Rädd om benen

F

frozenshape

Hej
Har för 2 månader sen tagit hem en häst på prov för senare köp. Nu råkar det vara så att hon är 5 år och relativt ohanterad tidigare, vilket i sig inte är något problem.
Hon är rädd om benen och ville inte gärna lyfta dem när hon kom men efter lite träning funkade kratsningen ganska bra. Men för drygt en månad sen fick hon mugg så då slutade allt vi övat på att fungera, och hon blev väldigt rädd om fötterna igen. Genom att ta det lugnt och berömma mycket har det gått att smörja, visserligen har det de flesta dagar tagit över en timme att bara borsta hästen och smörja, men muggen har blivit bättre.
Nu har hon däremot fått för sig att man kan trycka in mig i väggen och måtta mot mig när jag smörjer benen vilket jag inte uppskattar, dessutom tycker hon att det är väldigt stressigt att jag håller på på benen och ibland är hon blöt i svett innan vi är klara.

Detta är för mig inte hållbart, så är det någon som har något tips vad jag kan göra när jag nu måste smörja karlederna och hon tycker det är obehagligt.

Har provat med att hon får äta hö medans, vilket funkar bra när det bara är jag och hon i stallet, men kommer det in någon annan undertiden (människa eller häst) så blir hon jättestressad, (det gäller även om jag inte håller på med hennes ben) och hon kan inte stå stilla för 5 öre.

Har även funderat på att raka karlederna så att det blir lättare att rengöra men isåfall måste jag göra det när vet är här, för lugnande kommer nog att behövas...

Sen undrar jag också om det är någon som har någon bra kommunikationsövning och lekar som vi kan sysselsätta oss med, för jag tror också att hon är understimulerad och behöver få igång tankeverksamheten.

Sv: Rädd om benen

Hej! Min tjej var likadan början när jag hade henne, sitter kvar lite fortfarande men är hanterbart nu :)
Innan du ska greja med benen, köp Xylocain-gel på apoteket och kleta på karlederna 10 min innan. Då blir hon bedövad. Något som är riktigt bra mot muggen är Barnängens Barnsalva, inte zinksalvan utan det står bara salva. Den tog bort Biggans mugg direkt.
Sen får man jobba med att få röra benen..

Lycka till!

raka karlederna skulle inte jag rekommendera att göra! Då finns det inget alls kvar som skyddar mot smuts! Se till att hästen får chans att torka istället för att dutta med tvål och vatten ständigt. Jag skulle hellre ställa in en lerig häst i boxen för torkning och istället borsta bort med en borsten. När den är ren så kan man smörja med något bra medel. För mycket tvättande gör motsatt verkan enligt min erfarenhet!

Om hästen är understimulerad så fungerar det ofta bra att gå en promenad i skogen. Inte på skogsvägar utan i terrängen, då får de lyfta på benen och använda huvudet samtidigt!

jag har en häst som varit väldigt jobbig speciellt med frambenen,jobbat mycket med ledarskapsövningar och lyft alla ben med repet och mycket stretching. det blir bättre jag lovar även om det tar lite tid men det är värt det:laugh:

raka karlederna skulle inte jag rekommendera att göra! Då finns det inget alls kvar som skyddar mot smuts! Se till att hästen får chans att torka istället för att dutta med tvål och vatten ständigt. Jag skulle hellre ställa in en lerig häst i boxen för torkning och istället borsta bort med en borsten. När den är ren så kan man smörja med något bra medel. För mycket tvättande gör motsatt verkan enligt min erfarenhet!

Om hästen är understimulerad så fungerar det ofta bra att gå en promenad i skogen. Inte på skogsvägar utan i terrängen, då får de lyfta på benen och använda huvudet samtidigt!

Jag är väldigt tveksam til att håret i karleden skyddar mot mugg eftersom mitt sto enbart fått mugg dom vintrarna som jag inte klippt benen, och det har ganska snabbt försvunnit igen när jag klippt dom igen. Blir enklare att hålla rent och dom torkar fortare. Även om det bara är halvblod jag har, som inte har något jätte tjockt hovskägg så var det fortfarande blöt när jag kom på morgonen fast hon varit inne i boxen hela tiden.

/Camilla

Jag är väldigt tveksam til att håret i karleden skyddar mot mugg eftersom mitt sto enbart fått mugg dom vintrarna som jag inte klippt benen, och det har ganska snabbt försvunnit igen när jag klippt dom igen. Blir enklare att hålla rent och dom torkar fortare. Även om det bara är halvblod jag har, som inte har något jätte tjockt hovskägg så var det fortfarande blöt när jag kom på morgonen fast hon varit inne i boxen hela tiden.

/Camilla

Jag har samma problem som dej. Fast min halvblodskille har ganska så mkt hovskägg för att vara halvblod. Klipper jag inte, får jag inte rent, hur jag än borstar, spolar och grejjar. Känner med fingrarna att det är "smutskorn" och grejs kvar långt in i hovskägget.
Men jag "snaggar" honom inte, utan jag kortar så mkt det går med vanlig sax, så han är inte helt bar.

Till TS:
Har tyvärr inga direkta tips. Har själv en herre som inte vill att det ska pillas allt för mkt på benen. Dock blir han inte så stressad som du beskriver att din blir. Han blir mer "förbannad-låt mej vara".

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 256
Senast: Xomymy
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 041
Senast: kolblakkur
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 085
Senast: Mickizz
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur