Rådis stora dag. Ulriksdal-Upplands Väsby

Sv: Rådis stora dag. Ulriksdal-Upplands Väsby

Men så länge man sköter sig så är det väl ingen sak?! Kan mkt väl förstå att man blir irriterad på folk som bara låter sina hundar löpa vind för våg men när man har kontroll på dom så är det väl ok!?

Jag är inte ansvarig för övriga hundägare och de är inte ansvariga för mig. Jag sköter mina hundar så får de sköta sina. Om omgivningen klumpar ihop mig med de som inte sköter sig så är det deras problem. Jag är fullständigt ointresserad av deras åsikt.

Så ja, jag är totalt egoist men stör nog mindre än de med olydiga hundar som inte är egoister. Det där kollektiva ansvaret kan någon annan ägna sig åt.

Spelar det någon roll vad folk man inte känner tycker?

Jag lovar, det är ingen polis som kommer springade bakom buskarna. Det handlar om att massor av människor passerar de gula skyltarna utan att ens registrera dem. Jag har hittat hundar i betehagar, ute på Säby strandäng, i fågelmatningar, jagandes en ponny i full galopp som någon var ute och körde. Jag kan göra listan hur lång som helst. Det spelar ingen roll hur mycket man vet att man har koll på sin hund. Man förstör helt enkelt för andra eftersom det är ännu fler som skiter i det ännu mer. Det handlar om vilket intryck man gör och hur man ställer upp på sina andra hundägande medmänniskor. Men det är ju som de flesta anser, att hundägare bara är stora egoister som bara tänker på sig själva. Det ligger nog mer sanning i det än vad jag brukar vilja ta till mig.

När jag är ute med mina hundar har jag dem lösa till 90 procent. När vi stöter på en hund eller människor kallar jag in dem och de sätter sig vid min sida. Jag har alltid fått höra vilka duktiga och lydiga hundar jag har av både folk med och utan hund. Många som först sett sura ut skiner genast upp när dom ser att jag har koll på dom. Kommer det någon som verkar rädd brukar jag fråga och har alltid fått tacksamhet tillbaka över att jag kopplar hundarna om dom önskar det. Jag tror med andra ord att vi gör ett väldigt gott intryck :)

Jag förstår hur du tänker och jag kan hålla med om man rör sig i ett område där det inte rör sig så mycket folk. Men just på norra järva är det så sjukt mycket folk i rörelse hela tiden. Det handlar om vilket intryck man som hundägare ger. Eftersom det är naturreservat så är det inte okej. Villen väg in du än tar står det gula skylter med texten att hundar och katter ska hållas kopplade inom reservatet. Man kan även kolla på www.jarfalla.se och www.sollentuna.se och läsa de bestämmelser som finns.

Jag tror heller inte att man bryr sig om man är tillfällig gäst, men för oss som tillbringar oerhärt mycket tid där ute är det mindre roligt att våra kära medsystrar och medbröder sätter krokben för oss.

Någon som har bra koll på sin hund hjälper väl snarare än stjälper?
Jag går i naturreservat ett par gånger i månaden och har inte alls fått det intrycket.

Jag förstår att man inte tycker att det är viktigt om man bara går där en gång per år eller mer sällan. Men för t.ex. mig som kan vara 200 dagar ute på fältet är solidariteten oerhört viktig mellan hundägare. Vi betraktas som de lägst stående varelserna som sätter sin fot där. Vi betraktas som de mest egoistiska människorna. Detta för att hundägare i allämnhet helt enkelt inte sköter sig :( Just 1 januari kan det vara 40-tal fågelskådare ute i buskarna från det solen går upp tills den försvinner igen. Ingen går liksom obemärkt förbi någonstan...

Fast på vilket sätt garanterar kopplet att min hund sköter sig. Jag mötte folk och ryttare, och de såg så glada ut när min hund gick fint vid sidan, och alla hälsade glatt också, även de med kikare runt halsen.

Jag kan förstå att folk med hundar som gör allt du nämner inte ligger högt i popularitet, men jag tänker inte gå och gömma mig för det. MIN hund lyder, och är högst några meter från mig. Hon får garanterat inte jaga varken fågel eller ponny. Jag formar inte automatiskt en enhet med andra hundägare och ansvar för vad de gör, utan jag ansvarar för mig själv och min hund.

Men om man som Gabbi, har en hund som aldrig går långt ifrån sin förare, hur ska alla dessa människor se att hon ens är lös?

Jag har inte skrivit att Gabbis hund är lös. Jag upplyste om att det inte bara är Hansta som är neturreservat utan att hela norra järva är det och att det är gällande regler. Det är hon själv som skrivit att hennes hund var lös.

Kom du den väg som jag antar att du kom på passerade du en gul skylt på höger hand och där står det att hundar och katter ska hållas kopplade. Det har inget med din hunds lydnad att göra.

Men får jag genom detta en endaste tillr hundägare att följa gällande regler nästa gång de går in i ett välbesökt naturreseervat så är jag jättenöjd!!!!! Men så klart änu mer nöjd ju fler det blir!!! Det är lättare för kreti och pleti att ha sina hundar lösa om det blir den allmäna uppfattningen om vad som är okej!

Jag har inte skrivit att Gabbis hund är lös. Jag upplyste om att det inte bara är Hansta som är neturreservat utan att hela norra järva är det och att det är gällande regler. Det är hon själv som skrivit att hennes hund var lös.

Du blir en smula patroniserande när du talar om att DU går så mkt på Järva, och att DU vet hur alla tycker och tänker. Jag är född vid Järvafältet och flyttade tvärs över det vid 7 års ålder. Jag har cyklat, sprungit, gått, spelat frisbee och vandrat med hund där också, och är medlem i en brukshundsklubb som ligger på Järvafältet. Jag känner inte igen mig i den bild du målar upp, tyvärr. Men visst är det väl bra om ditt förstörande av min från början glada tråd ev. får någon att koppla en olydig hund.

Men om du får skäll är väl inte mitt problem. Det får du lösa. Jag bor själv vid ett skogsområde där det springer en del lösa hundar och detta av ytterst olämplig karaktär, men inte kräver jag att alla som går i skogen ska hålla sina hundar kopplade bara för att jag möter någon sur motionär då och då. Det är inte rimligt. Den där sura motionären är mitt problem att lösa och har inget med andra hundägare att göra (förutom de med olämpliga hundar då men de gör som de vill i vilket fall). Motionären akn väl få gorma för jag tar inte åt mig och jag bryr mig inte. Testa det istället för att lägga någon sorts kollektivt ansvar på människor du aldrig mött. Jag känner ingen samhörighet med Lisa som förbannar korrigeringar och matar sin golvmopp med köttbullar. Jag har troligen mer gemensamt med min garagegranne.

Det är inte gabbis fel om du träffar på surmuppar när du är ute och inte heller hennes ansvar att motverka det.

Det är redan jättelätt. Man knäpper upp haken på kopplet och vips så är hunden lös. Om folk stör dig och surar är det bara att gå ifrån dem. Konstigt nog upplever jag sällan det problemet oavsett var jag går utan jag får mest uppskattande kommentarer och blickar. Trots att jag är genuin egoist och sällan kopplar upp.

vasby_09.jpg

Rådi i Hansta.

kunde inte hålla mig, hon är bara så fin:love::love: hon ser så stolt ut med väskorna..
prillan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka