Rädd valp

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 916
A

anja23

Hej!
i onsdag fick jag hem min lilla golden valp.
Hon är världens gulligaste och roligaste. Men mest bara ute.
Inomhus är hon rädd för nästan allt.
Speciellt köket. Om jag går in i köket ställer hon sig i dörröppningen och gnäller. Om jag tar fram en tallrik eller gör något där inne som låter så springer hon gnällande in i vardagsrummet. (som är hennes minst läskiga rum)
Jag hade ju tänkt att hon skulle ha mat och vattenskål i köket men det verkar ju omöjligt då hon inte ens vågar vara där inne längre än fem sekunder.
Är det nån som har något tips för att vänja henne och lära henne att grejerna inomhus inte är farliga?!
Jättetacksam för svar!

Sv: Rädd valp

Kanske försöka göra köket till en positiv plats? Få med dig hunden in i köket och lek med henne lite. Visa att det inte är farligt. Prata glatt med det farliga:) Jag stod och pratade med brevlådor jag när schäfern (han var då 10 veckor) blev rädd för dom när locken for upp vid blåst. Kände mig jätte dum, men det fungerade, han reagerade inte sen på det. På så sätt fick jag honom att komma fram av eget intresse.

Och ge henne maten och vattnet där nu redan från början som du tänkt, tycker jag. Så det blir en vana för henne. :)

Du har ju bara haft valpen i två dagar! Det är alltid en omställning att flytta till nytt ställe osv för en liten valp. Ta det lugnt ge den lite tid att vänja sig. Gör ingen grej av beteendet så att ni råkar förstärka det genom att ömka eller locka och pocka. Bara låt det ta sin tid så ska ni se att det ger sig.

Jag försökte ge henne maten där, men eftersom hon inte vågar sig in riktigt så äter hon heller inte nåt.
Hittills har jag försökt ge henne maten i köket. men efter en stund så har jag gett henne i buren som hon sover i, där har det gått bättre.
uppfödaren sa att det var viktigt att hon fick i sig sina mål mat så hon skulle växa ordentligt.

Jag skulle nog också leka mig in i "farliga platser". Men som sagt två dagar är ju ingen tid för omställning.

Kan du inte "låna" nån snäll hund som du kan bjuda hem, som valpen kan hänga på när den går husesyn?

Som nån skrev redan, gör inte så stor grej av det. Men man vill ju såklart att den äter, försök med att ligga på golvet i köket, rulla lite, precis som om du inbjuder till lek. Jag vet, låter helknäppt, men va f*n man får väl vara lite knasig när det gäller valpar?! :p :p

Ta med henne in i köket och sätt för en grind så hon inte kommer ut därifrån.
Låt hennes leksaker vara där, ben, mat matskål mm.
Sen är du som vanligt och låter henne kolla in sin nya omgivning.

Vart har uppfödaren haft sina valpar när de växte upp?

Ja det ska jag prova!
Jag tror uppfödaren mest hade dem i vardagsrummet och hallen + valphagen utomhus.

Förresten, hur är det med registreringen till Jordbruksverket?
Görs det automatiskt då man skickar in ägaranmälan till Skk?
Eller är det något man måste ringa till dom och fixa?

Det tycker jag ändå är ganska så förhastat. TS har haft valpen i 2 (två!) dagar. Små 8-veckors bäbisar kan bli ganska så påverkade och osäkra av att byta miljö totalt. Senast min familj skaffade kattunge så tillbringade hon de första dygnen inkrupen under en hylla och bajsade på sig så fort man tog i henn. Men det tog inte lång tid så blev hon världens käckaste, framfusigaste och goaste katt.

En normal hundvalp är inte så rädd. Anser jag då. Min första hund låg under vardagsrumsbordet och högg efter fötter första tiden. Jag var för blödig och tänkte; "Naaaaw, det är helt nytt ställe och lille är så rädd. Det går över." Bla bla bla, skitsnack. Han är en fegis idag också.

Min andra hund, min lilla tik, sprang rätt in i en kolsvart lägenhet, rakt upp i sängen och på husse; "NU ÄR JAG HÄR!!". En helt normal hundvalp.

Våran valp här hemma var sån, riktigt extremt ängslig när han va liten valp. Men de va bara utomhus, inne var han helt normal.
Såfort de kom någon gående eller någon bil eller annan hund så kastade han sig och pep och skrek och verkade livrädd. Vi pratade mycket med uppfödaren om det och undrade om det va normalt att dom va så rädda för allt och de va de, man måste ge dom tid.

Våran hund som är ett år nu är helt normal och inte rädd för någonting nästan, försiktig på ett bra sätt men inte rädd. Så de går över, vissa valpar är sånna verkar de som den första tiden så ge de en chans.

Senast ändrad av en moderator:

Neeej inte ska jag lämna tillbaka henne inte.
:laugh: Det mesta har gått över nu, hon äter i köket och busar och biter på allt här inne.
På bara en dag har hon blivit en liten tuffing. Mina byxben är tydligen hemskt roliga att bita i, och fyar man så viftar bara svansen mer och ho n biter hårdare.
Det är roligt att se förändringen nu då hon börjat känna sig hemmstadd! :)

Jag resonerar precis som du gör :crazy:

Jag hade blivit mycket misstänksam mot en Goldenvalp som betedde sig så...

Jag resonerar precis som du gör :crazy:

Jag hade blivit mycket misstänksam mot en Goldenvalp som betedde sig så...

visst kan man bli misstänksam om valpen är rädd men samtidigt måste man ha i bakhuvvudet att långt i från alla uppfödare låter tik o valpar vara med i det vardagliga livet o bli van allt möjligt.. o då måste man ju ge valpen lite längre tid att vänja sig..
prillan

visst kan man bli misstänksam om valpen är rädd men samtidigt måste man ha i bakhuvvudet att långt i från alla uppfödare låter tik o valpar vara med i det vardagliga livet o bli van allt möjligt.. o då måste man ju ge valpen lite längre tid att vänja sig..
prillan

Så tänker jag också. Just därför jag frågade vart uppfödaren haft valparna under uppväxttiden.
Men, det ska som sagt gå över på några dagar. Kvarstår det så skulle jag bli tveksam.

Det är väl för att vi blivit brända som vi reagerar så. Gett valpen lite mer tid och mer tid tyckt att det går över när han/hon vant sig. Vilket det aldrig gjort och det är jobbigt/har varit jobbigt att leva med en så pass rädd hund.

Alla mina hundar har ju fått samma miljöträning eftersom de kommer från samma hus :angel:. Men de två sista har som valpar aldrig reagerat med rädsla för helt normala saker. Många Golden dras också med rädslor.

Ni kanske inte läste att jag skrev förut.
Idag, som är tredje dagen hon är hos oss, är hon inte alls rädd längre.
Hon går in själv i köket för att dricka och äta nu.
Och hon busar och är igång här inne hela tiden nu, tills hon blir trött och somnar som en sten på nåns fot eller uppochner på mattan :)

Och för mig låter det inte helt ok att det ska ta tre dagar för en valp att inte vara rädd mer.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få skriva av mig lite om vår ena hund. Alba 5 årig golden. Haft henne sen hon var valp. Vår första egna hund. Jag är...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 724
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 838
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 536
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka