Rädda en förtappad själ...

Sv: Rädda en förtappad själ...

jag är 1. 83 och rider på en alldeles för liten nordis på 1.58. Han är väldigt grov och har mkt muskler.

Mina halvblod vill jag ha en bit över 1. 70.

Eftersom jag har skadat ryggen är det mesta förhöjt hemma hos oss.
Så det blev lite konstigt för Lord Owen.
Jag kände mig som _Hagrid_ i hennes husvagn, och hon var nog väldigt liten inne hos oss. jag tror knappt hon såg in i micron stackarn :p

Lord Owen skrev:
Hallonsodas mail till mig. :p
Vi är tydligen båda två usla på att komma ihåg att svara på mail vi redan läst men inte svarat på vid samma tillfälle som vi läst det. :D Så Hallon bad mig påminna henne.

Hängde du med? :)

Detta är altså ett utbrett fenomen - och drabbar alltså inte bara mig?:angel:

Galoppera fort utomhus? Jag förstår inte vad du pratar om :p Sånt kan man väl inte göra? ;)

/Karin som var ute på en långtur i snön igår och hade en häst med spetsade öron som ville galoppera så fort han bara kunde så ofta han bara fick.

Men det var inte så stora problem med micron,
om jag stod på tå så kunde jag sätta på den själv. :idea: ;)

Susan skrev:
Detta är altså ett utbrett fenomen - och drabbar alltså inte bara mig?:angel:

Det är nog rätt vanligt förekommande, och väldigt pinsamt när man märker det efter 1 månad. :o

Ni smutskastar mig :eek: :eek: :eek:!!! Jag som alltid har såååå br koll på allt och sköter mina kontakter perfa :mad:.

Jag har en ponny på 1.51 ( :angel: ) lite litet men går!1

Hallonsoda skrev:
Ni smutskastar mig :eek: :eek: :eek:!!! Jag som alltid har såååå br koll på allt och sköter mina kontakter perfa :mad:.

:angel: Nu har jag mailat dig en EXTRA gång men inget svar har jag fått. Vad säger du nu, vavava? :cry: :p ;)

Min "ponny" är 155 cm. :angel:
Men nu är han omregistrerad, så nu är han inte fejkponny längre. :cool:

Hallonsoda skrev:

Min HÄST är 138 cm. Och söt. I kväll hade han massor av rimfrost i manen och pannluggen.

OA

svea skrev:
Galopperar du fort utomhus också? Och hoppar?
Ja, jag galopperar rätt så fort utomhus, finns ju ingen annan växel i galoppen ännu. :smirk:

Det låg en bom i ridhuset igår, rätt och slätt på marken. Tänkte ta vägen över den och Elly tog i som om det vore minst 50 cm, så jag antar att vi hoppar också då. :rofl:

Min kära Jegra
har det gått så långt....men inspänningstyglar, hmmmm

Dock, jag är inte långt efter dig. har velat fram och tillbaka, jag VILL piaffera - på riktigt!!, inte bara wannabe piaff. det var mitt startskott för nyorientering.. speciellt som guru sa att mitt halvblod antagligen aldrig skulle piaffera ev. om 7 år :mad:

Men du, jag skulle vilja ha lite tips. Speciellt var kan man få ridplats för käre JB?? vet du??
Har förstått att man kan maila privat och så men är så hiskeligt ovan vid dator och din jobbmail har sonen rensat ut ur väskan (lättare att skylla på honom än mig själv :angel: )

Aha! jag söker på nätet så klart! :smirk: (förstå min datorrostighet)

Vi höres

för skojs skull och för att stilla min nyfikenhet, skulle du inte kunna berätta varför du bla använder kandaret som du gör nu, om inspänningen mm och vad det är som har fått dig att göra dom här förändringarna?
nu kommer jag här och förstör eran skoj tråd med allvar men jag är uppriktigt intresserad och nyfiken!!:)

aqua skrev:
för skojs skull och för att stilla min nyfikenhet, skulle du inte kunna berätta varför du bla använder kandaret som du gör nu, om inspänningen mm och vad det är som har fått dig att göra dom här förändringarna?
nu kommer jag här och förstör eran skoj tråd med allvar men jag är uppriktigt intresserad och nyfiken!!:)

Jag vill också veta svaren på dessa frågor så jag väcker denna sovande tråd...kom igen!:)

Mm, lite snabbt så kan man väl säga som så att kandaret är den betsling Rajen fungerar bäst på. I våra unga dagar tillsammans (för sisådär 16 år sedan) lyckades vi skapa en konflikt kring tränsbettet som jag inte lyckats lösa sedan dess. Nu har jag kommit närmare än någonsin och det går faktiskt att rida honom på rent träns men det är svårt som fan rent ut sagt. Istället för att krångla med en gammal man så rider jag på kandaret, stången har vi samarbetat på i många år och vi slipper många konflikter då vi förstår varandra genom det bettet rätt väl. Bridongen ger en direkt kontakt, gör att man lätt känner om det sitter en låsning någonstans, eller att han verkligen söker fram till handen, suger framåt så att säga. Så kombinationen har varit väldigt bra att ha faktiskt.

Inspänningarna på Pero har varit för att han har en tendens att bli väldigt tung i handen, trots idoga försök att visa honom ett alternativ. Genom att longera med (relativt lösa) inspänningar får han en fast punkt att förhålla sig till. En ryttarhand flyttar alltid på sig lite, en inspänning är statisk i sitt fäste, om han hänger i bettet får han omedelbar respons i samband med att han ger efter för bettet.

Viktigt att notera här är att inspänningen är anpassad så att om han går i "unghästform", d.v.s. inte speciellt kort halsen alls, så verkar den inte, men om han lägger sig på och drar så möter han inspänningen. Brukar bara longera honom så här någon gång ibland och då kanske fem min/varv. Det märks en stor skillnad i hur han tolkar tygelhjälpen och man kan rida med finare hjälper.

I såna här fall ska man ju också vara medveten om _varför_ han lägger sig i handen, beror det på en ovana eller för att han inte orkar? Är det det första så fungerar longeringen jättebra men är det det andra krävs det annat arbete för att bygga upp styrkan.

*KL*
Jag och pålle ska tävla imorgon, LB:crazy:
Helt galet jag vet men måste bara prova.

/T

Kan berätta att det inte riktigt gick enl. målsättningen.
Eftersom jag är lite AR insöad så har jag nog tränat galopp för lite bla.. fick avbrott och ajaj inte bra. Annars skötte vi oss bra trycker jag. Pålle "gick på tygeln" nästan hela programmet och vi fattade och bröt av på exakt rätt ställen.
Som väntat skulle jag få massa avdrag för vi rider för långsamt. Men jäklar vad avslappnat det var:rofl: Pålle var faktiskt lite seg tom.
Nu blir jag sporrad att försöka igen, vi får se.....
/T

Men om du är nöjd så tycker jag allt att det verkar ha varit en lyckad tävling! :)
Tävlingar är ju ganska bra på det viset, man får lite perspektiv på hur det egentligen går.

Så lyckad var den väl inte eg. Jag kom sist:o
Lite hårt dömt tycker jag men de har väl aldrig sett en sån mjuk och lösgjord häst att dommaren inte visst hur hon skulle dömma. Kanske retade hon sig även på min bomlösa espaniola sadel, vad vet jag.
Men jag kommer igen:banana:

/T

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka