Sv: Rädd hund som tar ut det i aggresivitet
Jag lever själv med en hund som varit som din. Här kommer lite av mina reflektioner och vad jag har lärt mig genom åren. Det är inte säkert att din hund är som min bara för att det låter som det. Men kanske finns det något du kan använda. Det blir väldigt långt det här och det utgår alltså från min egen hund och hur hon varit och hur jag hanterat det.
Glöm bort alla försök till att folk ska fjäska för hunden och mata den med godis för att den ska börja tycka om folk. Det är som att du skulle gilla att räkna mer matematik bara för att du får sitta och räkna fem dagar i veckan. Du kommer aldrig börja gilla det bättre bara för att du gör det ofta. Jag tror nämligen att din hund har en eller annan reservation i botten och det betyder att den faktiskt inte gillar främmande människor och det ska man respektera. Att träffa massor av folk innebär alltså inte per automatik att hunden börjar gilla folk.
Däremot så bör hunden få verktyg om hur den ska hantera olika situationer. Där ska du gå in med lydnad och vara tydlig utan att bli arg eller stressa upp hunden. Lugn och bestämd och helt enkelt bara utgå från att så är det och hunden kommer att lyssna på mig för jag är så målmedveten och bestämd. Enkla saker som hunden ska klara av.
Det första tycker jag är att hunden inte ska ta initiativ när det kommer folk. Den vill inte och ska slippa. Morrning är en avstånds-ökande signal. När jag tänker så, så känns allt mycket klarare för mig. Det är du som ska hälsa på folk och hunden ska skonas från det. Hälsar du på någon så sätt hunden bakom dig och där får han sitta utan att folk ska fram och klappa. Säg åt att min hund vill inte bli klappad. Är man bestämd så brukar folk oftast respektera det, men du förstår att det kliar i fingrarna på folk när man har en Labrador… Folk kastar sig över henne innan jag hinner säga flasklock. När det kommer hem folk så har hunden inget där att göra. Hunden gillar inte folk och vill helst att de ska gå hem till sig. Det säger sig själv att en sådan välkomstkommitté vill man inte ha. Det är ju jättebra om hunden kan gå och lägga sig på något lugnt ställe och så stanna där tills folket har gått igen. Men tvinga dem inte att umgås bara för att du vill det. Jag har haft grind hemma och där har min hund fått vara. En sak att tänka på när man har grind är att folk alltid ska dit och hälsa, de känner sig antagligen lite modiga när grinden är emellan. Litar du inte på att folk verkligen lämnar hunden i fred så stäng en dörr istället!! Meningen är att avdramatisera besök hemma, att de inte kommer och kladdar på hunden, att han kan känna sig trygg i att han får vara ifred. Men fungerar det att han bara ligger utan dörr eller grind så är ju det toppen. Men då får han ligga kvar där också…
Men sen kommer man till en hantering. Hunden måste kunna hanteras. Oftast fungerar det förvånansvärt bra när man ska vaccinera eller veterinärundersöka. Varför? Tja antagligen för att man i de lägena inte ger hunden chans att tjafsa på något sätt. Man är tydlig och bestämd och det är en sådan självklarhet. En sådan hantering ska hunden klara av och det är en hantering som man kan träna in också även om hunden aldrig kommer att tycka att det är speciellt roligt. Lättast är om man bara genomför det utan att ömka hunden. Munkorg på om det finns risk att hunden biter.
Sen tycker jag inte att hunden ska få bestämma själv om den ska fram och nosa på folk eller inte. Den ska inte. Det ska inte vara något att den går fram till någon. Gör sig två meter lång och kastar sig morrande bakåt när personen rör på sig. 99% av alla personer hoppar till när hunden gör så. Bingo. Nu har hunden själv lärt sig hur man fredar sig för att få bort folk. Så antingen hälsar man inte alls eller så är det hantering och då har hunden inget att välja på.
Sen får man lära sig att leva att man har en sådan hund. När min hund var i din hunds ålder så satt hon och morrade under vardagsrumsbordet när det kom folk. Nu på äldre dagar så är hon riktigt trevlig. Hon gillar fortfarande inte folk och hon vill att de ska lämna henne ifred om de blir allt för närgångna, annars berättar hon det för dem. Men det går att ta hem folk. Är det någon hon inte känner så får hon ligga ned tills hon är lugn och sen så flyter det på bra. Hon går inte omkring och morrar och har sig. Men mycket har vi fått hoppa över. T.ex. en budföring fixar hon inte med främmande. Det är säkerligen ett moment som jag skulle kunna träna in, men jag har aldrig haft motiveringen för det eftersom att vi inte behövt de poängen på bruksprov.
Sen när du känner att din hund blir lugnare och tryggare mot folk så utsätt honom för mer och mer saker. Han kanske kan börja hälsa på vissa människor? Min hund hälsar på andra hundägare. Att de har hund verkar vara hennes signal till att det är okej! Men annars säger jag bara åt henne att skita i folk som försöker att hälsa på henne och så är det inget mer med det. Då går hon bara därifrån.
Med facit i handen så är jag jättenöjd med hon har blivit. Jag är superstolt!! Första gången vi gick ett lydnadsprov och fick ett 3:e pris så fällde jag en lyckotår. Vilken seger! Folk som träffar henne idag tror inte på mig när jag berättar hur hon har varit. Hon är glad och full av upptåg. Undviker folk, men det gör ju henne också vansinnigt lätt att ha lös överallt utan att jag lärt henne det. Många pusselbitar och hur och varför föll på plats när jag mentaltestade henne. Mycket av hennes beteende har jag fått svar på genom det. Så du måste känna själv om du är beredd att kämpa. Ha en hund som gör dig besviken ibland och bara känns jobbig. En hund som inte vill umgås med dina bekanta och måste ha lite specialpassning utifrån det. För mig har det varit ett jättejobb att hålla koll på allt så att det inte bara råkar hända en olycka. Men… Man vänjer sig.