Sv: Rädd varför fortsätta..!!??
Otti skrev:
Jag har aldrig förstått mig på människor som har egna hästar som dom är rädda för..
jag förstår inte.... är man rädd eller osäker på sin häst varför försöker man inte skaffa en fodervärd lr någon som kan hjälpa en.
för om man är rädd kommer man ju ingen vart men d kan sluta med att hästen blir livsfarlig och kan skada en fruktansvärt mkt..
är en del hästmänniskor dumma och tror att dom kan allt, dom flesta rädda människorna som är rädda d slutar juh me att dom slår å misshandlar dom eller e dom korkade å inte släpper sitt EGO
Jag kan bara svara för mig här!
Jag åkte av min egen häst i slutet av september förra året. Hon reste sig med mig och jag åkte i backen! Tappade närminnet av chocken, fick ett spräckt korsben och en sträckning i bröstkorgen (som för bara någon månad sen gav med sig...
). Jag blev skiträdd!!!! Att ens tänka tanken på att sitta upp på min egen häst gjorde mig alldeles kall och skakis! När jag väl tillfrisknat så pass mycket att jag kunde sitta på en häst började jag sitta på andra hästar än min egen. (Tack "gejsa" för att du lånade ut dina hästar till mig!
) Jag var inte rädd på dom!
Jag erkände vitt och brett att jag var rädd! Vem f*n blir inte det när man åker av, man kommer inte upp på benen för det gör så helvetiskt ont i bäckenet, man minns knappt att man ridit öht, man kommer inte ihåg namnet på stallägarens dotter, man vet inte vad det är för dag ens....Klart som tusan man blir rädd! Det är en fullständigt naturlig reaktion! Kallas överlevnadsinstinkt!
I alla fall....jag visste inte om jag skulle behålla hästen eller sälja den vidare. Det är inte kul att ha en häst man är rädd för. Att ha häst ska vara roligt! Jag beslöt att ge det vintern. Om jag inte lyckats få bukt med rädslan till våren skulle jag sälja!
Idag är rädslan borta, men J***AR vad jag har slitit med den. Jag fick börja om från början eftersom hästen, i och med avtrillningen, fick ett än större övertag än hon hade tidigare. Det har krävt blod svett och tårar och precis på målsnöret var jag på väg att ge upp. DÅ lyckades jag vända det och idag är jag "hemma"! Hästen stannar hos mig!!!
Varför jag fortsatte? Varför kämpade jag? Jo, dels därför att jag älskar hästen och dels därför att hon har alla de egenskaper jag vill ha hos en häst, samt en god portion kapacitet (nu pratar vi inte svåra klasser eller Grand Prix
, men hon kan säkerligen gå 1,30, kaaaaaaanske 1,40 hopp felfritt). Hon är även ambitiös utan dess like! Idag har vi en mycket bättre relation än vi hade innan jag åkte i backen och med det jag lärt mig på vägen kan jag nästan säga att det var värt det! Jag har lärt mig så otroligt mycket "hästvett" och det viktigaste, jag kan kommunisera mer med hästen idag än tidigare. Nu är det KUL att ha häst!
Detta är min historia! En annan kanske, i mitt läge, hade valt att sälja hästen och börja om med någon ny. Det är ju jättebra, det också! Hur man än gör spelar inte någon roll, huvudsaken är att man själv och hästen är nöjda.
//Alice