kamomillo

Trådstartare
Till min lycka har det dykt upp 2 rådjur i vår närhet.
Vi har ju både hö och hösilage till hästarna, Vilket är bättre att ge dom?
Renpellets har jag också hört att dom gillar, men vad mer?

Jag vill ju att dom ska klara vintern!

* Jenny *

Sv: Rådjur!

jag har hört att det är bättre att ge dem hösilage/ensilage än hö ... vet ej riktigt varför men höet kanske är för torrt??..
de gillar nog de mesta i kraftfoders väg.. mina kussiner hade tranor mitt i vintern så de lade ut havrekross till dem men rådjuren var där och åt upp de...
och frukter/rotfrukter är ju också populärt...

Var försiktig!! Om de inte är vana vid stödfodring kan magen slå helt bakut när du börjar fodra. Googla lite, det finns ganska mycket info om stödfodring.
Jag hade valt att ge hö, ensilage kan bli för mycket för magarna, ge mycket små mängder blandat med rotfrukter i början.

Till nästa år så försök börja med stödfodríngen innan det fryser så att de kan vänja magen ordentligt.

5.Vid varje foderplats bör det finnas en saltsten samt från tidigt på hösten kvalitativt bra hö i regnskyddade foderhäckar eller foderstackar. Detta för att djuren tidigt på hösten skall lära sig var hjälpen finns när väl vintern kommer.

6. Ett bra rådjurshö skall vara tidigt skördat med unga, klena och näringsrika blad och strån. Det bör innehålla mycket klöver eller vara ett ängshö med stort inslag av örter. Grovt halmliknande hö är olämpligt som rådjursfoder. Obs ! Hö får inte ges till utmärglade rådjur. Skall hö ges måste man påbörjat stödutfodringen tidigt på säsongen så att deras magar hinner vänja sig vid detta foder.

7. Även annan utfodring bör påbörjas i god tid innan vintern slår till på allvar. Lämpligt är "naturlig" föda som t.ex. fällda lövträd, frukt, rotfrukter och grönsaker. De mest uppskattade lövträden är asp, sälg och björk. Observera att det krävs tillstånd från markägaren för att få fälla träd. Fallfrukt från trädgården är ett utmärkt alternativ. Frukten och grönsakerna får dock inte vara ruttna eller mögliga. Vid minusgrader bör frukterna delas i mindre bitar. Det finns däremot ingen anledning att ge s.k. konstfoder (se punkterna 9-10) under tidig höst då rådjuren är i gott hull och har rikligt med annan mat.

8. Plogning av klövervallar och höstsådda fält med t.ex. raps, råg eller vete ger ett rikligt och "naturligt" fodertillskott. I vissa fall kan även plogning av viltåkrar ge ett bra resultat beroende på gröda och tidigare nyttjandegrad. Åtgärden uppskattas mycket av rådjur och harar men är arbetsam och naturligtvis krävs markägaren tillstånd.

Special- och konstfoder

9. Vid svåra vinterförhållanden måste oftast det "naturliga" fodret kompletteras med s.k. special- och konstfoder. Spannmål, framförallt havrekross är omtyckt av djuren. Ett mycket bra och populärt foder är ensilage där höet redan delvis har brutits ned och innehåller t.ex. fettsyror som är viktiga för djurens näringsupptag. En rundbal av ensilage räcker länge och kan, trots att den är relativt fuktig, ätas även vid låga temperaturer. Ensilage kan också till skillnad från hö ges till starkt utmärglade djur.

10. Konstfoder kan också ges som pellets eller som grovmjöl. Det är viktigt att fodret är kolhydratrikt d.v.s. rikt på socker. Detta är mycket viktigare än att fodret håller höga proteinhalter. För att djuren inte skall få störd matsmältning är det också viktigt att fodret har ett visst fiberinnehåll. Med fördel kan olika typer av kreatursfoder användas, men det finns också framtaget speciella foder lämpliga för klövvilt. Mycket lämpliga för rådjur är Avrenspellets, Betfor och Viltfor.
hittade lite om de där med hö och ensilage... så du bör andvända ensilage till dem.... ( läs punkt 9)

Åh, hema hos min farmor finns det en massa rådjur! <3 Farmor bor i en stuga på 2 rum och ett utedass. x) Hon har ett gammalt äppelträd precis utanför sitt fönster där hon hänger upp fågelmat.
Sedan många år tillbaka har det kommit fram rådjur och ställt sej under trädet och ätit upp fröna som ligger på marken. Farmor kan gå ut utanför huset och rådjuren står kvar. På vårarna kommer ofta mammorna fram med sina så kid redan när dom är ganska små. Dom äter allt möjligt, gamla matrester, potatisskal och sådant. :D En gång stod det 5 älgar där också :eek:
Och på morgonen när man kollar ut genom fönstret ligger ofta några rådjur ca 50 meter från huset i en av hagarna och sover. :D

För några år sedan vet jag att min morfar matade dem med havrekross och hö, eller om det var halm? De åt alltihop i alla fall.

Tack allihopa:bow:

Nu ska jag ut och spåra dom, och se om jag kan hitta ett bra matställe!
Någon som vet om dom gillar "vitmossa" som man har till juldekorationer? (givetvis "hemplockat, utan besprutning!)

* Jenny *

Om det går, försök gärna med att ge dom vatten också. Är det något de sackarna har svårt med nu, är det att få tag på vatten. Fast att allt ligger vitt omkring dem.

Håll det simpelt om du ska ge dem mat. Hö & vatten är vad de behöver.
Om du börjar proppa i dem alltför okända saker kan de reagera precis som vilken fyrbent varelse som helst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25