Rädda rostiga broddar?

Shixle

Trådstartare
Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå.

I städningen så hittade jag broddarna jag skruvade ur i våras..som alltså aldrig kom ner i den där lådan med torrpåse som va tanken 🙈😅

Inte jätterostiga, men gängorna är lite fula.

Skulle det va nån idé att låta dom ligga i wd-40/5-56 (minns inte vilken jag har hemma) å dra och sen antingen jobba dom i en sko lr typ gå lös med en stålborste?
 
Jag har tagit bort rost och beläggningar från spännen etc från gamla selar på ett enkelt sätt. Jag har inte provat på just broddar, men kanske värt att testa?

Koka upp vatten med lite citronsyra* (nu kommer jag inte ihåg hur mycket..en tsk eller msk, typ. Det är några år sen jag gjorde det sist.) och ett par droppar diskmedel i, ta bort från plattan, lägga i broddarna och låta dem ligga en stund. Sen ska det bara vara att ta upp dem och putsa av med en tygtrasa (spännen etc polerar jag förstås också upp, för att återfå glansen, men det känns overkill på broddar :D ).

*Till mässing använde jag vinsyra istället.

Med reservation för om jag blandat ihop syrorna. Vet med säkerhet att det är vinsyra respektive citronsyra, dock, och Google säger att det är citronsyra för stål.
 
Finns ingen anledning till att "putsa" upp broddarna. Borsta bara bort eventuellt skräp i gängan, spraya med lite WD40 eller CRC 5-56 och skruva i nya skon. Brodden kommer putsa sig självt under användning och gängan kommer förbli rostig till ytan pga att den inte slits mot underlag utan sitter i broddhålet där rost bildas pr automatik.
 
Mina hade ju legat sen i våras, så inte jättefina. Men, de fick sova i 5-56 men lite skakningar på morgonen, och borstade med stålborste när hovis va där. Har ingen gängtapp, så kunde inte fixa nån sko att göra rent dom i.
Men, funkade finfint!
Så nu är pållarna snösulade å broddade och redo för vintern 🙈 hovis sa att det snöade inte så långt från oss i förra veckan 🫠
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp