G

Ganti

Som jag har skrivit här tidigare så har jag min första sommarhäst. En 16 årig halvblods vallack,Som var en lugn, trög herre. När han var hemma i sin hage...
Jag och hans ägare flyttade honom till en annan hage innan jag tog över. Så nu går han med tre andra hästar. När jag skulle rida honon idag fick jag först inte tag i honom. Fick ta in ledar stot först.
inget konstigt med det.
Sadla och tränsa gick bra. Sedan skulle vi ut på gårsdplanen. Då började han bitas och sparkas. Jag blev rädd och ägaren till stallet kon och höll honom medans jag satt upp. Jag kan säga att jag red 50 meter. Och jag har aldrig förr varit så rädd. Red tillbaks de 50 metarena. Satt av och gick in och tog av honom och släppte ut han igen. Vill verkligen aldrig rida honom igen. lå tå har jag på G också.
Han har verkligen levt upp nu med hästkompisarna och vill verkligen inte lämna dem.
Ska rida ut med den tjejer som har ledar stoet i morgon. Om jag vågar! Nu är jag aldeles för skärrad att tänka mig att sitta upp på honom igen. Det känns inte som om det är värt att riskera hälsan för tre veckor till med honom.
Ger jag upp för snabbt?
 
Sv: Rädsla

Om du är rädd känner väl hästen det och nu testar han vem som har kommandot. Han får inte bitas och sparkas, är du säker på att han inte hade ont eller något? Min medryttarhäst brukar alltid var snäll o god men har ibland ont av sin spatt och då nafsar han och är grinig. Om du inte vågar rida så promenera med honom istället tillsammans med den andra hästen tills du ser hur det går.
Lycka till. Hoppas det ordnar sig
 
Sv: Rädsla

Det låter INTE som en trevlig häst alls! Många hästar testar, men att börja bitas och sparkas är lite överkurs, tycker jag:crazy: . Jag hade sagt "nej tack" och letat upp en trevligare häst att rida. Det ska vara ROLIGT att rida, inte vara otäckt och kännas farligt!
 
Sv: Rädsla

Jag förstår dig precis! Har själv varit rädd... Jag tycker att du ska prata med hästens ägare, aknske kan hon försöka rida lite på honom och se hur han beter sig?
Sen kan du ju avgöra då om du känner att du vill ha honom kvar eller ej (om du nu får lämna tillbaka honom).
Som tidigare sagt så ska det vara roligt att rida, inte vara rädd (okej, själv har jag ridit i 2 år och varit livrädd varenda gång, tills rädslan försvann :banana: var väldigt envis, hehe. Men jag tycker att du inte ska rida om du är väldigt rädd!)
 
Sv: Rädsla

Halloj!
Har inte ridit på pållen något mera. Jag känner att det inte är bra för varken honom eller mig om jag är totalt livrädd varje gång.
Hovslagaren kommer i morgon, och jag är rädd för honom känner jag. Så jag fick ringa och be en av de andra i stallet att komma och hjälpa mig.
Åh vad jag ångrar att jag tog honom, och hans ägare är bortrest. Så att ta hem honom är ingen ide.. Tror ni att han mår dåligt av att bra gå på bete i tre veckor till? Han har sällskap utav två ston och en vallack. Hemma hos sig har han gått ensam ganska länge.

Var och red på Islandshästar i em, för att bemästra rädslan lite. Men blev bara mer övertygad om att han är fel häst för mig! Visst vet jag att turhästar är snälla och lugna i överkant. Men gud vad rädd jag ver innan vi kom ut i skogen. Har aldrig känt mig rädd för hästar tidigare....
Men jag har blåa tår och bitmärken på armarna efter min dust med skötpållen.
 
Sv: Rädsla

egentligen ska man väl svara att ni ska försöka jobba bort problemen men det låter inte riktigt som om det är värt det om inte hästen är din egen. kan du inte försöka ringa ägaren och kolla om hon har nåt att invända mot att hästen går på bete. är det bara en bra hage och du kollar till den dagligen borde ju inte det vara nåt problem. försök igen med en häst du stämmer bättre med. RIDNING SKA VARA KUL!
 
Sv: Rädsla

om jag vore du skulle jag nog prova att rida nån gång till innan du bestämmer dig för att bara låta honom gå på bete . har du nån bana eller ridhus att rida på / i ? isåfall tycker jag du ska be nån hästkunnig att vara med dig när du rider . du kanske bara kan skritta o göra halter för att träna kontrollen på honom . då kanske det känns bättre sen . hoppas det går bra !
 
Sv: Rädsla

tjohej skrev:
om jag vore du skulle jag nog prova att rida nån gång till innan du bestämmer dig för att bara låta honom gå på bete .

Varför?? Tycker inte att tjejen ska riskera att råka ännu mer illa ut! Det räcker väl med bitmärken och blåa tår? Det här är inte en snäll häst, och jag tycker gott att trådskaparen kan låta den gå på bete med sällskap tills hästägaren kommer och hämtar den. Det ÄR inte värt att riskera att skada sig bara för att man ska visa att man "klarar av" en viss häst. Fungerar det inte så fungerar det inte. Ingen häst ska bitas och sparkas, då är det något fel på den.
 
Sv: Rädsla

Jag funderade på hästens beteende. Var det verkligen dig hästen ville bita och sparka. Kanske det var mycket bromsar och flugor på hästen. Min häst kan också sparkas ibland, men då är det mot dessa förbaskade insekter. Hon skulle aldrig komma på tanken att sparka åt mig.
 
Sv: Rädsla

bettysmatte skrev:
Varför?? Tycker inte att tjejen ska riskera att råka ännu mer illa ut! Det räcker väl med bitmärken och blåa tår? Det här är inte en snäll häst, och jag tycker gott att trådskaparen kan låta den gå på bete med sällskap tills hästägaren kommer och hämtar den. Det ÄR inte värt att riskera att skada sig bara för att man ska visa att man "klarar av" en viss häst. Fungerar det inte så fungerar det inte. Ingen häst ska bitas och sparkas, då är det något fel på den.

därför att jag tycker att man ska ge hästen mer än en chans . visst , den betedde sig helt oacceptabelt mot henne , men det kan ju ha funnits massa olika andledningar till att den gjorde det . och man kan inte säga att det är "fel" på en häst ! om jag hade tagit hem en häst på foder tycker jag att det vore jättetråkigt att bara låta den gå i hagen hela sommaren . varför inte prova en gång till , med en hästkunnig vid sidan som kan rycka in om det börjar gå tokigt ? då har man ju iaf försökt . o vem vet , hästen kanske är helt annorlunda nästa gång ?
 
Sv: Rädsla

Och jag tycker fortfarande att det är DUMT att försöka sig på en häst som bits och sparkas bara för att se om det var en engångsföreteelse. Men det är så när man börjar bli "gammal", man blir lite försiktigare och vet sina begränsningar bättre. Jag var dumdristigt modig när jag var 13-20 år (i min första "hästomgång"). Nu tänker jag efter mer och hanterar bara hästar som uppträder sunt och vettigt. Det finns SÅ många trevliga och väluppfostade hästar. Man behöver inte slösa tid på de hästar som uppför sig på så sätt att man blir rädd eller riskerar att skada sig.
 
Sv: Rädsla

Har du inte proridit hästen förut? Vad har ägaren sakt om hästen?
Tyvärr är det så att det 99% av fallen är ryttaren/skötarens fel att hästen beter sig som den gör. Att alltid skylla på hästen är fel.
Jag har en medryttare på min lilla häst och när vi red ut sa hon att han högg och när jag tittade bak så stod han och försökte få bort en broms under hennes ben som han försiktigt försökte flytta.
Hade du satt sadeln rätt?
Många frågor som behöver svar innan man säjer att det är en knepp häst.
Jag skulle prata med ägaren och sedan be någon som kan mycket om hästa hjälpa mig och kanske provrida.
Så klart du inte ska låta honom gå i hagen njut istället att du har en häst och att ha häst är alltid ett arbete.
Tänk även på att han kanske behöver tid att anpassa sig till sina nya kompisar när jag har flyttat mina hästar har dom fått gått i flocken en vecka så allt lugnar ner sig. Det är indevider och inte maskiner.

Prata med ägaren
Lycka till
 
Sv: Rädsla

men att prova en gång till tar inte så mkt tid , och det behöver inte vara farligt om man har någon i närheten som kan hjälpa till . hästen kanske tyckte nånting var obehagligt , att sadeln låg fel eller något liknande . dessutom så är det ju tråkigt att bara låta hästen gå i hagen när man har fått hem den på foder . det är ju inte så stor chans att man hinner hitta en ny häst att ha på foder så snabbt , då e ju sommaren nästan slut . . hon måste ju ha provridit hästen nån gång också . om hästen inte betedde sig så då så tyder det ju ännu mer på att det bara var en engångsföreteelse . och det är som kbr säger , man kan inte skylla på hästen .
 
Sv: Rädsla

Om du försöker igen, ta verkligen hjälp av en hästkunnig person. Oftast är det ju så att är man inte så insatt i hästar är det svårt att avgöra varför hästen beter sig som den gör (som i ett tidigare inlägg med tjejen som trodde att hästen högg efter henne). En hästkunnig person ser lättare vad det är med hästen. Fast bäst känner ju hästägare hästen och jag tycker det är konstigt att hon inte varnade dig att han var lite sur av sig. Eller så var han sur och bitsk bara den gången. Så om du inte kan få tag på hästägaren via telefon och höra med henne så ta hjälp av en hästkunnig person i din närhet.

Hoppas det löser sig och lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp