Rädd om öron, lägger huvudet på sned..?

miiiiiiia

Trådstartare
Min häst har vid ett par tillfällen börjat bete sig konstigt, ibland när han står uppställd på gången kan han lägga huvudet på sned. Han gjorde det i söndags när jag försökte ta bort smuts från hans öra, han reagerade i panik och slängde sig, en stund senare la han huvudet på sned, sen var han som vanligt, pigg, drack och åt.

Igår när jag broddade bakbenen så började han darra i dom, när jag släppte ner det fick jag knappt lyft det igen...

Darrat i bakbenen har han aldrig gjort innan, vad jag vet. Men däremot hela förloppet med öron och huvud har han gjort en gång innan, då hade jag veterinär ute, han hittade inget..

Finns det någon som kan veta vad detta kan vara?

Sv: Rädd om öron, lägger huvudet på sned..?

Det var också min första tanke, men kan det hänga ihop med öron och att han lägger huvudet på sned? Läste lite om shivering igår och då läste jag att det är 5-7 (?) halskotan som är inblandad, då kan jag tänka mig att han visar obehag i huvudet också, eller tänker jag helt fel nu? Vad kan man göra? Han går och slår lite med huvudet i ridning, kan det vara ett "symptom" också?

Förstår inte riktigt, menar du att du tror darrningen i bakbenet och huvudrörelsen hänger ihop på något sätt?

Och varför skulle det vara något konstigt med att hästen lägger huvudet på sned? :confused:

Det är det jag inte vet, kan kanske vara en möjlighet?

Just snedläggningen är märklig för att den kommer bara ibland och just då ser han nästan lite tom och apatisk ut, lite som om han skulle kunna ha ont.

Nu kanske inte detta är det din häst har, men kände ändå att jag ville dela med mig av detta, min förra häst fick diagnosen ischias.
Det är egentligen ryggont och min häst visade egentligen inga större störningar i ryggen vid palpation.

Det hela började med att han började bli väldigt rädd om öronen och la huvudet på sne och började tugga, sen fick han darrningar i hela kroppen, ungefär som när en häst fryser så darrar den för att hålla värmen. Efter det började hovis få problem att sko honom, han darrade i bakbenen och kändes som han blev lam, när hovis då ställde ner benet så gick det knappt att lyfta efteråt.

I ridningen började han sen tappa bakbenen och svanka i länden. Tog då ut ET som konstaterade ett snett och tiltat kors och bäcken. Fixade detta och funkade prickfritt i 2 månader men sen kom det tillbaka och då åkte jag in till veterinär som röntgade och gjorde många undersökningar och kom senare fram till diagnosen ischias.

Ischias nerven kommer i kläm vilket skapar darrningar i bakbenen och genom hela hästen, veterinären föreslog då klättring utan ryttare samt cavaletti för att hjälpa min häst att träna upp de små, små musklerna som håller kotorna på plats.

Hästen gick att använda till promenad och lättare dressyrpass, vi hoppade även några ggr innan jag fick ta bort honom av andra orsaker.
Jag fick alltid hålla honom varm, för spände han sig så hamnade nerven ikläm, regelbundna besök av ET och massör, mycket lösgörande arbete i ridningen och från marken.

Tänker mig att din häst kanske får nerven ikläm ibland?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 598
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 304
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka