Rädd och osäker - första mötet

C

CassyJo

Hejsan allesamman!

Jag har en hund som är lite smårädd och osäker mot de flesta hundar men framför allt svarta hundar för att han han så många gånger blivit attackerad vara två gånger biten allvarligt i rygg och hals oprovocerat av andra hundar däribland tillhör raserna pudel, rottweiler, schäfer, pittbull och chihuahua men också golden, shetland sheepdog och tax.

Vi arbetar kontinuerligt på att bygga upp hans stabilitet igen men var gång man lyckas är det alltid någon som släpper fram sin aggressiva hund till han utan min tillåtelse och då står vi på ruta ett i träningen igen. Han har dock hundkompisar han gärna umgås med och känner sig stabil med och jag försöker undvika gå där andra hundar finns för att förhindra att andra ska skicka sin hund på honom då det finns gott om instabila hundar i området.

Till det stora hela så ska han i Juli få dela hus med min fars enorma Flat Coated Retriever och den hunden råkar också vara just svart. Den hunden är hur snäll som helst och gammal (8 år) men känner jag min hund så kommer han resa ragg, skälla och darra av osäkerhet men ändå vifta på svansen när den vill hälsa dock gör han inte det mot en hund som ger honom en lugnande effekt men eftersom de aldrig träffats tidigare kan jag inte vara säker på att min fars hund har en lugnande effekt på min. Min hund startar aldrig bråk och det gör heller inte min fars hund men av osäkerhet kan han bli skällig.

Men min fundering är nu, vad kan jag göra för att underlätta min hunds första möte med min fars med tanke på att den är svart och med tanke på vad min utsatts för tidigare? (min hund är en schäfer hane)

Sv: Rädd och osäker - första mötet

Ni ska gå ut och gå. Hundarna ska inte få nosa på varandra eller ha någon kontakt innan.
Båda kopplade, sen går ni. Efter ett tag kan du låta din hund nosa där den andra hunden har gått och tvärtom. Man ser ganska snabbt om hundarna "släpper" varandra och ägnar sig åt sitt. Känns det helt lugnt släpper man ihop dem på neutral plats. Sen kopplar man och går hem.

Sen får man läsa hundarna och se vad som funkar var.

Jag tror att det kommer ordna sig. Det bästa är om du inte är med öht när dom träffas.

En likadan svarträdd hund träffade jag förra sommaren. Den vovven gick så långt som att göra utfall mot svarta hundar men gillade inte andra hundar speciellt mycket heller. Detta skedde framför allt när matte var med. Så jag tog med min stabila hund (är inte svart dock) hem till argbaggen, vi var utomhus, hundarna lösa och det gick jättebra för min vet hur hon ska bete sig med andra hundar. Senare blev baggen lite sur, men då sa min lugnt till honom att sluta och sen var det bra med det. Jag hade däremot inte låtit dom träffas inomhus första gången, det är att be om trubbel.

Så skulle matte & husse åka på semester och vovve skulle bo hos hundvakt. När den skulle bli lämnad befann sig vakten hemma hos en vän och hans svarta labrador. Matte skjutsade dit och lämnade, ovetandes om labben. När den kom fram till bilen, fick matte ett litet slag av det, stelnade till och drog efter andan och gjorde sin hund spänd och tjafsig så länge matte var kvar. Sen efter dom hälsat och kollat igenom varandra, knallade hundarna omkring sida vid sida i flera timmar och det var inga bekymmer eller bråk eller nåt krångel alls.

Min erfarenhet av hundar och dess ägare, är att när ägaren är spänd, orolig och väntar sig det värsta, det är då det smäller mellan hundar. Slappnar man av, sänker sin andning och puls och pratar på ett avslappnat sätt så blir det mycket bättre. Det bästa är om man kan skita i hunden och ignorera den, men jag vet, det är lättare sagt än gjort!

Bra förslag. Frågan är väl vad TS tänkt sig sen inomhus, att ha hundarna avdelade från varandra eller försöka ha dom tillsammans.

Fan of Bill:
Min hund kan göra utfall mot andra hundar men inte av aggression även om en del ovetande tolkar det som de. Han gör det främst mot ovannämnda raserna, men han har aldrig gett sig på någon och dragit igång slagsmål utan han drar i kopplet, skäller, reser raggen lite lätt men viftar också på svansen han är med andra ord osäker och vet inte om hunden går att lita på och är beredd på att hunden ska attackera honom. En del gånger lägger han även svansen mellan bena, gnäller på ett skärande sätt och vill bara därifrån men det är om han vet att de hundarna går till anfall, stötte på en sådan här om dagen. En tjej med två hundar, en rottweiler och en schäfer, hundarna gick till attack, skällde och naffsa efter min så för att orka hålla dem fick hon ta spjän mot en stolpe. Min hund satte svansen mellan bena, darra, gnällde och drog mig bort därifrån med illfart, när vi hade gott en bit satte jag han ner och huka ner i hans höjd och prata lugnt med han. han darra som bara den och gnällde men slappnade av efter en 20 min jag hade suttit där med han.

För våran del spelar det ingen roll vem det är han går med han är precis likadan i allas händer men jag är den i familjen han lyder mest och känner sig tryggast med, han är mer av en en mans hund.

Tror du inte det skulle fungera om ni släpper dom lösa så dom får springa runt och lära känna varandra på egen hand? Vad jag har upplevt verkar en del hundar bli mer osäkra/aggresiva i koppel när ägaren är med, men slappnar av när dom får vara lösa med den andra hunden.

Det låter ju inte som att din hund är arg på något sätt så om jag vore sig skulle jag testa att släppa ihop dom. Står ni och vaktar hela tiden så är det ju bara att ta isär dom om det inte skulle gå.

Nu säger jag inte att det här är det rätta sättet, men det är så jag skulle gjort ;)

Lycka till!

Skulle säkert fungera men det beror lite på hur han reagerar, är han lugn så går det nog men blir han skällig och osäker eller rentav rädd så går jag nog hellre promenaden än gör honom mer osäker genom att släppa dem. Jag kommer ändå använda flexikopplet eftersom han ogillar att möta hundar med kortkopplet på.

Ni ska gå ut och gå. Hundarna ska inte få nosa på varandra eller ha någon kontakt innan.
Båda kopplade, sen går ni. Efter ett tag kan du låta din hund nosa där den andra hunden har gått och tvärtom. Man ser ganska snabbt om hundarna "släpper" varandra och ägnar sig åt sitt. Känns det helt lugnt släpper man ihop dem på neutral plats. Sen kopplar man och går hem.

Sen får man läsa hundarna och se vad som funkar var.

Detta tycker jag också är det allra bästa alternativet! Vill bara tillägga att om ni kommer så långt att ni släpper hundarna så fortsätt röra på er även när de är lösa. Det lättar upp stämningen betydligt, än om man står still och glor på hundarna :D

Att utan inledande promenad bara släppa ihop två hundar som aldrig har träffat varandra innan, där den ena dessutom är osäker tycker jag är en dålig idé. Det är stor risk att din osäkra hund blir jagad av en stor, glad och intensiv flatte och blir ännu räddare än innan.

Detta tycker jag också är det allra bästa alternativet! Vill bara tillägga att om ni kommer så långt att ni släpper hundarna så fortsätt röra på er även när de är lösa. Det lättar upp stämningen betydligt, än om man står still och glor på hundarna :D

Att utan inledande promenad bara släppa ihop två hundar som aldrig har träffat varandra innan, där den ena dessutom är osäker tycker jag är en dålig idé. Det är stor risk att din osäkra hund blir jagad av en stor, glad och intensiv flatte och blir ännu räddare än innan.

Jo jag har också tänkt så dock brukar han mest leka när han släpps fram. Han är snart 6 år men ändå rena valpen med så mycket energi men jag får se hur han reagerar när de möts och vad han är redo för.

Fan of Bill:
Min hund kan göra utfall mot andra hundar men inte av aggression även om en del ovetande tolkar det som de. Han gör det främst mot ovannämnda raserna, men han har aldrig gett sig på någon och dragit igång slagsmål utan han drar i kopplet, skäller, reser raggen lite lätt men viftar också på svansen han är med andra ord osäker och vet inte om hunden går att lita på och är beredd på att hunden ska attackera honom. En del gånger lägger han även svansen mellan bena, gnäller på ett skärande sätt och vill bara därifrån men det är om han vet att de hundarna går till anfall, stötte på en sådan här om dagen. En tjej med två hundar, en rottweiler och en schäfer, hundarna gick till attack, skällde och naffsa efter min så för att orka hålla dem fick hon ta spjän mot en stolpe. Min hund satte svansen mellan bena, darra, gnällde och drog mig bort därifrån med illfart, när vi hade gott en bit satte jag han ner och huka ner i hans höjd och prata lugnt med han. han darra som bara den och gnällde men slappnade av efter en 20 min jag hade suttit där med han.

För våran del spelar det ingen roll vem det är han går med han är precis likadan i allas händer men jag är den i familjen han lyder mest och känner sig tryggast med, han är mer av en en mans hund.

Lite OT kanske men jag hade fortsatt gå i en sådan situation som om ingenting hade hänt och inte stannat och tröstat. Risken är att du förstärker hans rädsla.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 107
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 685
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 302
Senast: Virrvarr
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 007
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023