rädd vid utreritt :(

E

Ecalyptuz_

hej.. jag behöver hjälp! jag är väldigt rädd vid uteritter eftersom den hästen jag rider drar iväg väldigt mkt och jag kan nästan inte hålla honom.. om man rider flera så måste jag rida i röven på den andra hästen annars susar han förbi.. och jag får så himla dåligt smavete, för jag vet att hästar mår bättre av att få komma ut i skogen flera gånger i veckan, och inte bara bli ridna i paddocken. jag har inte ridit ut på länge nu, och det märks på han han är mkt segare och slöare. jag vill ut men jag vågar inte! jag kan inte hålla han helt enkelt. snälla snälla hjälp mig de här funkar inte längre!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: rädd vid utreritt :(

Den goda nyheten är att du verkar ha förnuftet i behåll!:D Det kan inte vara annat än fullständigt normalt att dra sig för att rida ut på en häst man vet att man inte har någon större kontroll på. Du skulle antaligen inte köra ut på motorvägen i en bil med krassliga bromsar heller - eller hoppa fallskärm med en slarvigt packad "rygga"?

Så problemet är kanske inte alls att du är rädd - utan att hästen inte lyssnar på dig ute? Uppgiften blir då inte att sluta att vara rädd, utan att få till en kommunikation mellan dig och hästen som fungerar även utanför ridbanan...

På banan är han alltså seg och slö? Där fungerar bromsarna - men inte ute, har jag förstått dig rätt då?
Är det din häst eller är det någon mer som rider hästen också?
Hur rider/tränar du på banan respektive ute?
När vill hästen sticka; i skritt, trav galopp eller mest hela tiden?
Är han tittig och lättskrämd också eller är det bara farten och bromsen som är ett problem?

Det finns säkert en vettig lösning på problemet. Tror inte du behöver börja fila på en till-salu-annons redan nu!:laugh:

Tack för svaret :)

Han är inte alltid seg och slö men han ändras väldigt mycket om man jämför med uteritterna. Det är inte min häst, men det är bara jag som rider honom. Det är ibland ngn annan i stallet som vill rida ut på honom med sin kompis, då lånar dom honom eftersom han är så snäll å pålitlig. Det är han absolut, men jag tkr inte dte utomhus...På banan brukar jag hoppa lite, rida lite dressyr och jag har en tränare som kommer 1 gång i veckan. Utomhus "rider" jag bara. han blir också körd då och då.
Det är i trav och galopp han vill sticka, men man känner även i skritt att han vill dra. Han är ganska så tittig av sig men inte särskilt lättskrämd, men man märker verkligen att utomhus är han en helt annan häst!

Skulle gramantyglar funka kanske?

Visst finns det en del som använder graman på hästar de har svårt att hålla utomhus - men den löser inte grundproblemet; att han inte lyssnar på dig ute. Känner du att det är något du vill prova som en temporär nödlösning och säkerhetsåtgärd så kan du ju alltid testa.

Annars kan du också satsa på att långsiktigt lära hästen att sansa sig lite ute.

Dels brukar jag rekommendera alla att fundera över hur de använder sina hjälper och hur tydliga dessa hjälper är för hästen. Ryttare använder ofta både hand och skänkel när de vill:
1) påverka hur hästen håller huvud och hals
2) minska hastigheten inom samma gångart
3) “växla ner” en gångart
4) göra halt, och
5) rygga.
För hästen, som ju faktiskt aldrig läst en enda hästbok och som inte förstår vad ridläraren säger, kan detta vara väldigt förvirrande. Den kan bli stressad, irriterad och sluta lyssna, eftersom den ändå inte förstår. Det enda den vet är att någon klämmer med benen och drar i tyglarna men den ser inget “system” i det hela som antyder vad som förväntas. Fundera över hur troligt det är att hästen faktiskt förstår vad du vill…

En riktigt bra övning för att lugna stressade och heta hästar kommer här. Har du problem även på banan kan du göra den där första gången. Annars kan du börja utanför ridbanan, så snart du känner att hästen börjar takta, stressa eller få för bråttom:

Du skrittar in på en lagom stor volt (säg 8-10 m i diameter. Är det på en grusväg blir volten en avlång oval istället - se upp för bilar!) och bestämmer dig för ett ställe på denna volt där du vill göra halt och stå kvar en stund. Ditt jobb i det här läget är att bara ta det lugnt och sitta bekvämt, följsamt och tålmodigt på hästen. Inga spänningar och ingen stress. Använd så lite hjälper som möjligt. Koppla av, andas lugnt och tänk lugnt. Tänk dig att du överför ditt lugn till hästen!

När du närmar dig punkten där du vill ha halt så tar du bara ett mjukt tag i tygeln (som om du förväntade dig en perfekt halt). Om din häst är som de flesta hästar som inte är vana att lyssna så bra, så går han bara vidare. Så fort du passerat den punkt där du hade velat ha din halt, så ger du efter och följer med som en passagerare i ett varv till. När du på nytt närmar dig "stoppunkten" ber du om halt igen - med samma mjuka hjälper.

Nu börjar du säkert ana vad det går ut på! Du fortsätter tills hästen faktiskt stannar för den mjuka hjälpen. När han stannat så ger du efter på tygeln och låter honom lugnt stå kvar någon halvminut eller så, tills du ber om skritt. Börjar han gå av sig självt innan du bett om det så låt honom bara knata på ett varv till och be om en ny halt.

Kom ihåg att nu lär sig hästen något nytt, så ingen "korvstoppning". När ni lyckats med övningen en gång - så låt hästen få en paus och smälta det. Skritt på lång tygel kan vara en utmärkt paus. Fortsätt en bit till framåt innan du ber hästen vända och skritta hem igen. Får han bråttom igen på hemvägen så gör du samma övning igen, fast förslagsvis på en volt/oval åt andra hållet. Sedan är er ridtur ute över för den dagen! Det blev kanske ingen lång tur alls, kanske bara 50 meter - men det blev i alla fall en bra tur! Du har något att successivt bygga vidare på. Om man är noga och tar en sak i taget så kommer man fortare framåt än om man försöker göra allt möjligt samtidigt, fast med ganska dåligt resultat.

Tyvärr är vi ryttare ofta alltför stressade och "heta" själva när vi rider. Vi tror att en ridtur ute måste se ut på ett visst sätt; man rider en runda på ca en timme i alla gångarter och lyckas man inte med det så har man misslyckats. Istället måste man börja där man står och ta ett steg i taget och glädjas åt varje litet framsteg.

Att träna precision ute kan också vara bra. Rid helst bara i skritt till att börja med. När du vill ha halt så räknar du hur många steg det tar innan hjälpen går igenom och hästen står stilla. Sedan kan du ta ut ett riktmärke och bestämma dig för att senast där måste hästen stå still (tänk dig att det är ett stup precis efter - så hästen förstår hur viktigt det är för dig att det verkligen blir halt där)! Ge eftergift och beröm när han gör rätt.

Rider du tillsammans med andra så be att ni bara skrittar och travar eftersom du vill lära hästen att lyssna lite bättre.

Att träna på hästens självförtroende och mod på banan kan vara bra för det där ”tittiga” när ni är ute. Har du sett hur tex en del westernryttare och NH-folk arbetar med ”läskiga” föremål (kan va en presenning, en colaflaska med lite skrammel i eller vad som helst egentligen)? Se dig om efter lite inspiration!

Om någon annan vill rida ut ibland så är det ju jättebra. Då kommer hästen ut och du slipper ha dåligt samvete. Har du testat att leda hästen ut på promenader? Det kan vara ett bra substitut för ridturerna om det fungerar bra.

Ja, jag hoppas du orkat ta dig igenom min “roman” här och att du hittat något matnyttigt att jobba med.

Lycka till och tänk på säkerheten!

de finns ingen annan som kan rida ut på hästen och träna lydigheten och sånt ute, för är man rädd ska man inte rida ut..
men om man rider ut varje dag längre turer..hur går de då? nångång måste hästen sluta dra iväg så.

när ja inte ridit ut på länge är de bästa att göra med min häst att rida ut en längre stund för de är oftast bara i början allting är väldigt kul och sen lugnar allt ner sej.

vad händer om man har helt långa tyglar och låter hästen skritta på i sitt tempo? alltså att man inte sitter och håller i den..och sen låter hästen gå först så den inte har någon att gå ikapp hela tiden.

Tack så jättemkt för svaret, ska prova det redan ikväll :bow:

Förstår att du är rädd , är precis likadan.
Testa att rida ut med en kompis som har en såpass snäll häst att du kan "parkera" din häst bakom den andra i nödfall.
Skritta bara första gångerna . Du kan ju tex skritta ute i 10 minuter för att sedan gå in och jobba på banan . Låt honom inte tro att han kan sticka iväg . Var riktigt bestämd och gör halt om och om igen om han inte lyssnar.
Sedan kan du ju rida lite skänkelvikning osv i skritten så han får annat att tänka på.

När du har kontroll på honom i skritten kan du ju börja trava lite. Men om han drar iväg , sakta av genast och gör halt.
I denna situation kan det vara bra att ha ngn annan snäll lugn häst framför sig som kan fungera som "vägg".
Att trava i uppförsbacke kan kanske vara en ide ? Så att han inte hinner få upp farten ordentligt.

Det viktiga är nog att du är bestämd och hjäler honom att förstå att han måste behärska dig .

Utomhus "rider" jag bara.

Kommunicera med din häst, även när du rider utomhus! Du kan rida dressyrövningar utomhus också! Halter, t ex, för att få den att stanna när du vill! Halvhalter, sidvärtsrörelser mm. Se till att hästen behåller koncentrationen på dig! Om du är rädd för att trava och galoppera, så börja i skritt! Du behöver ju inte heller rida långa turer i början, utan bara rida vad du tycker är "lagom" långt. Träna på att slappna av när du rider ute, hästen påverkas mycket av om ryttaren är spänd eller avslappnad.

Man måste träna (både sig själv och hästen) på att rida ute! Det är faktiskt sunt att känna ett visst mått av rädsla! Att bli av med den är en process som kan ta sin tid. Dessutom är ni ju två individer (du och hästen) som ska komma fram till målet: att fungera tillsammans ute.

Du har fått en massa bra tips tidigare i tråden, försök att ta till vara de som du tycker fungerar. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar