Rådis stora dag. Ulriksdal-Upplands Väsby

Gabbi

Trådstartare
Jag fick för mig att jag och Rådi skulle ut och promenera längs Järvafältet, i riktning nordväst. Startpunkten tidigt i morse var Ulriksdal i Solna, och som ambitiös plan var målet Sigtuna.

vasby.jpg

Första solljuset på Järvafältet.

vasby_03.jpg

Rådi med packväskorna.

Från Ulriksdal passerade vi SoSu BK, och strax därefter Stockholmsavdelningen för att sedan snedda genom Kista ut på Järvafältet igen.

vasby_04.jpg

Rådi vid Sthlmsavdelningen.

Från Kista tog vi sikte på Akalla och Trädgårdsstaden för att därifrån gå till Hansta naturreservat bortom Barkarby Flygfält.

vasby_06.jpg

Utsikt från Akalladelen av Järvafältet.

vasby_09.jpg

Rådi i Hansta.

Från Hansta naturreservat gick vi rakt mot Stäketleden, med planen att korsa den ungefär vid Söderby.

Senast ändrad:
Sv: Rådis stora dag. Ulriksdal-Upplands Väsby

vasby_10.jpg

Rådi tar en micropaus innan vi lämnar Järvafältet.

Bortom Stäketleden fanns det tyvärr, och lite som jag misstänkte, absolut inga vandringsleder eller gångvägar överhuvudtaget. Med hunden i ett fast grepp gick vi längs 70-vägarna vid Vällstatippen, som Rådi för övrigt känner igen från Räddningen. När det inte längre fanns trevliga vägar att gå på var det inte lika roligt längre, och prognosen vad gällde vägarna mot Sigtuna såg dålig ut, så jag styrde om mot Upplands Väsby till istället.

vasby_13.jpg

Rådi tar igen sig med lite knaprisar längs Mälarvägen. Hon vill nog inte erkänna det, men hon blev jättetrött.

vasby_14.jpg

Utsikt från Edsby, utanför Upplands Väsby. I Upp.-Väsby kom husse och hämtade och Rådi var inte nödbedd att hoppa in i bilen. Även mattes lår stelnade till rätt fort.

Resultat; Ulriksdal-Upplands Väsby 4 timmar 29 minuter. Antal steg för matte 22.000. För Rådi 44.000? :D

Trist att det inte blev hela vägen till Sigtuna som jag hade hoppats. Jag tror jag hade orkat rent fysiskt, men jag tappade sugen vid bilvägarna, och det kändes inte helt säkert att gå i den obefintliga vägkanten med hund under så lång tid. Nåja, Upplands Väsby får duga det också!

Vilken underbar promenad! Jag önskar jag hade gått med :bow:

Jag säger till nästa gång jag ska med sambon till Schlätta. Då kan vi gå till Götene eller nåt :-)

Mina gamla hemtrakter! För min del hade det räck med att traska runt på vägarna (bilfria) vid Bögs bort mot Väsby och en bit till. Hm, nu kanske du fick mig att fundera på att packa in vovvarna och korv i termos och ta en långpromenad i helgen. Härligt med inspiration, tack! Tror att jag ska hålla mig till Roslagsleden. Den börjar i Danderyd och slutar i Norrtälje! Kanske vore något för er? Jag nöjer mig med en liten bit av den. Mina hundar är fortfarande unga och jag kan skylla på det. ;)

Måste bara skriva att din hund är nog den vackraste schäfer som skådats!

vad mysigt det såg ut !
jag blev också sugen på en JÄTTE promenad i helgen men okunnig som jag är så har jag ingen aning om vart man går så långa sträckor i örebro haha

Det är inte bara Hansta som är naturreservat. Hela Norra järvafältet är naturreservart. Det begränsas av E18, E4 och väg 267 i norr. Det innebär också att det är absolut koppeltvång inom hela naturreservatet. Att ha lika god koll på hunden som om den vore kopplad gäller alltså inte inom naturreservatet.

Har du förresten spanat in Upplandsleden?
http://www.upplandsstiftelsen.se/gateway.asp?id=677

Det är inte bara Hansta som är naturreservat. Hela Norra järvafältet är naturreservart. Det begränsas av E18, E4 och väg 267 i norr. Det innebär också att det är absolut koppeltvång inom hela naturreservatet. Att ha lika god koll på hunden som om den vore kopplad gäller alltså inte inom naturreservatet.

Härligt. Där kom det. Jag vet, jag är född här. Man kan säga att jag tog chansen. Hon har absolut inkallning, lämnade aldrig vägen, gick inte längre ifrån mig än på bilderna och jag vet att hon går att kalla in om något skulle rusa över vägen. Dessutom är det januari, så jag lät henne vara lös.

Åh, ni ser ut att ha haft det trevligt!
Ni var ju nästan hemma hos mig ju :p (Bor i Jakobsberg och brukar traska runt på Järvafältet lite då och då)

Vilken härlig prommis ni verkar ha haft!:laugh:
Hur lång blev det i km?:D

Vilken härlig prommis ni verkar ha haft!:laugh:
Hur lång blev det i km?:D

Det är nog inte så långt som det kändes. Om jag mäter på hitta.se med raka streck blir det ca 20 km. Säkert lite mer eftersom vägarna inte går fågelvägen.

Hon chansade genom att bryta lagen. Just det, hon bröt den!

Gabbi:

Vilket underbart väder ni fick då! Hade gärna följt med, men det hade varit tristare iom att Grimsan är en surkärring mot andra damer.

Jag förstår att man inte tycker att det är viktigt om man bara går där en gång per år eller mer sällan. Men för t.ex. mig som kan vara 200 dagar ute på fältet är solidariteten oerhört viktig mellan hundägare. Vi betraktas som de lägst stående varelserna som sätter sin fot där. Vi betraktas som de mest egoistiska människorna. Detta för att hundägare i allämnhet helt enkelt inte sköter sig :( Just 1 januari kan det vara 40-tal fågelskådare ute i buskarna från det solen går upp tills den försvinner igen. Ingen går liksom obemärkt förbi någonstan...

Att en hund går lös i januari är inte mycket att tjafsa om, naturreservat eller ej.

Jag lovar, det är ingen polis som kommer springade bakom buskarna. Det handlar om att massor av människor passerar de gula skyltarna utan att ens registrera dem. Jag har hittat hundar i betehagar, ute på Säby strandäng, i fågelmatningar, jagandes en ponny i full galopp som någon var ute och körde. Jag kan göra listan hur lång som helst. Det spelar ingen roll hur mycket man vet att man har koll på sin hund. Man förstör helt enkelt för andra eftersom det är ännu fler som skiter i det ännu mer. Det handlar om vilket intryck man gör och hur man ställer upp på sina andra hundägande medmänniskor. Men det är ju som de flesta anser, att hundägare bara är stora egoister som bara tänker på sig själva. Det ligger nog mer sanning i det än vad jag brukar vilja ta till mig.

Och vad ska de 40 fågelskådarna göra?
Ringa polisen?

Förutom att det passerar hundratals människor också. Det är liksom inte "vildmark". Det är ett av de mest besökta rekreationsområderna. Oavsett om det är januari eller ej. Ju mer andra männiksor, ju sämra och sämre rykte får vi hundägare... Tro mig. Jag tillbringar massor av dagar där ute och pratar med folk och hör vad de säger...

Det var bara en illustration om att man inte är ensam där ute trots att man inte ser någon. Det kan stå någon med kikare med 60 gångers förstoring lång därifrån eller stå någon i en buske som du inte har någon aning om. Det handlar om att man som hundägare får ställa upp för varandra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka