Räddningshund

Fisherling

Trådstartare
Jag har sedan jag var liten och mamma tränade räddning med vår dåvarande labrador varit helt såld på räddning med hund. Drömmen var att påbörja en sådan utbildning med Tinja, men kände inte att hon var rätt hund för det eftersom hon ogillar trånga utrymmen.

Asni däremot tror jag skulle trivas som fisken i vattnet i räddning. Hon älskar folk, är helt orädd angående miljöer, trånga utrymmen och ostabila underlag. Känns som en bra grund att stå på.

Jag har mejlat några gånger och frågat lite, men blir inte riktigt klok på hur det hela går till. Jag förstår grunderna till inträdesprovet, men hur går det till sen? Någon som vet? Man ska ju träna till olika delprov, men måste man träna själv eller anordnas träningar på lämpliga platser? Alla har ju liksom inte ruiner att tillgå.

Ber om ursäkt om detta kan googlas fram, jag har verkligen försökt :o Isåfall skulle jag uppskatta länkar där räddningshundsutbildningen utförligt beskrivs!

Jag har sedan jag var liten och mamma tränade räddning med vår dåvarande labrador varit helt såld på räddning med hund. Drömmen var att påbörja en sådan utbildning med Tinja, men kände inte att hon var rätt hund för det eftersom hon ogillar trånga utrymmen.

Asni däremot tror jag skulle trivas som fisken i vattnet i räddning. Hon älskar folk, är helt orädd angående miljöer, trånga utrymmen och ostabila underlag. Känns som en bra grund att stå på.

Jag har mejlat några gånger och frågat lite, men blir inte riktigt klok på hur det hela går till. Jag förstår grunderna till inträdesprovet, men hur går det till sen? Någon som vet? Man ska ju träna till olika delprov, men måste man träna själv eller anordnas träningar på lämpliga platser? Alla har ju liksom inte ruiner att tillgå.

Ber om ursäkt om detta kan googlas fram, jag har verkligen försökt :o Isåfall skulle jag uppskatta länkar där räddningshundsutbildningen utförligt beskrivs!

En bekant till mig (har en hund som är moster till min) håller på och utbildar sin hund till räddningshund. Tänkte skicka tips i pm, men gick inte. Hör av dig om du vill ha Instagramnamnet. Hon skriver en del om det där och svarar säkert gärna på frågor. :)

Jag har en bekant som håller på och utbildar sig och sin hund, när grundprovet är klart så är de med i träningsgruppen och få hjälp att träna vidare. Sen vet jag inte om det är så överallt, men det verkar ju rimligt. ;)

Jag har alltid tyckt det verkar jätteroligt med räddning, men inte haft någon passande hund alternativt bott på fel ställe geografiskt. Nu bor jag rätt, och vi kikar efter ny hund, och då funderar jag förstås på en som är lämplig för räddning. Men eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet av det så är jag livrädd för att stå där med en arbetsnarkoman och upptäcka att det inte var så kul som jag trodde.... :crazy:
Jag har försökt leta info om hur mycket träning och aktivering det faktiskt handlar om i vardagen, men tycker inte jag lyckats riktigt. Hoppas att någon här kanske har lite mer inside info! :)

Jag har fortfarande inte släppt tanken på det här med räddning, så jag googlar och försöker lära mig lite nu och då, eftersom det verkar dröja innan det kommer några kurser. (Hösten 2020 är det senaste budet jag läst.) Jag tolkar det som att man måste gå utbildningen/kursen i sbk:s regi för att få göra inträdesprovet. Så nu funderar jag på vad och hur vi ska pyssla med tills det förhoppningsvis dyker upp en kurs i rimlig närhet, som är bra förberedelse.

Jag har en liknande tråd sedan förra året...du kanske hittar den via sökfunktionen och ser nåt matnyttigt?

Jag avstyrde det i vilket fall för egen del då jag till slut fick info om upplägget. Funkar inte alls med mitt jobb att under en grundutbildning ha träffar en dag varje helg i flera månader, och på sikt träffas var tredje helg (fre-sön) och däremellan antas träna flera dagar i veckan på egen hand.
Tror däremot att det är väldigt roligt, och hade jag haft tidsmässiga möjligheter så hade jag gått vidare och kollat om vi var lämpliga :)

Hittade fö ett svar från en av utbildningsledarna i mitt aktuella distrikt, svaret är från i år så jag antar att det är aktuell info:

"Om man blir antagen till kurs krävs det att ha 80% närvaro så man måste ha väldigt gått om tid att träna sin hund. Detta inbär ca 3 gånger i veckan måste man träna för att hänga med i kursplan Utöver kursen
Vi kommer att köra våran kurs första 6månaderna varje helg antingen lördag eller söndagar
Sedan efter delprov 1 så går vi in på att kör var tredje helg detta inbär att vi kör både lördag och söndag
Åker vi bort så inbär det att fredagen går bort också

Hoppas att detta räcker för dej som svar

Här nedan ser du planen fram till inträdesprov

Det kommer att start en kurs i November. Kommer ett infomöte i slutet på maj Början på Juni Kommer att komma ut info ang detta på klubbar och distrikt
I mitten på september kommer vi börja med förträffar 5st sådana där vi som ska ha kursen kommer att ta ut hundar som kommer att få göra inträdesprov
Klara man detta så är man med kursen

För att förbered sej och hund kan det va bra att miljöträna hunden i olika miljöer
Kravprofil kan du läsa på SBK Hemsida under tjänstehund(hunden måste var 1år när man gör inträdesprov)"

Liknande trådar

M
Övr. Hund Jippiee, jag är så lycklig! Idag har nämligen jag och min hund Atlas (jaktlabbe, snart 14 månader gammal) klarat inträdesprovet till...
2
Svar
33
· Visningar
2 537
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar