Rädda en 2åring från slakt i morgon bitti=)

L

lie

De va så här att pappa var ute hos en travtränare som vi har häst hos och så kom en annan travtränare dit för de skulle åka till eskilstuna ihop. Så börja vi prata om våran 2 åring som går som en elvisp i ena frambenet och vad man skulle göra.. då sa per att han hade en 2 årig hingst hos sig i träning som va snäll och som såg fin ut men som han har en lös benbit i ena benet så ägarna skulle slakta honom i morgon kl 6 för de hade inte råd att betala operationen( tycker man kan sätta ut sin häst på annons istället då men men..) i alla fall så sa pappa ja ger 3 000 för han, vi åker och kollar på han nu så ringer vi ägarna och ser va de säger.. sagt och gjort så tittade de på han , skitfin och vi köpte han för ynka 3000 spänn..så i morgon hämtar vi han sen får han åka till kliniken och ta bort de lösa benbiten!!

jag fattar inte varför de inte hade tänkt att sätta ut en annons på han?!?
för han som har han i träningen tyckte de va synd att slakta en så fin häst som han är...

Jaja var tvungen att skriva av mig lite=)

Sv: Rädda en 2åring från slakt i morgon bitti=)

Jag hade nog också valt att ta bort min häst.
Varför?
Anser att hästen har det bättre avlivad än att sättas ut som en bucklad bil el liknande.
Man vet aldrig vart hästen hamnar, och man kan köpa en FRISK travare för det priset. Inte många med intresse för trav som köper skadade hästar.

Superkul att hästen fick fortsätta sitt liv.
Men jag hade gjort som ägaren från början hade tänkt sig.

SessCa skrev:
Varför?
Anser att hästen har det bättre avlivad än att sättas ut som en bucklad bil el liknande.
Man vet aldrig vart hästen hamnar, och man kan köpa en FRISK travare för det priset. Inte många med intresse för trav som köper skadade hästar.

Nja, en 2-åring som går i träning kostar ca 10 000 i månaden att träna. Lösa benbitar händer, det hör till. Så att få loss hästen för 3 papp, lägga ut för operation ger en 2-åring som kan ha en chans på banan för en spottstyver. Den hästen kan fortfarande prestera.

Säger inte att hästen inte kan prestera på banan.
Jag menade bara på att JAG inte skulle kunna ha sålt en skadad häst.
Jag själv har aldrig haft lösa benbitar så jag vet inte hur ont det gör.
Och jag skulle verkligen inte kunna låta min häst gå runt med den skadan i väntan på att rätt ägare ska dyka upp.

Nu var det ju bra att det gick så snabbt med hela den här affären som det gjorde. Men alla gånger gör det inte de.
Talar bara för hur jag själv skulle se på saken.
Väljer hellre att ta bort en skadad häst om jag inte kan betala för operation, än att gå och vänta på rätt ägare. För jag antar att människor inte bara säljer sina hästar till vem som hellst?

Nu har unghästarna sällan ont av sina lösa benbitar. De flesta unga hästar röntgas och därför hittar man benbitarna och tar bort dem för att vara säker. Det är inte ens säkert att hästen skulle få problem av dem.

Ok, är inte så inne på det här med lösa benbitar.
Minns bara en häst från ridskolan när jag var yngre som led ont av sina lösa benbitar i bakhasorna.
En dålig erfarenhet från min sida och också den enda erfarenhet av lösa benbitar jag har.

En del travhästar opereras inte ens för sina lösa benbitar och får aldrig ont av dem, jag fick välja om jag ville operera min eller ej.

Om jag fått rekommendation från en tränare jag litade på skulle jag inte heller tveka att köpa en häst på dessa premisser. Om det sedan blir något av just denna häst eller ej får så klart ödet sia om, men chanserna har ju förbättrats avsevärt. :)

/// ghost

Jag har både respekt och förståelse för beslutet att ta bort hästen hellre än att lämna ut den till någon som handlar billig häst via annons. För det priset han begär är det högst troligt att hästen hamnar hos någon mindre seriös om man annonserar den. Hade han begärt mer hade han förmodligen inte fått den såld.

Döda hästar lider inte men efter att man har sålt dem kan de få det verkligt tufft i livet.

Alla hästar som säljs kan ju tyvärr få det tufft. Iofs är risken kanske större om de är billiga, (säljs de som unga till en tävlingskarriär så tror jag inte det är någon större risk. Men ett högt pris är ingen garanti för att en häst får det bra.

Det är många år sedan rekommendationen kom att inte sälja häst under 10 000 kr. Detta från olika djurskyddsorganisationer, bl a p g a slakttransporterna.

Visst är det lättare att en häst för 5000 kr hamnar hos den glade amatören som tycker att det räcker med 6 kg havre/dag, inget strå för att få sprutt på kusen? Den glade amatören betalar sällan 35 000 kr för lite tidsfördriv.

Självklart kan alla hästar som säljs få det tufft, jag har själv gjort misstaget att sälja till fel person. En hel del riff-raff går dock bort om priset ligger lite högre.

Det finns INGA garantier att en häst får det bra, oavsett pris och köpare. Det finns bara mer eller mindre troliga scenario.

Men nu stämmer ju inte verkligheten men rekommendationerna alla gånger, och i det här speciella fallet är det troligtvis så att hästen kommer att få det bra och få en ärlig chans.

Tillgång och efterfrågan gör oftast priset och i det här fallet kostar ju hästen i praktiken 10 000 kr till i inköp eftersom man kalkylerar med operationen.

Själv fick jag en travare gratis i våras, och är amatör men hon får inte 6 kg havre för det. :devil: Och jag tror inte att hon hade fått det bättre som död heller.

Om man sedan ska generalisera om glada amatörer på detta forum är väl frågan... Korkskallar finns inom alla grenar och om sedan korkskallen lägger 100 000 för att köpa kusen eller får den gratis så får ju inte hästen det bättre för det.

/// ghost

Precis vad jag försökte få fram. En korkskalle skulle säkert betala 35 000 för en kuse och ändå ge den 6 kg havre etc. Det blir inte som med ridtravare där man bara vill ha en billig häst. Jag har snarare hört under mina aktiva travår (som börjar bli några stycken) att man säger "en dålig häst kostar lika mycket att föda som en bra". Man köper alltså inte en travare bara för att den är billig utan för att man tror på den.

Lovisaleonora_ skrev:
Det är många år sedan rekommendationen kom att inte sälja häst under 10 000 kr. Detta från olika djurskyddsorganisationer, bl a p g a slakttransporterna.

Visst är det lättare att en häst för 5000 kr hamnar hos den glade amatören som tycker att det räcker med 6 kg havre/dag, inget strå för att få sprutt på kusen? Den glade amatören betalar sällan 35 000 kr för lite tidsfördriv.

Självklart kan alla hästar som säljs få det tufft, jag har själv gjort misstaget att sälja till fel person. En hel del riff-raff går dock bort om priset ligger lite högre.

Det finns INGA garantier att en häst får det bra, oavsett pris och köpare. Det finns bara mer eller mindre troliga scenario.

Jag har svårt att förstå diskussionen "råd att betala mycket - duktig hästmänniska". Huruvida du är seriös i din hästhantering är inte avhängigt av hur många kronor du kan lägga ut. Dyra hästar kan åka runt mellan ägare och hamna hos mindre duktiga/kunniga. Billiga hästar kan oxå hamna tokigt till - men de kan oxå få det mycket bra!
Människor ekonomiska status är inte alltid ett indicium på kunnande och omsorg. Däremot värderas ofta människor utifrån ekonomi och standard - men det har andra bevekelsegrunder.

Mvh Norrland ;)

Svarar på fler inlägg i ett...

Ghost: Vi diskuterade om faran i att annonsera hästen. Jag tror INTE på nyttan av att annonsera en häst under 10000 kr och hoppas att den får det bra. Att sälja på rekommendation eller till bekanta (eller bekantas bekanta) är en annan sak.

Det är jättebra att du tar hand om din häst, dessvärre kan jag ärligt säga att de hästar jag tycker har det bedrövligt är de hästar som ägarna fått m e m gratis. Inga av de lite dyrare hobby-/tävlingshästarna har det så dåligt som jag tycker dessa gratis/billigare hästarna har.

Jag tror fortfarande att man har en viss seriositet i det man gör om man ger 100 000 kr för en kuse, givetvis kan man i missriktigad välvilja göra fel eller ha en annan hästhantering än vad som är optimalt. Men nog försöker man väl skydda en investering på sexsiffriga belopp?

Krims: Självklart kostar en bra häst lika mycket som en dålig att hålla, det är något jag hört sedan jag första gången gick i hästköpartankar (ett par år sedan ;)). Som jag försökte få fram innan; jag tror att få människor har 100 000 kr att bränna på något som man ser som en kul grej till något bättre dyker upp...

Norrland65: Jag har aldrig lagt argumentet råd att betala = duktig hästmänniska. Jag vet däremot att om jag säljer en häst för 5 000 kr ringer många fjånar och vill ha hästen till en kul grej, funderar på en gräsklippare, vill prova på etc. Säljer jag en häst för 50 000 kr slipper jag en del krafs i telefonen. Slutligen är det säljarens ansvar att se till att man gjort vad man kunnat för att hitta rätt människa till sin häst. Men garantier finns aldrig, vare sig det är en dyr eller mindre dyr häst.

JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT BILLIGA HÄSTAR INTE KAN FÅ DET BRA. Men det är betydligt TROLIGARE att intressenterna på en 5000 kr´s häst är någon som vill ha en häst utan att inse att inköpet är det lilla...

Jag säger inte att folk som har billiga hästar är värdelösa som hästmänniskor, inte heller att folk med dyra hästar är duktigare. Har själv en väldigt billig häst, prislappen säger ett dugg om mig som människa.

Hmm, hur kan man ha häst om man inte har råd att betala en operation? Hur hade de tänkt finansiera hästens framtida tränings- och tävlingskarriär? Det är dyrt att ha häst, det får man räkna med innan man skaffar en... Vilken tur att ni kunda köpa hästen! Lycka till med den!

SessCa skrev:
Varför?

Ja men nu va det så här att vi känner travtränaren som har hästen i träning hos sig och han tyckte att vi skulle köpa den, det sa han för att han å pappa känner varandra och sen så får hästen en ny chans i livet! jag hade heller inte satt ut på annons men eftersom alla vet vem alla är på travet så vet man hos vilken tränare hästen hammnar hos och ägaren behöver inte oroa sig!!
EEH?? inte många med intresse för trav som köper skadade hästar?? och vad menar du med det???? kan ju säga att det inte är ovanligt med lösa benbitar på travhästar, och för det andra så kanske det inte behövs opereras bort och han har inga känningar av det utan det var nåt de såg via röntgenbild! sen kan jag säga att det var av en ren slump att vi köpte en häst för 3 000! vi har 9 travhästar och den dyraste som vi köpte förra året gav vi 250 000 tusen för och vet du vad?? han hade lös benbit ;)

blir rätt irriterad för om du inte vet så mkt om lösa benbitar så ska du inte lägga dig i!

Om förra ägaren skulle ha annonserat ut hästen eller ej är ointressant i det här fallet, då de faktiskt fått tag i hästen via rekommendationer.

Huruvida mina hästar har det bra eller om jag bara säger det på det här forumet kan ju inte du veta, och WW var bara ett exempel på hur det kan gå till inom vår sport.

Vi som håller på inom travet vet allihop att man kan få en frisk häst som inte gjort något resultat för en överkomlig penning. Eftersom det kostar så pass mycket att hålla en travhäst i proffsträning (ca 10 000 kr/mån) MÅSTE den springa in rätt mycket pengar om året för att gå runt. Därför blir det en rätt bra affär för en ägare som inte kan speciellt mycket om hästar, och inte har någon möjlighet att sköta och träna hästen, att sälja den för en billig penning. Varje månad ägaren slipper att betala = rätt stort plus i kassan för en människa med relativt normal ekonomi...

Det här är en av anledningarna till att travhästar blir så pass billiga och det är givetvis inget som vi tycker är bra för hästarna, men det har debatterats fram och tillbaka på Buke förr utan att vi kan göra ett jäkla dugg åt det...

Vad som gör att man väljer att "inte ha råd" att operera bort en benbit när man ändå lagt så mycket pengar på att få hästen inkörd och upptränad övergår mitt förstånd, men det är en helt annan historia.

/// ghost

Instämmer helt i ditt inlägg !

.........och även för mig är det obegripligt att ägaren inte kostar på en operation, men varför han/hon valt att göra så vet ju ingen här.

Min tanke går även till uppfödaren av hästen........jag ryser vid tanken att någon köper en unghäst av oss och sedan inte låter hästen få chans att bli en tävlingshäst pga en lös benbit.

Nu verkar det ju lösa sig på ett bra sätt för alla som är inblandade i just den här hästen och jag önskar LIE all lycka med sitt nyförvärv !

Grattis och hoppas att det går bra med hästen.En andra chans till livet precis innan "målgång".

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 208
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Hej! Vi har efter mycket funderande och övervägande kommit fram till att det är en hund som saknas i våran familj;). Nu står vi här med...
2
Svar
26
· Visningar
5 057
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat