Rädd vid blåst..

K

kryddmyntas

Hejsan, vet inte om jag är på rätt forum men kan testa iaf :).

Det är så att jag har en medryttarponny som är en korsning antagligen lite arab i sig. Som har haft det lite kämpigt hade fång ett tag och tappade iprincip allting men nu har vi börjat komma tillbaka men vi har fortfarande ett problem kvar.
Hon blir stel,orolig och rädd vid blåst! Rider vi ut och det blåser kan vara på den vanliga vägen som vi gått 1000 gånger så blir hon rädd, rider vi på banan blir hon spänd och orolig, är väldigt jobbigt att rida henne. Jag försöker rida på så gått det går och ge henne uppgifter men hon kan inte koncentrera sig och ute sitter jag oftast själv på spänn då jag vet att hon när som helst kan få för sig att sticka. Även prassel kan vara träd som prasslar blir hon rädd för, småfåglar som plötsligt ploppar upp kan hon reagera på.
Kan detta tränas bort eller går att hon vänjer sig lite. hon har större förtroende och blir "modigare" om man går med henne, dvs jag går brevid henne på marken.

Tacksam för tips :)

Sv: Rädd vid blåst..

Eftersom det är en häst dvs. en individ kan hon också gilla/ogilla saker. Om hon inte gillar blåst är sannolikheten stor att hon blir spänd. Tänk dig själv någonting du inte tycker om. >Gör inte så stor sak av det. Få henne att känna sig trygg med dig genom att jobba mycket från marken. Och inte kräva av henne när hon inte är på humör eller i detta fallet inte gillar blåst. Du kanske inte behöver ta en uteritt i blåst om hon inte gillar det, utan rid då bara en liten liten runda på ca. 5 min så att du vänjer henne vid att vara ute och gå i blåsten. Visa att du har förståelse för henne och gör det som hon vill det. (inom vissa gränser då såklart)

Så mitt tips är alltså att få henne att lita på dig och att alltid lyssna på henne.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar