Rädda en 2åring från slakt i morgon bitti=)

Sv: Rädda en 2åring från slakt i morgon bitti=)

Alltså..priset kan ALDRIG garantera hästens framtid, det är vansinne att resonera så, även om risken att hästen åker slakttransport ner till södern blir större om man säljer hästen för 2000.

Jag fick en av mina hästar GRATIS i våras, och det är INGET som säger att hon har det sämre nu, tvärtom ! HOn har det bättre nu än någonsin, då hon blivit otroligt vanskött tidigare. Nu är hon i paradiset!! Jag behandlar inte hästarna annorlunda vare sig jag FÅR dom eller köper dom för ett större belopp - för äkta hästmänniskor är alla hästar lika värda oavsett dom kostar hundratusen , ettusen eller har en lös benbit!
Det finns mängder av hästar som BORDE blivit sålda för en billig penning till någon familj därute istället för att efter karriären bli slaktade...gäller även yngre hästar som kanske inte har en karriär... det finns MASSOR av folk som letar efter en ridhäst, familjehäst eller vad det nu kan vara....

"Alltså..priset kan ALDRIG garantera hästens framtid,"

I SAMTLIGA av mina inlägg har jag sagt: det finns inga garantier. Det finns aldrig garantier.

Jag har INTE uttryckt att någon inblandad i denna diskussion skulle sköta sin billig häst dåligt. Jag är inte intresserad av att diskutera på något personplan eftersom jag inte sett någon av er, inte vet vilken hästhållning ni har eller vad ni har för häst. För övrigt tycker jag inte det tar diskussionen framåt.

Vad jag försöker få fram, tydligen utan att lyckas, är att jag anser det TROLIGARE att en billig häst hamnar hos någon tokfan som tycker att det hade varit kul med en häst snarare än en 60 000 kr´s häst som inte blir samma impulsköp.

Riktiga hästmänniskor är det ont om. Det är bara att gå i vilket stall som helst som delas av flera hästägare. Hur många procent har en sund hästhållning där hästarna får komma ut och få utlopp för sin vandringslusta, har en välbalanserad foderstat och rätt träningskvot...

Jag tror att jag håller med dig. Det är så ofta man stöter på unga tjejer som inte kan ett dugg om hästar och inte har ngn som kan hjälpa dem. När man så frågar vad de har för häst svarar de att de har en vbl-travare, deras föräldrar ville inte lägga ut för mkt pengar innan tjejen visste om hon ville ha häst. Det är ju den bittra sanningen att vbl-travare, som säljs som ridhäst på annons, betingar ett lågt pris och att det därför ofta är mkt orutinerade människor som köper dem.
Med det inte sagt att alla vbl-travare får ett dåligt liv för att det säljs billigt.

Jaha så du tror att vi köpte hästen för att ha han som ridhäst??? NÄÄ jvi sysslar med TRAVHÄSTAR.. menar du att jag är en oruttinerad ung tjej och mina pengar inte ville lägga ut pengar på en häst över några tusen??? hahaa så fel du har i såfall..

föresten så var inte det här tråden handlade om, inte om vbl som hammnar hos unga tjejer som inte kan nånting!

Ingen har anklagat någon för någonting.

Det är lättare att komma till en kreativ och intressant diskussion om man läser objektiva insändare objektivt.

Här på "Tävla trav" handlar det om travhästar som jobbar som just travhästar. Vbl som ridhästar diskuteras flitigt på "gnägg".

Jag har inte riktigt fattat detta nya som Buke begåvats med så... ber redan nu om ursäkt för alla fel.. :confused: :cool:

Att börja med vill jag önska lycka till med nya kusen! :D

Sen vill jag bara kommentera de som tar upp frågan hurvida man ska äga häst om man inte är villig att bekosta en operation?

Har själv Humlan, 4år som trots behandling, vila osv... har lite aktionsproblem på banan... (Vid böjprov 3 timmar efter snabb jobb fick vi fram 1/2 grad på båda framkotorna...)
Hur som helst åkte vi in och friröntgade... och jag ska i ärlighetens namn säga att hade hon haft OCD, så hade det nog inte blivit någon operation... För även om jag är hästägare sitter jag inte på 10 000:- att bara lägga ut lite snabbt...
Humlan är min :love: -gull men, som sagt... Kan inte säga att jag skulle ta lån för att ta bort hennes små grus i lederna.. :(
Nu var det ju sån tur att hon var UA, så nu ska hon bara fortsätta plågas som vanligt! :p

Hur har det gått för honom?

/kristel, nyfiken

Vill bara säga att lösa benbitar inte är något hinder för att få ut en häst på banan. Det är många, många hästar som opereras, men det är inte billigt att göra det om man inte har tecknat rätt försäkring vill säga (röntga innan de är ett år, så får man ut allt utom självrisken om man har rätt försäkrat). En del hästar behöver inte ens opereras.

Vi röntgar våra när de är 9 månader (innan går det inte att se om det inte är extremt) och opererar innan de sätts i vagn före betet. På så sätt förlorar man inget av uppträningen sedan när de väl ska börja köras ordentligt.

Det var MÅNGA hästar som såldes på Kriterieauktionen förra året som hade lösa benbitar.

Viking Kronos hade en lös benbit i sitt bakben. Finns tusentals exempel.

Jag önskar dig lycka till med den nya hästen och när den är opererad och det har gått ett par månader, så är det inget du kommer att få problem med mer. :)

Uppdatering om " slakthästen "

Han har gjort 7 starter varav diskad 1 gång och har 2-1-0 , så det vekrar rulla på hyffsat i alla fall!
Senaste starten var han två!!

SessCa skrev:
Jag hade nog också valt att ta bort min häst.
Varför?
Anser att hästen har det bättre avlivad än att sättas ut som en bucklad bil el liknande.
Man vet aldrig vart hästen hamnar, och man kan köpa en FRISK travare för det priset. .
men hallå?? lösa benbitar på unghästar idag är som att välja att ma skall köpa en svart eller en fux häst! iafl hälften av alla unghästar har lösa benbitar! det är något som hör till att de föds upp snabbt och på mycket krafftfoder. om man vill ha en unghäst som är tidig får man räkna med lösa benbitar. sen e operationen gjord på 20min och hästen kan tränas för fullt igen på max 2 veckor!! det är som å ta vargtänder - inget konstigt med det!

lie skrev:
Uppdatering om " slakthästen "

Han har gjort 7 starter varav diskad 1 gång och har 2-1-0 , så det vekrar rulla på hyffsat i alla fall!
Senaste starten var han två!!

Vad roligt att det har gått så bra! :bump:
Får man fråga vad han heter? (Och varför får inte jag tag i såna hästar?)

/MDusty - som redan har två hästar men gärna skulle ha en sisådär 40 st till :angel:

Ja precis, det är väldigt svårt att undvika hästar utan lösa benbitar.
Läste Sören Nordins Bok för ett tag sen och han tycker att man ska ge aspfoder? Eller nånting sådant..Istället för kraftfoder som då ger lösa benbitar m.m.
Någon som provar?

Tjoho på er allihop!
Jag bara måste få lägga mig i lite grann. Har själv ingen häst men har praktiserat lite granna runt i olika stall där det funnit båda rid- och travhästar. Så som många säger här inne så är lösa benbitar inget ovanligt på travare. Jag har själv nyligen slutat rida en travare som hade lösa benbitar (dock inte av den orsaken) och hon har absolut inga problem med det. Dock har hon andra problem som gör att hon inte kommit till start.
Sista tränaren jag praktiserade åt har hjälpt bekanta till mig att titta på häst och de tittade på en tvååring (hon är tre nu) Hon verkade jättelovande då men efter röntgen visade det sig att hon had elösa benbitar efter en spark i hagen och hon var inte värd det pris som de ville ha.
Samma tränare berättade att de för några år sedan köpt ett sto som hade lösa benbitar i tre olika ben, de fick henne lite billigare än vad som var tänkt från början. Hästen tävlade ganska framgångsrikt och har lämnat bra avkommor efter det. Och det ben som de alltid fick behandla på henne var det som det INTE fanns någon lös benbit i!

Så att köpa en travare med en lös benbit brukar inte vara någon fara och sitter de dumt till så går det att operera!
I andra fall där operation/vila inte får hästen att löka bör den tas bort. Men då skulle ju tränaren inte ha rekommenderat dem att köpa hästen heller...

//Lillan

*KL*
tycker det är skrämmande vad många som yttrar sig i okunskap och som hellre skulle avliva än sälja. Hallå, det är ett liv vi snackar om, inte en bil som ska till skroten. Visst, been there och det är ett stort beslut om man ska sälja eller avliva. Många tankar far runt i skallen och man vill inte att hästen ska hamna fel, men för guds skull varför inte testa att sätta ut en annons?? Du måste inte, om du inte hittar den perfekta ägaren, sälja..det finns ingen som tvingar dig att sälja till den första som tittar. Då har man ju i a f FÖRSÖKT. och lösa benbitar påverkar oftast mindre än man kan tro. Sj.klart kan det bli en skada och göra ont men det BEHÖVER INTE göra det och varför inte då ge hästen en chans`?? tycker trådskaparen gjort HELT rätt beslut och jag hoppas det kommer gå skitbra med hästen. Grattis!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 208
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Hej! Vi har efter mycket funderande och övervägande kommit fram till att det är en hund som saknas i våran familj;). Nu står vi här med...
2
Svar
26
· Visningar
5 057
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat