på sig, ibland var jag sur men det spelade ingen roll. Han skulle inte så visa vart jag skulle stå, utan jag ska visa honom.

Jag har haft samma problem med en annan häst som är väldigt närgången. Jag har gjort samma sak med henne. Hon ska flytta på sig. Ibörjan var det lite jobbigt då hon är väldigt stor och envis, men nu efter jag har gjort så varenda dag i hagen i ungefär 1 månad så flyttar hon på sig direkt om jag säger backa eller liknande.

Jag går också på ridgymnasium med många sura hästar. Men det är bara att stå på dig och bli förbannad om dem försöker ta över.:devil:
Ja, det är skitjobbigt i början med det kommer att vända. Visa att det är du som bestämmer och inte hästen;)

Just i hagen ska man vara väldigt försiktig. Jag har alltid med mig en pinne (av plast ca 1,20 lång) och motar bort hästar som är för närgångna. Jag ser till att aldrig ha någon häst bakom ryggen utan ser till att jag har alla framför mig. Våra hästar är väldigt snälla och alla vill ha uppmärksamhet av oss när vi kommer in i hagen. Det kan leda till att de surar mot varandra och så kommer man emellan.
En sak som jag håller reda på i en flock är rangordningen mellan hästarna. På det sättet kan man försöka läsa hästarna och förutse vad som kan hända.
T ex, jag står och fyller vatten i hagen och en ranglåg häst står nära. Flockledaren börjar gå mot baljan och då vet jag att den andra hästen kommer att flytta sig. Jag ser då till att jag inte står i "flyktvägen".
Så försök läsa situationen och försök vara steget före i tanken.

Hej! Några månader innan sommaren blev jag attackerad i hagen av en häst, den slog till mig i huvet så jag ramlade och svullnade upp väldigt mycket. Skulle hämta min häst då. Vågade inte gå in i hagen sen dess och har nu som tur flyttat. Nu går min häst på bete men ska stallas in nästa vecka. Nu till grejen, jag är rädd för sura närgående hästar.. i beteshagen finns det ett sto som går bredvid mig och ser jättesur ut och jag blir verkligen jätterädd. vågar itne göra någonting mot henne då hon kanske blir ännu surare.
Vet någon hu rman kommer över rädslan? går nu i ett ridgymnasium där vi rider 1 gång i veckan och på ridskolor är det oftast många sura hästar..har självklart sagt det här till lärarna.

Jag tror att ett bra sätt är att ta hjälp och sällskap av någon som inte är rädd. Jag brukar själv vara en aning harhjärtad i situationer med hästar men för mig fungerar ett knep till och det är att om jag märker att någon annan är osäker och jag får visa och vara "viktig" så då är det som om alla rädslor rinner av mig...Men främst ber jag någon som kan och förhåller sig lugn men trevlig om hjälp.

Ja, det är farligt att hämta en häst i en hage. Hästar förstår inte att människor är ömtåliga. Du ska absolut inte känna dig dum för att du är rädd. Se det som att du fått en varning och nu är mer medveten om riskerna.
Jag har alltid en körpisk (lite lättare att hålla reda på än en longerpisk men ändå tillräckligt lång) med mig till hagen. Träna på att få till en bra snärt så att det låter ordentligt och sedan kan du träna de andra hästarna i hagen på att gå undan för dig och pisken.

Som andra sagt så skulle jag rekomendera att du ber någon orädd och hästkunnig följa med dig ut i hagen och visar dig hur du håller hästarna på avstånd. Prova gärna själv med personen som backup.

Sen skulle jag ha med en ordentlig pisk ut i hagen.
Kaska upp dig, sträck på dig och säg gärna högt för dig själv att "här är det jag som bestämmer så kom inte hit och fjanta". Se sen till att du tar plats och att hästarna flyttar sig om du inte bjudigt in dom.

Smyg absolut inte in i hagen med en klump i magen och hoppas på att dom inte kommer. Bättre att be om hjälp då.

Hoppas du kommer över det!

Kan tyvärr sitta kvar i ditt huvud i många år. Själv blev jag attackerad av en häst när jag var 10 år och knappt 30 år senare har jag väldig respekt för hästar jag inte känner och går ogärna in i hästflockar blanda okända hästar. Mina egna hästar är det inget problem med men det har alltid funnits kvar inom mig och som sagt känner olust av att vistas i hagar bland okända hästar.

Jag har var med om ungefär samma sak. Jag skulle gå in med min häst i paddocken, han vart rädd och sprang omkull mig. Som tur var så hoppade han över mig. Men det slutade med att jag fick en svag hjärnskakning. Efter det var jag väldigt reserverad mot alla hästar jag vart rädd och osäker. Men jag gjorde så att jag släppte min häst i paddocken och vart jag än gick så skulle han flytta på sig, ibland var jag sur men det spelade ingen roll. Han skulle inte så visa vart jag skulle stå, utan jag ska visa honom.

Jag har haft samma problem med en annan häst som är väldigt närgången. Jag har gjort samma sak med henne. Hon ska flytta på sig. Ibörjan var det lite jobbigt då hon är väldigt stor och envis, men nu efter jag har gjort så varenda dag i hagen i ungefär 1 månad så flyttar hon på sig direkt om jag säger backa eller liknande.

Jag går också på ridgymnasium med många sura hästar. Men det är bara att stå på dig och bli förbannad om dem försöker ta över.:devil:
Ja, det är skitjobbigt i början med det kommer att vända. Visa att det är du som bestämmer och inte hästen;)

jo, jag går också i ridgymnasium och vi kommer då rida på ridskola. alltså sura hästar..jag har sagt till ridlärarna om min situation och jag hoppas att jag får hjälp när jag ber om det!

Jag flyttade aldrig på min när den sura hästen kom mot mig dock kände hon säkert att jag var väldigt rädd. i Hagen han går nu så är min häst högst i rang. men hästens om ser jätter sur ut ( jag kallar dne för ponny) ponnyn följer efter honom hela tiden, som om hon inte vill att min häst ska gå ifrån henne. Det var det som hände innan sommaren. Hästen som attackerade mig skyddade min häst.. sen fick jag höra av ägarna att de som ägde hästen innan blev alltid jättesur på en tjej som skulle hämta sin häst i hagen, hon var mörkhyad, varje gång han blev sur så gick hon ut ur hagen. alltså trodde hästen att jag var den personen (är själv mörkhyad) och eftersom jag inte gick ut när han blev sur så valde han att attackera mig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 640
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar