Räddade ponnyer på Irland

Sv: Räddade ponnyer på Irland

Jag säger samma sak. Köper man ponnyer och hästar billigt brukar man dessutom veta om att de är dåligt ridna. Man får liksom vad man betalar för....det gäller i alla länder!

Knappast "räddade" :D

Som hästhandlare och affärsman så gör han väl det för att han hoppas att han ska tjäna en hacka på det.

med lite tur har de hästarna större chans att överleva och få liv än de på irland

Tycker det var schysst gjort. Det var ju ett medvetet val! Han hade säkert kunna komma över lika billiga ponnier på annat håll. Nu kan de förhoppningsvis få ett värdigt liv :)

"Räddade":rofl:

Fasiken pinsamt, Roempke ska väl inte skämmas för att gett ett par pållar bättre liv och dessutom tjänat kanske en liten slant på det hela?:confused:
Eller kanske där avundsjukan biter. ;)

Ska ni gapa, ta hand om alla dessa tusentals dumpade pållar som svälter nu under vintern!

När ekonomin var bra på Irland, då var det status att ha häst, när ekonomin gick ner, så släpptes massor av hästar vind för våg, de har på Irland en viss stålthet att äga häst, när denne försvinner(ekonomin), är det som en spark i ansiktet för dem. Jag tycker dock, stackars hästar.
Hjälp både folk och djur!
Är inte bara hästar som går vind för våg, utan även hundar.
Hästarna klarar sig dock under sommartiden då gräset växer, det gör inte hundarna.

"Räddade":rofl:

Fasiken pinsamt, Roempke ska väl inte skämmas för att gett ett par pållar bättre liv och dessutom tjänat kanske en liten slant på det hela?:confused:
Eller kanske där avundsjukan biter. ;)

Ska ni gapa, ta hand om alla dessa tusentals dumpade pållar som svälter nu under vintern!
Håller helt med. Ni som gnäller... Gör det bättre själva då:mad:

Det är verkligen patetiskt, så lätt att sitta vid sin dator och gnälla, madens många och åter många hästar faktiskt svälter ihjäl.
Och inte bara på Irland.

kl
Tack gode gud att några får chans till liv. Det gör ont i hela mig när jag tänker på alla stackars svältande hästar på Irland. Att den ekonomiskakrisen sammafaller med för Irland extrema vintar är verkligen olyckligt. Någon som vet hura man kan hjälpa? tex skänka pengar?

kl
Tack gode gud att några får chans till liv. Det gör ont i hela mig när jag tänker på alla stackars svältande hästar på Irland. Att den ekonomiskakrisen sammafaller med för Irland extrema vintar är verkligen olyckligt. Någon som vet hura man kan hjälpa? tex skänka pengar?
ISPCA är de som i nuläget gör vad de kan. De finns på följand hemsida: http://www.ispca.ie/default.aspx . Där kan man donera pengar eller köpa t ex. hö eller hovslagartjänst om man vill. Jag har köpt 100 balar hö samt 10 hovslagartjänster. Mina pållar bjuder på det :love:. Eller rättare sagt det blir matlådor för min del en månad framåt! Jag donerar mycket sällan pengar till välgörenhet, men känner att jag vill hjälpa till i det här läget.

Han kommer inte att köpa fler hästar därifrån eftersom det är svårt att få en bra förtjänst.

Han har alltså inte köpt några hästar för att vara snäll, utan för chansen att tjäna pengar när priserna dumpas.

Håller med dig jag. Var väl inte alltför många år sedan man hittade en del av Roempkes hästar självdöda på sommarbetet uppåt Motala. Kvarka pga av alla importer han släppte ihop:( Stod i Ridsport även om det... Han blev stoppad i Stockholm av polis/djurskydd när han var på väg av färjan efter en tripp till baltländerna där han köpt en massa hästar. I lastbilen stod hästarna så tätt så de hade fått sår pga detta (Ridsport igen). Han gör inga välgärningar - han vill tjäna pengar . Vet att han även höll till på Sjöbo hästmarknad på den tiden den fanns, sålde massa hästar i inte alltför bra skick...

ISPCA är de som i nuläget gör vad de kan. De finns på följand hemsida: http://www.ispca.ie/default.aspx . Där kan man donera pengar eller köpa t ex. hö eller hovslagartjänst om man vill. Jag har köpt 100 balar hö samt 10 hovslagartjänster. Mina pållar bjuder på det :love:. Eller rättare sagt det blir matlådor för min del en månad framåt! Jag donerar mycket sällan pengar till välgörenhet, men känner att jag vill hjälpa till i det här läget.

Stor eloge till dig!!!!! Det var ingen dålig donation:bow:

Senast ändrad:

Stor eloge till dig!!!!! Det var ingen dålig donation:bow:
Tja, en månads matlådor räcker nog inte... tre månader stämmer nog bättre;) Jag skippar inköp av några bling-bling-pannband, någon vojlock, täcke och lite annat skräp som jag inte behöver (eftersom mina hästar inte behöver fem olika sorters pannband, matchande vojlockar etc.) och lägger det på några irländska hästars käk och hovvård istället! Känns mycket bra faktiskt :banana:

Jag tror att det handlar om att slakterierna inte tar emot mer faktiskt. De har inte kapaciteten att slakta alla.

Jag har pratat med Irland hela dagen igår och idag och de säger att nyheterna i Sverige är extremt överdrivna. De hästarna som svälter är de som typ alltid svultit, det är travellers (typ zigenare/tinkers) hästarna. Runt Dublin har det alltid varit lite tufft, då det finns en hel del social misär där i samband med the travellers camps.

Det har enligt säkra källor slaktats ca 12.000 st hästar sedan september, men det var ingen nyhet. Det är "skiten" som slaktats bort av egentligen icke-hästmänniskor, de som skaffade häst för att de hade råd utan att kunna någonting eller ha ett egentligt intresse. De som alltid har haft häst har fortfarande häst.

Min fd sambo är hovslagare och han skor på som vanligt, dvs ca 10 st hästar/dagen i de stora tävlingsstallen. Hans kusin som också är hovslagare men nyexaminerad har också han fullt upp. Det hade han inte haft ifall alla hästar svalt ihjäl eller folk inte hade råd att ha dem.

Vad gäller resande så har ju Irland enorma problem med det. I Ballinasloe för några år sedan fick myndigheterna kalla in armén då några av klanerna slogs. När jag bodde där hände det att resande släppte in sina hästar tillsammans med våra avelsston på stora betet eftersom de inte har egen mark att släppa ut hästarna på. Vad gör man liksom?

Tillägg:
Jag har förmedlat 3 st hästar från Irland sedan jul. Det är alla tävlingshästar i flera hundratusen kronors klassen. Så den vanliga försäljningen funkar som vanligt. Jag har inte märkt av någonting hos normala hästmänniskor och de själva säger att vissa har det tufft, men att de inte märkt av vad vi i Sverige hör talas om. De fattar ingenting av det jag säger om 20.000 st hästar som driver omkring.

KL
Oavsett om det är travellers hästar eller andra hästar,att det har förekommit under lång tid osv så tycker jag att det är bra att det uppmärksammas ändå, för vi i Sverige har inte varit medvetna om problemet förrän nu. Det är ju inte hästarnas fel menar jag. Oavsett vem det är som släpper ut sina hästar och inte tar hand om dem så är det inte okej att de svälter. Och att det inte är "värre än vanligt" är inte heller okej tycker jag.

Vissa stödjer rädda barnen, jag stödjer ISPCA:D

Under de ekonomiskt goda åren ökade hästantalet på Irland rejält. I den ekonomiska krisen har många svårt att ta hand om de hästar de köpt. Att det inte är de dyra tävlingshästarna som lider är ganska ointressant i sammanhanget. Att vifta bort problemet med att "de bara är tattarnas hästar" känns fördomsfullt och fel. Det är ett faktum att många hästar far illa under krisen och de kalla vintrarna. En vän till mig som har hästar sa- Under de goda åren var man tvungen att låsa grinden till hagen så att ingen stal hästarna, nu är man tvungen att låsa så att ingen stoppar in ett par extra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
940

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka