Räddad till odrägligt liv?

Lenis

Trådstartare
De har räddat en häst som blivit påkörd av tåget, läste jag idag. Hästen har nu bara 4 tänder kvar och ägaren, som tidigare låtit den gå fritt som en hund, vill nu (det förstår man ju) inte släppa ut den så igen.

Satt och funderade på hurdant liv den hästen nu kommer få. Vill ju utbilda mig till vet och då kommer man ju få väga livräddandet mot lidandet en räddning kan medföra många gånger.
Så vad tror ni? Hästen lever nu på soppa & blött gräs. Kommer förmodligen inte kunna gå i gräshage eftersom det ju finns risker med att låta hästar som är vana att kunna tugga bra få i sig gräs (men där kan jag ha fel).
Kommer den kunna få i sig allt den behöver, kommer ägarna orka med allt extraarbete så den får det bra matmässigt? Är det ok att rädda ett djur fast det blir handikappat? Fast man måste ändra om dess vanliga rutiner i övrigt också?

Jag hade ju förmodligen räddat den, men vore intressant att höra andras åsikter också...

Om hästens liv är odrägligt vet man ju inte förrän man träffat den! Den kan ju ha livsglädje och livskvalitet trots att den får leva på soppa!

Det bror väl på så mycket runt i kring..
Blir den så pass återställd i övrigt att den inte har ont och kan arbetas? Om den alltid kommer att ha ont.. eller den inte kommer att kunna arbetas.. ja då hade jag tagit bort den.

Motivationen att jag tagit bort den om den har ont behöver väl inte förklars, och om det nu är så att den inte klarar att arbetas och inte heller kan beta eller så.. ja då kommer den att få gå i en tråkog hage och få otroligt trååååååkigt och bli fantasktiskt understinulerad!

Kan den däremot gå i en vanlig hage och ha ett dräglit liv - bara gå och skrota med kompisarna och trivs med det - ja då är det ju en annan sak...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka