Jag har själv inte det problemet. Men jag blir rädd och stel när hästar sticker ibland. Det är en obehaglig känsla som kommer om hästen sticker eller bara galopperar vanligt men den kommer alltmer sällan nu förtiden. Jag känner mig stel som en pinne och kniper säkert åt med benen, jag kan inte bromsa utan sitter bara där. Helt paralyserad. Det är säkert inte så du känner det men som någon skrev tänk efter så att du inte klämmer med benen och blir spänd. Jag var rädd när jag hade en ponny som är het och halvt okänslig i munnen men jag försökte tänka att det var en lat ponny på ridskolan i stället. När du blir rädd så kan du göra halvhalter och krama och släppa hela tiden. Vissa heta hästar blir lugnare om man även rider fram fritt. Vissa hästar är ju bara stressade av att de "måste" följa efter de andra hästarna.
Så när du blir rädd slappna av, gör mjuka förhållningar, rid lite själv i mitten i en gångart som du inte blir orolig i eller sakta ner till skritt från trav osv och kom sen ut på spåret och fortsätt med er övning. Du kan ju försöka prata med ridläraren så kan hon/han kolla lite extra på dig under lektion och så kan ni kanske prata om det efteråt. Du kan ta priv.lektioner så att ridläraren bara koncentrerar sig på dig och kan ge dig råd och tips hela tiden, då bör du ha berättat att du blir rädd osv. Ta då en av de hästarna du tycker är obehaglig att rida. Få inte panik du har kontroll över hästen.
Lycka till!!!