Rädda en förtappad själ...

Jegra

Trådstartare
Jag erkänner... Jag är en förtappad själ.. Jag har avvikit från den "Rätta Läran" (TM)...

Inte nog med att jag sedan ett drygt år gått från blank stång till kandar, jag rider numera på en tvåhandsfattning, inte ens 3+1 utan 2+2... Och inte nog med det! Jag rider skänkelvikningar och rider lätt både inne och när jag rider ut...

Campero rider jag med engelsk sadel (när Rajen är upptagen med den andra vill jag väl be att få tillägga) och BENLINDOR!!! Häromdagen longerade jag till och med inspänningstyglar! :eek:

Men idag tror jag att måttet blev rågat... Jag har numera nosgrimma på Campero... Inte bara en sån där rem som sitter för syns skull. Inte ens en remontgrimma faktiskt...

Utan en sån där OND kinetongrimma... Hör ni själva så hemskt?

Varför jag har den? Den hindrar bettet från att belasta underkäken för hårt och gör att jag kan rida tämligen normalt utan att konstant vara rädd för att något ska hända och om jag tar för hårt i honom... Dessutom kan jag börja tömköra honom... Inte lång tygel utan tömkörning, med gjord och såna där fina lädertömmar som man snubblar på och trasslar in sig i...

Förlåt mig Guru ty jag har syndat, rädda en förtappad själ!

/Jegra

Sv: Rädda en förtappad själ...

Chockerande!!! :eek:
Skänkelvikning, ojojoj, ja du där måste jag nog fundera lite. Det kan vara så att du inte går att rädda längre. ;)

Men var inte orolig du är inte ensam, fler och fler går tillbaka till engelska sadlar (som div portugiser och spanjorer alltid tränar sina hästar i), kandar med 2 handsfattning etc.

Och var inte orolig för tömkörningen heller, det är inte en så stor avart som du tror. Arbete på lång töm ska inte komma förrän du har en otroligt välutbildad häst.

Finns det inte något liknade, "när fan blir gamal blir han religös"?

Tihi! :) Jag förtappades för en tre-fyra år sen, ungefär på samma vis som du. Om du behöver stöd av en likasinnad så vet du var jag finns ;)

:rofl: Skönt med någon som visar hur det egentligen ligger till med många av oss... :)

Rida lätt - ja, om jag inte gjorde det skulle jag antingen sitta eller stå all distanspass och tävlingar och aj! vad jag skulle få ont i baken eller vaderna... ;)

Skänkelvikning trodde jag i min enfald var helt okej... :o Jag rider det ofta, bra för lösgjordheten och för koll av rakriktningen, samt att det bygger muskler i ryggen.

Den enda stång jag rider på är westernstången men visst tränar jag på två händer... :angel:

Inspänningstyglar - ja, när jag longerar ibland för att komma åt något jag vill träna på.

Tömkörning - oh ja!!! :D Fungerar jättebra men jag kör i grimma..;)

Ingen nosgrimma ännu men jag har haft på en fast martingal en period och då hade jag nosgrimma för att fästa den i...

Så länge syftet är gott med det man gör och att man tänker efter före, tycker jag det är okej med det mesta.

Det som jag inte tycker är okej är när man gör saker bara för att andra gör det och utan att ha tänkt efter och funderat på utrustning och träningsmetoder och hur de passar med den egna hästen. Och dessutom försvarar det med att "jamen, alla har ju så!". Fina pullarträns i H**ks, supersnygga, superdyra dressyrsadlar som alla i eliten har men som egentligen inte passar den egna hästen, tex... :angel:

Största boven i "dålig" ridning och "dålig" utrustning är nog bristen på kunskap och bristen på förmåga att tänka själv och strunta i reklam och hur ridläraren gör. Om alla tänkte själv och läste av hästens reaktioner på olika saker och gjorde egna bedömningar om vad som är bra och dåligt utifrån hästen och de resultat man får, så skulle det nog se helt annorlunda ut.

Ta rollkuren som populärt exempel - om Nyligen Dressyrryttare tittar på AVG och tänker att om hon gör så och hon vinner en massa så måste det här vara en ypperlig träningsmetod, så har N.D. inte tänkt. Om N.D. däremot tänker "hm, undra hur det där påverkar hästen", läser på, tittar på andra läror, och kommer fram till antingen att det där kommer att fungera bra och testar eller om N.D. redan i teorin ser att det där kan aldrig vara bra, så all respekt till N.D. oavsett resultat för den har TÄNKT!

Men jag blir iallafall jätte glad när jag läser att du rider Campero:banana:

Haha, jag har varit en god rättroende och vallfärdat till guruernas land och fått total absolution, så jag har jättemycket utrymme för nya synder (kunde ju vara en bra ursäkt att åka tillbaka och dricka vin, och äta goda ostar)! :rofl:

Kinetongrimma ser jag som djupt upprörande, men i Camperos fall får det väl ses som sjukvårdsmaterial...

/Svea, som aldrig skulle komma på tanken att rida med lindor, särskilt inte vita! :angel:

Det som är ännu värre är ju att du har börjat sprida din synder! :eek: Under sista kursen här uppe hann du till och med få några av oss deltagare att börja rida skänkelvikningar och lättridning! :o

Jag känner mig nu väldigt förvirrad och vet inte var jag ska vända mig för att bikta mig? :confused:

:rofl:

Så du tror att det är försent alltså? Men jag har ju fortfarande kvar bentsadeln och använder en ridkjol till vardags? Kan inte det ses som förmildrande omständigheter? *hoppfull*

Kanske måste jag göra en pilgrimsfärd ner till guru-land för att få absolution? Men det är ju en av dessa gurus från det heliga landet som trots allt fört mig in på denna villstig. Är han kanske en falsk profet?

En tröst kanske kan vara att jag ännu inte fallit så långt att jag har vita benlindor... Men vem vet var det slutar om jag inte får hjälp från ovan?

Jag förstår att min irrlära måste vara svår för er att begripa er på. Jag kan bara beklaga och hoppas att ni finner frälsningen.

Jaa du, jag följer dig gärna på din pilgrimsfärd (när jag har råd). Vi har ju vallfärdat tillsammans förut, och det gick ju bra. Kan mycket väl tänka mig att vallfärda något mer åt sydöst jämfört med min senaste pilgrimsfärd. Då skulle jag ju kunna köpa skivor också...

jegra skrev:
Kanske måste jag göra en pilgrimsfärd ner till guru-land för att få absolution? Men det är ju en av dessa gurus från det heliga landet som trots allt fört mig in på denna villstig. Är han kanske en falsk profet?

En tröst kanske kan vara att jag ännu inte fallit så långt att jag har vita benlindor... Men vem vet var det slutar om jag inte får hjälp från ovan?

Mja, men GRÖNA benlindor är ju inte så långt ifrån!
Själv har jag blå, men så är jag ju hopplöst förtappad som du vet!

Alltså, jag tycker att det här med ridning har blivit för komplicerat. Förr läste man hädelselistan och så visste man vad som gällde, det var bara att pricka av och göra rätt. Det fanns EN guru, inte en grötig sörja av fransoser, portugiser, österrikare och tyskar. Man slapp linda och sko, det var mindre grejer att putsa.

Nu vet man ju inte vart man ska vända sig eller vad man ska ta sig till. Krånglar sitsen så vet man inte om det är Meyners eller Feldenkrais eller Pilates som gäller, eller om det räcker att skaffa sig en extra dyr och vinglig kontorsstol.

Och inte kan man bitcha om tävlingsryttarna på ett generellt plan längre, nu när det finns en och annan som rider bra, och så måste man hålla reda på vilka som är vilka.

Näääe, nu är det dags att börja samla frimärken... :eek:

Men jag har blå lindor också nu faktiskt, så då är det lite bättre alltså?

Svea - visst har det blivit komplicerat! Numera måste man ju tänka själv hela tiden... Skitjobbigt faktiskt...

Men alltså, frimärken... Det är en massa jobbiga beslut som måste tas.. Ska man samla på svenska eller utländska? Europeiska? Märken sända till Sverige eller frimärken med annorlunda motiv? Märken från tidig frimärkshistoria eller moderna? Massor med saker att ta ställning till...

Jag röstar för att börja spela schack!

Schack??

Plast, trä eller marmor? Vit eller svart? Det draget eller det andra draget? Hur mycket får man fuska? Vilka regler ska man följa? Är det oetiskt att distrahera motståndaren?

Nä, jag tror att man måste börja med något basic, typ löpträning!

Löpträning??? Löpband eller utomhus? Grus eller asfalt? Intervall eller sträckträning? Hinder eller slätt? Kort eller lång distans?
För att inte tala om alla miljoner skor du har att välja på med olika funktioner.

Inte så lätt att välja där heller... Borde finnas nått enklare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka