rädd i stallet, >,<

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 042
N

nathalieuhlan

I sommras så följde min hund med mig till stallet, och hade superkul, som alla andra gånger, men så kollade jag bort i 2 sekunder, och då gick ju hon till staketet och skulle titta in det och fick sig 2-3 stötar..

Och nu så har hon följt med til stallet minst 10 ggr efter, och varje gång vi kommer in mot "uppfarten" så bara backar hon och man får verkligen tvinga dit henne.

Och så blev hon rädd för hästarna : / hon vågar knappt titta på dom längre, och det känns supertråkigt då hon sprang omkring och tyckte dom var jätte intressanta förut.

Finns det nångonting jag kan göra? Eller ska jag vara vänta och se?

Sv: rädd i stallet, >,<

Jag tror att det är bara att vänta och se.

Min hund lyckades trampa i en el-grind som låg på backen. Stackarn !

Hon har respekt för "tickandet" sedan dess.
Att hunden har respekt för hästarna är bra tycker jag, min hund har mer respekt för skottkärran och hästarna är för bilar och DET är inte bra.

Det finns en hel del du kan göra.

Hur reagerade du när det hände och hur reagerade du senast hon skulle med till stallet?

Det finns en hel del du kan göra.

Hur reagerade du när det hände och hur reagerade du senast hon skulle med till stallet?

När det hände så reagerade jag inte så mkt, Försökte få henne att stanna vid hagen..

Och senast när vi åkte till stallet så bara går jag med henne som tvärstannar hela tiden, >,< och när vi är där försöker jag göra kula saker med henne så hon ska tycka det är kul.

Det beror ju lite på hur illa det är, men här är lite tips.

-Undvika området, om det är riktigt illa.

-Leka sig fram till området, någonstans innan stallet har ju hunden en gräns som den inte vill överträda. Flytta fram gränsen med lek.

-Samma som ovan, men locka med mat.

-Be någon som inte vet hundens problem att ta hunden, stäng in matte någon annanstans och kör med utsläckning. Dvs att låta hunden vara i det otäcka området, där den ignoreras tills den ger upp och lugnar ner sig. Då får den beröm. (Det funkar ju inte om det är riktigt illa).

-Köp D.A.P-spray på apoteket dvs syntetiska lugnande feromoner.

Kombinera.

Har även hänt min hund.
Han blev väldigt rädd och gick och gömde sig. Tog fram honom och tog honom till en plats där han känner sig trygg i stallet (omklädningsrummet).
I början ville han inte vara närheten av stallet igen. Men jag gjorde ingen grej av det, har varit extra positiv, dvs. lek och busat mycket när vi varit i stallet efter det. Och nu fungerar det bra igen :) Han går visseligen inte in i hästhagen efter det, men det är ju iof bara positivt. :p

Min gamling fick sig en smäll av ett åsknedslag i ett elskåp. Hon blev hysteriskt rädd för allt vad termostater som tickade hette. Ett bastuaggregat fick henne att krypa ur skinnet. Vi lät henne vara där hon kände sig trygg, tvingade aldrig henne att uthärda men ömkade heller henne ALDRIG. Efter 6 månader så reagerade hon fortfarande men blev inte rädd. Efter ett år fanns inte reaktionen kvar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 483
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs... 2
Svar
28
· Visningar
3 607
Senast: lilstar
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för... 2 3
Svar
59
· Visningar
7 874
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse... 2
Svar
31
· Visningar
3 998
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka