Rädda katt!

_Maria_

Trådstartare
På min morgonrunda jag går varje dag med hunden så går jag bla genom ett villaområde. På en av tomterna så brukar jag se en katt ibland. Den sitter i ena hörnet av tomten och den brukar ha lite fat och talrikar runt sig så dom som bor i huset matar den. Det jag har sett av den så ser den väldigt mager ut. Pälsen är gles på rumpa och svans. Den har något sår som rinner på ena örat och det ser ut som om den troligtvis har skabb i öronen också. Jag har tänkt att jag skulle gå och knacka på i huset och höra mig för lite om katten. Men imorse, tack och lov så satt det en man i trädgården. Vi hälsade på varandra och jag passade på att fråga lite om katten. Det var inte deras katt och dom trodde att det var en föredetta tamkatt som någon slutat bry sig om. Dom hade två egna katter och kände att det räckte med dem. Jag sa att jag skulle se om jag kunde hjälpa dem på något sett och att jag skulle höra av mig.

Jag har haft katt hela livet men efter att jag flyttat hemifrån så blev det inte så. Skaffade hund så jag har nöjt mig med det ett tag. Men har saknat att ha katt och jag tänkte att detta var ju ett passande tillfälle. Så nu har jag fixat en bur med handuk i, en burk tonfisk i olja och ett brev till husägarna och satt på deras tomt. Dom var inte hemma när jag var där precis. Så nu hoppas jag att dom ringer snart och säger att dom fångat katten :banana:

Håll tummar och tassar allihopa nu:bump:

Sv: Rädda katt!

Absolut!
Har inte hunnit vara där så mycket bara jobbat och jobbat :mad: Men jag får nog gå bort till dom som har huset och bestämma tid när vi kan försöka fånga den. För dom verkar inte kunna gör adet utan mig. Handlingskraftiga männiksor det där :crazy:

Ja det hoppas jag med. Men jag frå nog gå bort och hjälpa dom. Vet innte ens om dom försökt :crazy:

Lycka till!

Håller själv på med hittekatter, har en hane hemma nu som ganska akut behöver ett nytt hem eftesom våra andra katter inte är snälla mot honom. Dessutom har jag två kattungar på ca 5 veckor vars mamma jag fösökt fånga i en vecka nu.

Räkna med att det kan bli väldigt kostsamt att hjälpa en hittekatt, men det går att söka fondpengar för att man hjälper.
Många gånger kan de vara sjukare än man tror, så är det med killen vi har hemma nu.

Men är alltid lika underbart när människor öppnar sina hjärtan och hem för utsatta katter. *en stor ros till dig*

Vill du ha lite stöttning så kan du vända dig till hittekatter.ifokus.se , forumet har lite problem just nu, men där är det många kunniga och intresserade människor som ägnar sina liv åt hittekatter.

// Jenny

Lycka till!

Håller själv på med hittekatter, har en hane hemma nu som ganska akut behöver ett nytt hem eftesom våra andra katter inte är snälla mot honom. Dessutom har jag två kattungar på ca 5 veckor vars mamma jag fösökt fånga i en vecka nu.

Räkna med att det kan bli väldigt kostsamt att hjälpa en hittekatt, men det går att söka fondpengar för att man hjälper.
Många gånger kan de vara sjukare än man tror, så är det med killen vi har hemma nu.

Men är alltid lika underbart när människor öppnar sina hjärtan och hem för utsatta katter. *en stor ros till dig*

Vill du ha lite stöttning så kan du vända dig till hittekatter.ifokus.se , forumet har lite problem just nu, men där är det många kunniga och intresserade människor som ägnar sina liv åt hittekatter.

// Jenny

Det krångliga är att när vi väl lyckats fånga honom så måste han till vet direkt. Kan vara skabb han har och jag har ju hund hemma så jag vill inte att han ska smittas. Och tar jag hem honom och släpper ut han ur buren så vill han nog inte gå in där på ett tag igen:cool: Så grejen är att vi måste nog ta det en dag när jag är ledig från jobbet. Först ska han fångas, sedan lyckas få en vet tid (samma dag) han kan ju inte sitta i buren hur länge som helst. Sen lär man bli kvar hos vetten en tag. Han är knappt tam och det är en del som behöver göras och en del prover som behöver tas. Jag vill ha honom nu :bump: Jobbigt att tänka på den stackarn varje dag.

Jag vet hur det är!

Katterna vi har tagit in hittills har varit någorlunda tama, så de har fått sitta i karantän i mitt sovrum där inga andra djur får vistas.
Men jag har samma problem och oro med mamma katt som jag försöker fånga, men börjar snart ge upp. Vet inte hur vi ska lyckas få henne till veterinären om de inte kan ta emot på en gång.

Nu brukar de större djursjukhusen ha akuttider sparade under dagen.
Så det ska nog fungera.

Berätta hur det går! // Jenny

Föresten har du tips på vad man ska tänka på när man är hos veterinären? Vill få så mycket avklarat som möjligt. Förutom att avmaska, ta bort skabb, behandla eventuell skabb. Kanske ta prov på njurarna? Titta tandsten gör dom säkert självmant.

Föresten har du tips på vad man ska tänka på när man är hos veterinären? Vill få så mycket avklarat som möjligt. Förutom att avmaska, ta bort skabb, behandla eventuell skabb. Kanske ta prov på njurarna? Titta tandsten gör dom säkert självmant.

Ska katten behandlas för skabb så kan man inte avmaska samtidigt, inte heller vaccinera. Man får ta en sak i taget annars blir det för tungt för kroppen att hantera.
Det är iaf vad vi fick veta på djursjukhuset i Lund.

Vår ena hittekatt kollade vi diabetes, njurar och lever på, men det var för att han drack så mycket. Det visade inget och vi kom på att det inte var så konstigt att han drack mycket vatten, han hade bott ute under den kalla tiden och helt plötsligt satt han i ett varmt rum med sin tjocka vinterpäls. :idea:

Vi har tagit med katterna till veterinären och gjort en hälsokoll så har de fått bestämma vad som behövts göra.
Är ju onödigt att ta en massa prover som kanske inte behövs.

Kan tänka mig det. Får väl se vad dom säger. Föresten vet du om det brukar gå bra att ha kvar katten hos veterinären över en natt? Hela denna veckan börjar jag kl 13 och slutar inte förens 20.30..Så även om man hinner fånga den på förmiddagen så ska man hinna ringa och få en tid, sen dit och börja behandla sen är nog klockan 13för längesedan :crazy: Dessutom så tar det en halvtimme till jobbet.

Ville bara önska dig lycka till! :) Det är en fantastiskt god gärning du gör! :bow:

edit: det går säkert bra att ha kvar katten över natten, men du kanske får betala lite extra för det. Prata med dem bara så ordnar det sig säkert!

Föresten någon som har någon bra fångstteknik? Va och pratade med gubben idag. Han trodde inte han kunde grabba tag i katten för det gick precis att klappa den sen skygga den undan. Han ska prova med mat i buren men det är ju en vanlig transport bur och då måste han ju sitta och vänta tills katten går in. Vilket den antagligen inte gör när han är där. Det finns inte någon slags håv?:crazy:

Kontakta närmaste katthem så får du låna en fälla som du kan lägga mat i och som slår igen när katten går in.

Gick förbi tomten imorse. Mannen hade satt in mat en bit i buren så katten satt med huvudet inne i buren och åt :bump: Så imorgon eller ikväll skulle han testa att sätta maten ända in. Nu borde det gå:)

Tog lite bilder idag på henne när hon låg och sov i en buske. Ska bara få in dom på datorn också :crazy:

I morse när jag gick förbi så satt faktiskt katten i buren och åt :) Gubben kom precis ut då men dom skulle iväg så han kunde inte ta den då. Men vi har satsat på Onsdag, då är jag ledig också!

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
2 276
Senast: Eva S
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 195
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 207
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar