Rädd om mina hästar

R

Ria

Jag har mina två hästar i ett eget litet stall vid huset. Jämte hagen går en cykelväg. Jag har aldrig haft problem med detta innan men nu har förbipasserande (mest barn) börjat stanna och locka på dem med äpple och annat, vissa har till och med sprungit in i hagen. En dag var det en hel skolklass som stannade och började klappa dem, lärarna sa ingenting. Jag har satt staketet ca 2 meter från cykelvägen samt en "avspärrningstråd" fär att inte gångare ska nå fram, men de ställer sig vid grinden då. Jag är rädd för jag vet inte vet vad de ev. matas med, de kan ju bli jättesjuka, de kan ju också börja "gå igenom" staketet, livsfarligt för vi har en stor väg här.
Vad göra?????????

Sv: Rädd om mina hästar

jag skulle nog vilja påstå att el brukar ha effekt på ev besökare :devil: Kan du inte sätta en rad el stängsel utanför hagen eller som översta tråd i hagen?Naturligtvis kompletterar du med en varnings skylt så inte ngn får för sig att stämma dig ;)

Jag försår verkligen att du är rädd om dina hästar!

Sätt upp en skylt om att det är el i tråden, det brukar avskräcka någon. Har tyvärr alltför många gånger varit med om att föräldrar/lärare/dagispersonal inte haft en aning om att det är el i tråden runt hästhagar :smirk:

Dessutom verkar de inte vara på det klara med att de, som ansvariga för barnen, kan dömas för att ha varit försumliga om ett barn skadas av häst om de går in i en hage. Många som inte har någon erfarenhet av hästar tror ju att de betar snällt i hagen oavsett vad som händer omkring dem :smirk:

Hjälper inte skyltarna om el tycker jag att du ska ta och prata med läraren eller försiktigt förklara för barnenatt det kan vara farligt att gå in till främmande hästar.

Det är inget unikt problem du råkat ut för :crazy: När jag hade två hästar inakorderade hade jag också folk mest barn som matade hästarna dom kom med havregryn i ICA kassar och matade mina hästar :o När jag pratade med barnen om det och förklarade att hästarna kan bli jättesjuka så förstod dom det men sa samtidigt att deras mamma sagt att dom fick mata hästarna :mad: Jag åkte hem till mamman och sa att detta är inte ok men hon tyckte att det gör väl inget hästar tycker ju om havre :( Det slutade med att jag frågade om det gick bra att jag skickade räkningen från min veterinär när mina hästar blivit sjuka pga att dom blev matade med havre :devil: det ville hon ju inte men hon förstod ändå inte varför det skulle skada att barnen gav dom "lite" havre :crazy: men det upphörde barnen hade förstått vad det handlade om och det hände att dom kom till stallet och fick pyssla med hästarna :love: Ibland är det bättre att prata direkt med barnen för endel vuxna kan man nog aldrig få att förstå :angel:

Hjälp vilka okunniga vuxna det finns :eek:

Det enda jag råkat ut med min häst är att barn repat gräs och gett henne, och jag sa att det var OK så länge de inte gick in i hagen.

Håller med om att barn brukar lyssna bättre än vuxna, vuxna verkar ibland tro att de är häst experter fast de aldrig ens rört en häst, så det känns igen :smirk:
Veterinär räkningar är ju oxå väldigt effektivt :devil:
Men de flesta barn vill inte att djuren ska lida så säger man bara att de blir sjuka å kan dö så brukar de sluta mata dem.

Hej
Man blir så för****ad för att man inte kan få ha sina hästar ifred. Har själv problem med med några som bor en bit ifrån där jag har hästarna. Deras dj***a ungar :devil: är och kastar sten och pinnar efter mina hästar. Den äldsta är 16 år och har damp säger hans mamma. Vi har sagt till men det är inget som hjälper. Sist när han fick ett utbrott sa hans mamma att nu fick det vara nog och hon skulle slängs ut honom men inget har hänt. Pojken har fördärvat massor så man är ju livrädd att det ska hända hästarna något.
Någon som har tips på vad man kan göra???

Har oxå haft det problemet. Jag har satt upp skyltar om el-stängsel, plus en skylt med: Här vaktar jag, ingång sker på egen risk, med en liten bild på schäfervovven. Folk är mer rädda för hundar än hästar här :D

Min kompis fick hållplatsen till skolbussen flyttad till precis jämte hennes vinterhage-kul!!! Hon satte upp ett par skyltar:
-Mata ej den grå hästen, om du inte vill ha fingrarna uppätna!!!

:rofl: :rofl: :rofl:

Väldigt effektivt (vilket en kompis till mig gjorde när hon tröttnat på dylikt) var att lyckas få tag på en sådan skylt starkström - livsfara att röra (eller gå för nära, kommer inte ihåg exakt vad det står på dem), sedan fick hon tag på ett elband som såg riktigt giftigt ut i gult och svart - satte upp detta utvändigt på stolparna i lagom "ung" höjd alltså ganska mitt på. När hon precis satt upp det satte hon dessutom upp ett plakat mot vägen med följande text OBSERVERA pga problem med rymmande hästar har vi nu varit tvungna att koppla in starkström i staketet - att röra vid det innebär LIVSFARA - undvik att gå inom 2 meter från staketet för er egen säkerhets skull !!!
Kan bara säg att hon aldrig har haft några problem sedan dess, dessutom låg hon dubbelvikt av skratt borta vid stallet när folk började gå halvvägs ut i vägen för att inte komma nära staketet.......

De problemet känner jag väl igen.
Hade hand om en ponny som var fångsjuk en sommar så han gick i en "tråkig hage" och såg bedrövlig ut i och med att han bprecos blivit sjuk, och kände på mig att folk nog skulle stanna och kast in mat till honom i och med att hagen såg så tråkig ut och han var hängig...så vi satte upp lappar runt hela hagen och skrev att hästen inte fick mata för att han var sjuk.

Finns de inte sånna skyltar föresten "Varning för bitska hingstar" el nått sånt?!?..kanske vore nått?

Ha ha! den med starkströmmen var suverän!! :rofl: :rofl:
Jag funderar på hur jag ska hålla borta ungar o dyl. än så länge är min hingst snäll, men man vet ju aldrig vad som händer senare, speciellt inte när nån unge står och viftar med ett aptitligt finger inom räckhåll.
Vi får nog göra nån skylt med livsfarlig hingst eller nåt. :devil:

Det verkar som om ni alla är fullt övertygade om att de vuxna är ansvarslösa eller "onda", för att de låter sina eller andras barn klappa era hästar.

Jag har en annan idé om hur det skulle kunna vara...
Det finns väääldigt många människor som inte vet att hästar kan bete sig på annat sätt än att lugnt beta eller vara gulliga och mysiga, för så har de fått uppleva saken på ponnyridning när de var små. Jag tror faktiskt att de inte ens reflekterar över att det kan innebära en risk för både häst och barn.

Därför tycker jag på något sätt att det är att gå händelserna i förväg att ta till elektriciteten i första hand. En skylt som förklarar att matandet av hästar inte är tillåtet, och att det kan innebära risk för både häst och barn, räcker nog alldeles utmärkt. Vill man vara lite trevlig på samma gång kan man tillägga att de gärna får stå några meter från stängslet och titta på hästarna, men inte mer än så.

Det är ju rätt självklart att man inte vill att hästarna ska få i sig sånt som man inte har koll på, och att andra inte ska "hålla på" med dom. Men man behöver ju inte hårdra det. Eller, vad tycker ni?

Bara en liten tanke; om någon skulle gå in i hagen och bli sparkad eller på något annat vis skadad av en av hästarna, vem är då ansvarig? Lärarna eller hästägaren? Och om det är barn utan lärare el. dyl vem är då ansvarig? :confused:

För någon sommar sen så var det några småungar som gick in i vår hage (inne på privat mark bakom gården, alltså inte utmed allmän cykelväg, trottoar el. liknande) och lattjade runt med hästarna, som tur var såg vi det i tid och körde bort dom. Det kunde lika gärna hänt en olycka då den ena hästen INTE är så kärvänlig precis :devil: Hade det varit mitt fel då?

Senast ändrad:

Har för mej att en häst räknas som ett vilt djur. Så om någon tar sej in i din hästhage och blir sparkar så är det denns eget fel.

glöm inte bilder till texterna då det är lättare att ta in, särskillt för barnen!!
ex. en överkryssad hand med äpple nära mule...eller nåt

:eek: Tusan för såna föräldrar, om inte ägaren vill att hästarna ska matas utav människor dom inte känner så måste dom ju förstå det. sån gör mig Galen !! :mad:

sätt upp en skylt med att hästarna äter barn som matar dom med godsaker.. :smirk:

skämt åsido..

vår hage omringar grannens hus (utanför tomten och runt om) , en dag när han,som bor där, var i kina och det var ett yngre par som bodde där och tog om hans häst och katter, så matade dom våra hästar med nyklippt gräs. :o när jag kom och skulle ta in panga så upptäckte jag FLERA Stora (!) högar nyklippt gräs som hästarna stod och mumsade glatt på. som tur var blev ingen av dom sjuka, men paret fick en rejäl utskällning. båda två har ridit mycket Länge och då kan man ju verkligen undra om dom har nånting i skallen då dom matar hästarna med klippt gräs ! ! :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 855
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 538
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare