rädd unghäst

Sv: rädd unghäst

hur går det att rycka manen då? eller testa att vänj honom vid saxen, låt han lukta på den och sen stå en bit i från och låtsas klipp, och sen närma sig, när han är helt lugn så kan du börja klippa, men inte förrens han är van vid saxen och inte rädd! en stirrig häst och sax passar inte riktigt ihop.. Lycka till :)

Ryck. Jag ska personligen inleda en utrotningskapanj för alla saxar till manar.

Du får väll introducera långsamt, precis som man gör med allt annat hästar inte tycker om.

Min unghäst är rädd för saxen och jag får inte klippa manen. Vad gör jag?:confused:

Är det själva saxen han är rädd för eller är det ljudet, eller är det kanske just det att du håller på med någonting i hans ögonvrå?

Om det är själva föremålet så får du som tidigare talare redan sakt, låta honom lukta på den. Låt honom göra detta vid ett par tillfällen utan att du använder den på honom. Kanske kan det funka med någon form av klicker-träning (visst heter det så?). Varje gång han nosar på den så får han ett "-BRA" följt av tex en godisbit.

Om det är ljudet som är otäckt kan du använda samma princip. Klipp en bit ifrån honom, låt honom nosa, -BRA och godis.

Om problemet är att du grejjar i ögonvrån så skulle jag konsentrera mig på att hålla på mkt med halsen och manen på honom. Borsta både halsen och manen samt (tex) fläta eller knoppa manen, bara så han blir van vid att någon håller på med honom.
Även detta kan följas av ett -Bra, eller en godisbit.

Lycka till!

Det är ljudet från saxen hon reagerar på, samma sak med flugspray, sårspray. Det tål hon bara inte. Får inte heller pussa henne på mulen och göra smackljud för då blir hon jättearg:devil::devil::devil::rofl:

Det är ljudet från saxen hon reagerar på, samma sak med flugspray, sårspray. Det tål hon bara inte. Får inte heller pussa henne på mulen och göra smackljud för då blir hon jättearg:devil::devil::devil::rofl:

:rofl:
Kan se framför mig hur hon försöker bita ryttaren i fötterna när denna smackar..
Det verkar vara en tjej med lite attityd.. :bump:

Men som sagt.. Om du kan få henne att koppla ihop ljudet/en med beröm eller belöning så borde det inte vara några bekymmer.
Hästen som jag har varit och kikat på 2 ggr nu fick man för en månad sedan inte röra huvudet på men nu älskar han när man kliar honom i pannan eller i öronen.

Så jobba med henne lite i taget. Beröm även jättesmå framsteg och har hon klarat av att höra ett klipp med saxen så låt det vara bra för den dagen.
Vad gäller sprayandet så är det nog inte heller jätteovanligt att dom tycker det är lite otäckt. Prova att klappa henne med sprayflaskan och beröm henne när hon inte reagerar.
Bygg sedan vidare med att spraya endast en eller ett fåtal gånger. osv..
Även pyttesmå framsteg är framsteg.
Bättre att det tar lite tid i början än att man ska hålla på resten av livet och försöka övertala hästen vid klippning eller sprayning.

Ha en bra dag!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 051
Senast: Sel
·
Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 603
Senast: miumiu
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Tora
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama