Rädd hund som tar ut det i aggresivitet

Sv: Rädd hund som tar ut det i aggresivitet

Beror ju lite på hur avtalet är skrivet och om de kryssat i Ja/Nej rutorna som regleras av punkt 4, 5 & 8 på baksidan av köpekontraktet.
Men rent generellt kan man ju säga att det är Inte ett godtagbart skäl till att häva köpet

Vet inte hur kontraktet såg ut om dom ens hade något... oreggad kull... Men det BÖR väl finnas kontrakt ändå?? För både säljarens och köparens skull?

Jo det Bör ju finnas, men tragiskt nog så finns det sällan skrivna kontrakt när det är fråga om oreggade hundar..

Jag lever själv med en hund som varit som din. Här kommer lite av mina reflektioner och vad jag har lärt mig genom åren. Det är inte säkert att din hund är som min bara för att det låter som det. Men kanske finns det något du kan använda. Det blir väldigt långt det här och det utgår alltså från min egen hund och hur hon varit och hur jag hanterat det.

Glöm bort alla försök till att folk ska fjäska för hunden och mata den med godis för att den ska börja tycka om folk. Det är som att du skulle gilla att räkna mer matematik bara för att du får sitta och räkna fem dagar i veckan. Du kommer aldrig börja gilla det bättre bara för att du gör det ofta. Jag tror nämligen att din hund har en eller annan reservation i botten och det betyder att den faktiskt inte gillar främmande människor och det ska man respektera. Att träffa massor av folk innebär alltså inte per automatik att hunden börjar gilla folk.

Däremot så bör hunden få verktyg om hur den ska hantera olika situationer. Där ska du gå in med lydnad och vara tydlig utan att bli arg eller stressa upp hunden. Lugn och bestämd och helt enkelt bara utgå från att så är det och hunden kommer att lyssna på mig för jag är så målmedveten och bestämd. Enkla saker som hunden ska klara av.

Det första tycker jag är att hunden inte ska ta initiativ när det kommer folk. Den vill inte och ska slippa. Morrning är en avstånds-ökande signal. När jag tänker så, så känns allt mycket klarare för mig. Det är du som ska hälsa på folk och hunden ska skonas från det. Hälsar du på någon så sätt hunden bakom dig och där får han sitta utan att folk ska fram och klappa. Säg åt att min hund vill inte bli klappad. Är man bestämd så brukar folk oftast respektera det, men du förstår att det kliar i fingrarna på folk när man har en Labrador… Folk kastar sig över henne innan jag hinner säga flasklock. När det kommer hem folk så har hunden inget där att göra. Hunden gillar inte folk och vill helst att de ska gå hem till sig. Det säger sig själv att en sådan välkomstkommitté vill man inte ha. Det är ju jättebra om hunden kan gå och lägga sig på något lugnt ställe och så stanna där tills folket har gått igen. Men tvinga dem inte att umgås bara för att du vill det. Jag har haft grind hemma och där har min hund fått vara. En sak att tänka på när man har grind är att folk alltid ska dit och hälsa, de känner sig antagligen lite modiga när grinden är emellan. Litar du inte på att folk verkligen lämnar hunden i fred så stäng en dörr istället!! Meningen är att avdramatisera besök hemma, att de inte kommer och kladdar på hunden, att han kan känna sig trygg i att han får vara ifred. Men fungerar det att han bara ligger utan dörr eller grind så är ju det toppen. Men då får han ligga kvar där också…

Men sen kommer man till en hantering. Hunden måste kunna hanteras. Oftast fungerar det förvånansvärt bra när man ska vaccinera eller veterinärundersöka. Varför? Tja antagligen för att man i de lägena inte ger hunden chans att tjafsa på något sätt. Man är tydlig och bestämd och det är en sådan självklarhet. En sådan hantering ska hunden klara av och det är en hantering som man kan träna in också även om hunden aldrig kommer att tycka att det är speciellt roligt. Lättast är om man bara genomför det utan att ömka hunden. Munkorg på om det finns risk att hunden biter.

Sen tycker jag inte att hunden ska få bestämma själv om den ska fram och nosa på folk eller inte. Den ska inte. Det ska inte vara något att den går fram till någon. Gör sig två meter lång och kastar sig morrande bakåt när personen rör på sig. 99% av alla personer hoppar till när hunden gör så. Bingo. Nu har hunden själv lärt sig hur man fredar sig för att få bort folk. Så antingen hälsar man inte alls eller så är det hantering och då har hunden inget att välja på.

Sen får man lära sig att leva att man har en sådan hund. När min hund var i din hunds ålder så satt hon och morrade under vardagsrumsbordet när det kom folk. Nu på äldre dagar så är hon riktigt trevlig. Hon gillar fortfarande inte folk och hon vill att de ska lämna henne ifred om de blir allt för närgångna, annars berättar hon det för dem. Men det går att ta hem folk. Är det någon hon inte känner så får hon ligga ned tills hon är lugn och sen så flyter det på bra. Hon går inte omkring och morrar och har sig. Men mycket har vi fått hoppa över. T.ex. en budföring fixar hon inte med främmande. Det är säkerligen ett moment som jag skulle kunna träna in, men jag har aldrig haft motiveringen för det eftersom att vi inte behövt de poängen på bruksprov.

Sen när du känner att din hund blir lugnare och tryggare mot folk så utsätt honom för mer och mer saker. Han kanske kan börja hälsa på vissa människor? Min hund hälsar på andra hundägare. Att de har hund verkar vara hennes signal till att det är okej! Men annars säger jag bara åt henne att skita i folk som försöker att hälsa på henne och så är det inget mer med det. Då går hon bara därifrån.

Med facit i handen så är jag jättenöjd med hon har blivit. Jag är superstolt!! Första gången vi gick ett lydnadsprov och fick ett 3:e pris så fällde jag en lyckotår. Vilken seger! Folk som träffar henne idag tror inte på mig när jag berättar hur hon har varit. Hon är glad och full av upptåg. Undviker folk, men det gör ju henne också vansinnigt lätt att ha lös överallt utan att jag lärt henne det. Många pusselbitar och hur och varför föll på plats när jag mentaltestade henne. Mycket av hennes beteende har jag fått svar på genom det. Så du måste känna själv om du är beredd att kämpa. Ha en hund som gör dig besviken ibland och bara känns jobbig. En hund som inte vill umgås med dina bekanta och måste ha lite specialpassning utifrån det. För mig har det varit ett jättejobb att hålla koll på allt så att det inte bara råkar hända en olycka. Men… Man vänjer sig.

Jag håller med och intygar att Tippans metod fungerar. En hund som inte gillar folk och visar rädsla ska inte vänjas vid folk medelst godis eller gullande. Den ska få slippa och föraren ska ha kontroll över situationen. Hunden ska inte ges ett ansvar den inte vill ha eller klarar av.

Kan man verkligen räkna skall och morr som aggressivitet ? min tik är då de isf. hon skäller coh morrar ofta bara för att visa jag är här , hallå liksom om vi är ute och går så kan hon börja skälla men de va förut , nu har det gått 3 år och hon börjar lätt morra å skälla åt hundar/männsikor eller hon gjorde de senast för ett halvår sen det tog tid att få henne att sluta .. morrar å skäller kan hon göra åt spec barn .. det är så osäkra tkr min tik. hon är uber lydig , i lydnad och agiloity en riktig pärla med hjärta av guld . hon är främlingsfientlig .. allså låter helt puckat får ta om det
när jag fick henne då honva 12 veckor , hon skällde och morrade ofta .. det ligger också i hennes ras .. jag brukar när jag ser en människa/hund komma tar jag kontakt med henne och då varje gång en hund människa kommer tar hon kontakt istället för att skälla /morra istället hon lärde sig att när hon ser ett möte när vi är ute på promenix så ska hon ta kontakt med mig för jag checkar läget . hon tar allså kontakt med mig ist för att skälla/morra de är senaste året 05 allså hon utvecklades så ta det lugnt det kommer , jag trodde hon skulle va "jobbig" för alltid .. men hon sköter sig ju perfekt .. låt "kontakten" ingå i vardagen .. de är helt naturligt för både hon och mig att ta kontakt ..
testa de och de tar långt tid ja´g vet men det ger resultat .. gå inte mkt bland folk han måste bli trygg i området där ni promenar låt han få lugnm o ro tror han lätt får panik/stress med mkt folk och så

hoppas jag var till nån hjälp iaf

Vad tror du är aggressivitet om inte vissa typer av skall och morr?
Att morra är en handling syftad till att öka avståndet mellan hunden och det som den upplever som ett hot. Det spelar ingen roll om det sker i rädsla eller i försvar. Det är ändå aggressivitet. Med sitt morrande säger hunden "Försvinn, backa, inte ett steg till". Allt eftersom utökas signalerna och beroende på varför hunden morrar och hur den är konstruerad mentalt så kommer ett bett om inte hotet backar undan. Vissa typer av skall syftar också till att öka avståndet och rent av hota det hunden upplever som farligt. Man hör på skallet om det handlar om ett allvarligt hotskall, ett varningsskall, hälsning eller liknande.

Ordet aggressivitet har fått en oförtjänt negativ klang för egentligen handlar det bara om en metod att svara på hot. Hunden har egentligen bara två alternativ och det är fight or flight. Väljer hunden fight så visar den aggressivitet och det behöver inte alls vara dåligt.

jag anser att hennes hund är mycket osäket och då förstår jag inte varför hon gick i massa folksamlingar?
så du anser att min hund då skulle vara aggressiv?

Det har jag inte sagt. Däremot visar din hund aggressivitet i vissa situationer, vilket de flesta hundar gör. Jag kallar sällan en hund för generellt aggressiv utan använder istället termer som skärpa, försvar och liknande. Vad din hund har i det avseendet kan jag omöjligt veta utan att ha sett hunden på test.

Att skälla och morra som din hund gör skulle jag knappast kalla att hon talar om att hon finns där. Hon använder avståndssökande signaler för att få det upplevda hotet att backa. Barn är ju knappast ett reellt hot så där använder hon ett aggressivt beteende på ett icke önskvärt sätt och det grundar sig antagligen på rädsla. Dock hade samma beteende varit mycket önskvärt om det varit en rånare som hoppat på dig. Det är väl också där man börjar dra gränsen mellan aggressiva och icke-aggressiva hundar om man vil tala i de termerna. Det handlar om hur passa reellt hotet, som hunden upplever, är.

Men samtidigt är jag tveksam till att kalla en hund som morrar och skäller av rädsla för obefintliga hot för aggressiv. I min mening måste det till att hunden reagerar med skärpa och försvar för att det ska vara "äkta" aggressivitet och till och med den hund som helt saknar dessa egenskaper morrar och skäller vid press. Hunden ska helt enkelt bli förbannad, en ilska som dock helt klart kan vara utlöst av rädsla. Om det däremot är en hund som egentligen hellre väljer flight än fight och blir trängd nog att morra och bita så är det en helt annan typ av aggressivt beteende. Då kan man snarare snacka om självbevarelsedrift.

Senast ändrad:

Jag brukar säga aggressiva-signaler när jag förklarar hundens beteende. Undra varför man är så insöad på det här då ;)

Hundar som jag klassar som aggressiva är helt ovetenskapligt för mig hundar som har kvarstående aggressivitet efter det att hotet har upphört. Att en hund känner sig pressad och visa aggressivasignaler kan man ju förstå, men en hund som efter 1 minut inte släppt det utan då ger sig på "förövaren" blir ju... opålitlig på något sätt. Inte opålitlig egentligen, men i alla fall väldigt svårläst och svår att hantera eftersom att man inte vet när hunden släppt det. Obeservera att den klassificeringen står jag själv för och det är alltså inget generellt vedertaget.

tack för informationen , men som tur är mår min hund bra och är inte AGGRESSIV ..

Nej men den visar aggressiva-signaler! Hon låter ju för att utöka avståndet mellan sig själv och det hon inte gillar! Vad är det för fel med det? Om det kommer någon med ett äckligt slemmigt djur emot dig så skriker du *ih ih ta bort det*. Varför skulle hunden inte få göra samma sak?

hon gör aldrig så längre det var ett år sedan !:mad:

Oj vad många svar jag hade fått! :)
Min hund mår också bra vill jag först påpeka! men bara i sällskap med folk som han känner! annars blir det jobbigt för honom!.. och till dig som tyckte att det var dumt att jag gick i folksamlingar med honom.. för då är det ingen som hälsar på honom inte som tittar eller bryr sig om honom jag tycker att det har varit ett bra sätt att försöka få honom att inte bry sig, och det fungerar bra om det inte är någon som kommer fram och vill hälsa men då säger jag givetvis nej!

Jag har haft kontakt med uppfödaren under hans uppväxt och han har varit informerad om problemen som vi har.

Jag komtaktade honom för ca en vecka sen och sa att jag snart inte orkar mer, och han säger även att ingen annan i kullen har blivit sådann!
Jag vill ju inte placera om honom för att jag vill inte utsätta honom för något dumt ja menar man kan ju aldrig veta vad han kommet ill för folk! han är min ögonsten trots allt!

Mamman: Anni van de Donken
Pappan: Graaf Erasm v

Bild på pappa
elena5%20009eric.jpg

bild på mamma
sitt_annie.jpg

Tack så jätte mycket för ditt svar tippan! väldigt väldigt bra måste jag säga! du fick mig att verkligen försöka och kämpa gärnet en omgång till!:) :) :d :bump: :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Här är en bild på pojken min när han busar med mammas hund
javascript:view_file('ac2fa7f1-c9ba-4c7e-accb-6d0c392dadcc');

Senast ändrad av en moderator:

javascript:view_file('ac2fa7f1-c9ba-4c7e-accb-6d0c392dadcc');

ähh jag vet inte hur man gör.. får inte bilden att fungera!

Bilden går inte att länka från din dator. Den måste först finnas på nätet.

hur gör man då då!.. var kan ja lägga upp dem någonstans?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 727
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar