Sv: Rädsla
Jag vart sparkad av en häst alltså inte åkt av men vart endå rädd för hästar där ett tag.
Stora hästar var inte alls längre intressant och jag var inne på att sluta med hästar jag hade ont i magen varje gång jag skulle till stallet och ha mina pass och behöva hantera andras hästar.
Gå in i boxen ta på och av täcken och det värsta av allt behöva leda ut och in från hagen.
Detta tog musten av all hästkärlek ett tag att behöva ha ont i magen varje dag man skulle ut till stallet.
Så en dag satt jag mig ner och tänkte igenom hur jag ville ha det. min dåvarande hbl var gammal och snäll men beslöt mig för att flytta till lösdrift där jag inte behövde ta några pass eller ta på andra hästar alls.
När hon dog så hade jag en islandshäst och nu har jag bara ute på lösdrift eller full service om jag står installad. Kan jag undvika så hanterar jag helst inte andras hästar jag inte känner just för jag är osäker. Peppa peppa så är rädslan konstigt nog inte lika illa mot islandshästar som mot hbl hästar.
Jag har inga problem i mitt nuvarande stall att ta in eller klappa någon av hästarna i hagen.
Att rida andras häsatr eller nya häsatr är det värsta jag vet... så jag rider bara i paddocken under första tiden. Skrittar inte ut själv första tiden och vill helst skritta bara vid uteritterna till en början med.
När jag ridit samma häst under 1 månad ca då börjar jag bli mer van och "kaxig" och vågar mig oftast ut och rida själv och rida i alla gångarter.
När jag väl känner hästen så som jag gör på Jorunn så är jag inte alls rädd utan hon kan både bocka och stegra jag ger mig ialalfall inte.
Eftersom min olycka skedde när jag stod p åmarken är jag oftast mer rädd när jag leder en häst som bråkar än att sitta upp på den.. Jag vill rida barbacka när en häst bockar/stegrar för att jag är rädd att fastna med foten i stigbygeln och släpas efter hästen om jag åker av...
Rider jhag barbacka kan jag koppla bort denna tanken helt och sitter konstigt nog bättre.
Dock utsätter jag mig regelbundet för det jag hatar.. att leda stooora hästar.. sist var jag till en kompis stall och fick frågan om jag ville leda ut en stoooooooor brun sak i hagen igen.. mjo det gjorde jag så men hjärtat i halsgropen ledde jag ut hästen i hagen den till och med hoppade till och jag lovar jag skakade som ett asplöv när allt var klart MEN jag klarade det
Hoppas din rädsla går bort men du är inte ensam.