Rädda en förtappad själ...

Sv: Rädda en förtappad själ...

Tez1 - jag är lite nyfiken på vad du fick för bedömning i ditt protokoll, fick du några ledtrådar genom kommentarerna till varför din bedömning blev låg?

Genomgående fick jag 4 or och 5 or i protokollet.
Utom när jag fick avbrott i galoppen och en 6 a i arbetsgalopp på 15 m volt i andra varvet.
De generella kommentarerna är på de olika momenten är i stort sett: aktivera mera, mer energi önskas, våga rida i ett friskare tempo, jobba på med formen.
Jag vet att vi red sakta men men...
Så här såg det ut i stort sett:
T1.jpg

/T

Jag anade nästan det. :) Det som är bra med hästar ridna akademiskt är att de är brukar vara oerhört mjuka och avslappnade. När man sedan lägger lite mer energi på det arbetet blir det oftast jättebra, men det kan vara lite ovant för ryttaren. :)

Sen är det ju synd att domaren inte kunde ge någon positiv kommentar också, för det kan inte enbart varit dåligt tycker jag.

Tez1 skrev:
Genomgående fick jag 4 or och 5 or i protokollet.
Utom när jag fick avbrott i galoppen och en 6 a i arbetsgalopp på 15 m volt i andra varvet.
De generella kommentarerna är på de olika momenten är i stort sett: aktivera mera, mer energi önskas, våga rida i ett friskare tempo, jobba på med formen.
Jag vet att vi red sakta men men...
Så här såg det ut i stort sett:
T1.jpg

/T

Ja det ser lojt ut och hästen ser lång ut, skall man tävla måste man ju tänka på att tävling det är ren uppvisningsridning där det skall SE så bra ut som möjligt enligt tävlingskriterierna om man vill ha bra poäng alltså.
Sedan kan man ju gå tillbaka till hur man vanligtvis tränar och kanske 1 vecka innan förbereda hästen för tävlingsridning.

4 or och 5 or i LB ?? alltså är det ens möjligt om man gör allt och hästen inte hoppar och studsar runt:confused: Det ser ju ändå trevligt ut på bilden menar jag. Dom brukar ju vara ganska snälla i LB ändå:crazy:

Eller så kan man ju välja att tävla ändå för skojs skull och skita i poängen fast det hade jag haft svårt för:crazy:

Senast ändrad:

Tez1 skrev:
Så lyckad var den väl inte eg. Jag kom sist:o
Lite hårt dömt tycker jag men de har väl aldrig sett en sån mjuk och lösgjord häst att dommaren inte visst hur hon skulle dömma. Kanske retade hon sig även på min bomlösa espaniola sadel, vad vet jag.
Men jag kommer igen:banana:

/T

:rofl: :rofl: nä men det är ju helt andra kriterier dom dömer efter, men får man verkligen tävla i bomlös?? Eller var det klubbtävling?

fio skrev:
Ja det ser lojt ut och hästen ser lång ut, skall man tävla måste man ju tänka på att tävling det är ren uppvisningsridning där det skall SE så bra ut som möjligt enligt tävlingskriterierna om man vill ha bra poäng alltså.
Sedan kan man ju gå tillbaka till hur man vanligtvis tränar och kanske 1 vecka innan förbereda hästen för tävlingsridning.

4 or och 5 or i LB ?? alltså är det ens möjligt om man gör allt och hästen inte hoppar och studsar runt:confused: Det ser ju ändå trevligt ut på bilden menar jag. Dom brukar ju vara ganska snälla i LB ändå:crazy:

Eller så kan man ju välja att tävla ändå för skojs skull och skita i poängen fast det hade jag haft svårt för:crazy:
Jo jag vet att det är lite annat med tävlingsridning.:p Men varför ska då en nöjd, glad och loj häst få sämre poäng när en med nosen i bringan och fiolsträngsspänd som hackas fram med sporren i varje steg få bättre poäng? Det kommer jag aldrig fatta med tävlingsridning.
Jo lite märkligt med 4or. Det är väl inte ens godkänt? Dvs om man travar när man ska så bör man väl få 5a minst?
Jag tränar vidare och nästa tävling för vår del blir i sommar nån gång.
Man får tävla med bomlös sadel ja om den har ett engelskt utseende. I mitt fall fick jag dispans från klubben(klubbtävling).
/T

Jag brukar faktiskt få ganska låga poäng om min häst är spänd (vilket han kan vara första klassen) så de vill nog ha en avslappnad häst ändå, domarna.

Dock får det inte bli segt och om jag tittar på din bild så ser man att han är mera fram med frambenet än bakbenet - det rör sig lite mera lojt.

Jag rider inte AR specifikt utan är lite influerad av mjukare ridning öht, men när jag tävlar dressyr har jag tydlig kontakt med munnen även om den är mycket mjuk, och med bakbenen rejält aktiverade ända från uppvärmningen så att hästen är lite taggad och så hittar vi avslappningen däremellan innan vi är nöjda med framridningen.

Jag har faktiskt haft över 60% på LB och det på en arab... ;) och i bomlös Comfort! Rider normalt sett på rakt bett och utan nosgrimma men för tävlingen så får man ju sätta på en för syns skull.

Brukar få kommentaren att jag har lydig och trevlig häst men som ibland blir lite spänd eller som ibland kommer över tygeln (vilket jag tycker är en merit då det stora problemet med honom är att han vill vara bakom tygeln). Dessutom brukar det alltid stå att jag rider mjukt... ;) Om det nu är en positivare omskrivning av att jag rider för fegt/segt/utan koll, det vet jag inte...

/Camilla

Tez1 skrev:
Så lyckad var den väl inte eg. Jag kom sist:o
Lite hårt dömt tycker jag men de har väl aldrig sett en sån mjuk och lösgjord häst att dommaren inte visst hur hon skulle dömma. Kanske retade hon sig även på min bomlösa espaniola sadel, vad vet jag.
Men jag kommer igen:banana:

/T

Eftersom du insinuerar att du hade vissa kvaliteter som domaren inte såg så svarar jag såhär.

- Eller så tyckte hon inte att din häst kom till något arbete.
Om hästen inte kommer upp med ryggen så är den heller inte losgelassen.(lösgjord)
(ungefär det som axel kommenterade i din förra tråd , bakbenen är bakom hästen ryggen sänkt)

Den kanske har en avspänd uppsyn men den är inte avspänd i ryggen, och är hästen inte det, så arbetar den inte rätt och den är den inte i balans.

En hästs muskler arbetar omväxlande hö - vä sida.
Minsta spänning blockerar detta arbete. Ofta skapas denna spänning av sadeln. Tom en bomlös kan skapa sådan spänning om den inte ger ryttaren det stöd den behöver för att sitta i balans, och därmed släppa upp ryggen på hästen.
Hästen kommer upp med ryggen när ryttare och utrustning tillåter den...

Om man tänker att bakbenen sträcker sig ända fram till manken blir det lättare att förstå. En del av bakbenens rörelser lyfter ryggen - om inget hindrar dem som sagt...

Sedan så tycker jag nog liksom du, att det inte är _bättre_ med en häst som är helspänd i hela kroppen och går med näsan i bringan.
Den skulle nog komma sist i min värld eftersom den liksom din, har bakbenen bakom sig.

Förhoppningsvis vinner det ekipagesom gör rätt.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka