Rädd hund som tar ut det i aggresivitet

Sv: Rädd hund som tar ut det i aggresivitet

Grana skrev:
Klockan 16, klockan är faktiskt snart 18 och här sitter du :)

Till trådskrivaren. Jag hade nog också lämnat tillbaka hunden, eller t o m avlivat. Men hade nog velat att uppfödaren fick info, så jag kunde fått lite kompensation. För det tycker jag du kan få.
Det ska vara kul att ha hund, och ha ögon i nacken jämt, vill inte jag iallafall.

ta vilken hund som helst det finns ingen som orkar köra i 2 timmar skydd vi körde bara med min hane sen polarn så de är trötta nu det kan jag lova.

Jag körde bara i 30 minuter med lillkillen. Det gick riktigt bra :) Han lär sig mer och mer för varje gång..

Jag håller med om att det knappast är ngt att satsa på men jag tror inte att uppfödaren har någon skyldighet vid det här laget.
PL

Ja det vore väl katastrof om det blev sämre o sämre.
Såna fall får du åka hit så kör vi 50:tals stuk på träningen o tidsenlig klädsel också :rofl:

Aha, på så vis :)

Appropå väder. Är det bara jag som fick en chock i morse? Snön vräkte ner och det hade kommit ca en dm. Nog för det varit skönt väder i dag, men nu får det vara slut med snön :(

Som uppfödare, så har man faktiskt skyldighet att ta tillbaka en hund fram tills att den är tre år om köparen är missnöjd med hunden/att det är något dolt fel på den, (exempelvis ett lynnesfel).
Dock så bör ju hundägaren direkt lynnesfelet uppdagades meddelat detta till uppfödaren

Gnist skrev:
:eek: Är du galen :eek:

<<<--------- Föredrar sina militärbyxor och tjocktröja framför 50-talskläder :cool:

;) :D

hahahha okje då det får duga jag har ju mina M/90 pansar byxor så det får gå:-)

Senast ändrad:

Grana skrev:
Aha, på så vis :)

Appropå väder. Är det bara jag som fick en chock i morse? Snön vräkte ner och det hade kommit ca en dm. Nog för det varit skönt väder i dag, men nu får det vara slut med snön :(

här har det inte snöat nåt iaf så ingen chock.

Tveksam, är detta en SKK rek. lagstifat el juridisk praxis.
Vem som helst kan ju förstöra en hund på ngt år.
PL

Gnist skrev:
Som uppfödare, så har man faktiskt skyldighet att ta tillbaka en hund fram tills att den är tre år om köparen är missnöjd med hunden/att det är något dolt fel på den, (exempelvis ett lynnesfel).

Är det en regel från SKK eller? Vet du var den finns att läsa? Nyfiken bara, för jag har aldrig hört talas om att det är så.

Gäller konsumentköplagen mellan två privatpersoner?

Är på väg att skriva ett långt inlägg här angåenden hunden, men ska äta just. Hinner kanske i natt om inte min pojkvän gnäller...

Konsumentköplagen/Juridikboken för hunduppfödare skrev:
Vid fel på den levererade varan är säljaren skyldig att avhjälpa felet eller om felet är väsentligt, göra en så kallad omleverans. Köparen kan också begära prisnedsttning eller rent av häva köpet. Dessutom har köparen vid fel på varan alltid rätt att begära skadestånd. För att kunna ställa krav på säljaren måste köparen naturligtvis reklamera varan inom rimlig tid. Har reklamationen inte skett inom tre år från det att köparen tagit emot varan, säger lagen att han förlorat rätten att åberopa felet.

Juridikboken för hunduppfödare skrev:
Den nya lagen har skärpt kraven på säljarens informationsplikt. Säljaren har alltså en upplysningsplikt gentemot köparen inte bara att tala om allt han vet utan också sådannt som man bedömer att han kanske bore ha vetat eller kanske bara misstänkt.
Det innebär att det föreligger en sk omvänd bevisbörda i konsumentköplaga genom att det är säljaren som måste bevisa att han är "oskyldig".

Seriösa uppfödare följer konsumentköplagen i alla fall.

Kan man verkligen räkna skall och morr som aggressivitet ? min tik är då de isf. hon skäller coh morrar ofta bara för att visa jag är här , hallå liksom om vi är ute och går så kan hon börja skälla men de va förut , nu har det gått 3 år och hon börjar lätt morra å skälla åt hundar/männsikor eller hon gjorde de senast för ett halvår sen det tog tid att få henne att sluta .. morrar å skäller kan hon göra åt spec barn .. det är så osäkra tkr min tik. hon är uber lydig , i lydnad och agiloity en riktig pärla med hjärta av guld . hon är främlingsfientlig .. allså låter helt puckat får ta om det
när jag fick henne då honva 12 veckor , hon skällde och morrade ofta .. det ligger också i hennes ras .. jag brukar när jag ser en människa/hund komma tar jag kontakt med henne och då varje gång en hund människa kommer tar hon kontakt istället för att skälla /morra istället hon lärde sig att när hon ser ett möte när vi är ute på promenix så ska hon ta kontakt med mig för jag checkar läget . hon tar allså kontakt med mig ist för att skälla/morra de är senaste året 05 allså hon utvecklades så ta det lugnt det kommer , jag trodde hon skulle va "jobbig" för alltid .. men hon sköter sig ju perfekt .. låt "kontakten" ingå i vardagen .. de är helt naturligt för både hon och mig att ta kontakt ..
testa de och de tar långt tid ja´g vet men det ger resultat .. gå inte mkt bland folk han måste bli trygg i området där ni promenar låt han få lugnm o ro tror han lätt får panik/stress med mkt folk och så

hoppas jag var till nån hjälp iaf :angel:

Var på nätet kan man hitta det du citerade? Skulle vara intressant att läsa det i sin helhet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 731
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar