Rädd hund som tar ut det i aggresivitet

Sv: Rädd hund som tar ut det i aggresivitet

Ska kolla, men tvivlar på att juridikboken för hundägare finns i nätupplaga..
Däremot skulle jag kunna scanna in sidorna och maila över om du vill?

Hittar bara kort info om själva boken (som en recension ungefär)
Det står bara följande:
Förlag: Sellin & Partner bok och idé AB
Bindning: Kartonnage
Utgivningsdatum: 2001-09
ISBN: 9170552665
URL: http://boecker.se/9170552665.html

Både som enskild hundägare, uppfödare och fodervärd är det viktigt att ha god kunskap om avtal, lagar och förordningar som rör hundägandet. I Juridikboken ges en lättfattlig och överskådlig redogörelse för de lagar och förordningar som gäller för avtal, skatter, export och import av hundar med mera. Hundägaren lotsas fram i juridiken med hjälp av handfasta exempel på olika situationer som kan uppstå.

Ja, gärna! Det vore jättesnällt. Pm:ar min mejladress.

Ok.. Ska prova att scanna in sidorna nu

Nu är de inscannade och de är läsbara ;)

Senast ändrad:

Jag hade en sådan hund, och kämpade i 1½ år. Sen fick hon somna in.

Ville inte skicka tillbaka henne till uppfödaren så att hon skulle placeras om, då hon inte ens klarade av att ha en främmande människa i samma rum på slutet. Uppfödaren höll med mig.

Hur vet du att ingen annan i kullen beter sig så?

Har du pratat med uppfödaren eller ägarna?

De flesta uppfödare har ju aldrig några problem med hundar de avlat fram :angel: :crazy:

Vore intressant att få veta vad mor och far till din hund heter :)

Nej, mellan privatpersoner gäller köplagen som är dispositiv(går att avtala bort).

Som hunduppfödare räknas man som näringsidkare.

Sedan är det ju Många som inte redovisar sin verksamhet, men det är ju en helt annan sak det...

Jag kollade ju på det där vad gällde hästar och det var ju inte konsumentköplagen utan köplagen och det borde ju vara samma sak för hundar tänkte jag. (Inte alls samma villkor och så)

Räknas man automatiskt som näringsidkare som hunduppfödare?

Vi har såt en valp med "lynnesfel". Valpköparna fick ingen ersättning från f-bolaget och vi som uppfödare var heller inte skyldiga att ersätta valpköparna enligt SKK. Men min syster har inga problem att ersätta sina valpköpare :p Ibland kan hon ge bort valpar också för att det är någon som hon tycker som en gång köpt valp av henne. Hon är med andra ord en riktig affärskvinna ;)

En fråga till dig som uppfödare (hoppas det är ok!): Om du säljer en valp och efter typ 1år ringer valpköparna och säger att deras hund dom köpt av dig är aggressiv. Tar du då tillbaka hunden och gör en egen utvärdering av hunden innan du lovar ersättning av någon form? Eller hur agerar du i ett sådant fall? Jag bara undrar av nyfikenhet! :)

Nu har jag ju bara fått tillbaka en hund, som då var runt året och de ägarna fick den ersättningen de hade rätt till.
Dock så var anledningen för tillbakalämnandet inte att hunden var aggresiv..

Därefter utvärderade jag hunden och kunde rätt så snart se att det var dels ett uppfostringsfel och dels viss misskötsel som var problemet.
Det fanns alltså inga grundläggande mentala fel på hunden.

Jag ägnade 1 år till att träna om den tiken och omplacerade henne när jag bedömde henne mogen och redo för det.
Hon lever och frodas ännu på ålderns höst och hennes ägare har hela tiden varit jättenöjda med henne :)

Den uppföddaren som jag köpt ifrån har jag rätt upp till 36månader o lämna tillbax valpen/unghunden av vilken anledning som helst och full betalning tillbax.

Senast ändrad:

Det är ändrat till 3 år nu. Om man följer konsumentköpslagen.
Dock så avräknas en viss % av hundens valppris i takt med att hunden blir äldre.
Så du har turen att ha hittat en riktigt shysst uppfödare :)

Gnist skrev:
Det är ändrat till 3 år nu. Om man följer konsumentköpslagen.
Dock så avräknas en viss % av hundens valppris i takt med att hunden blir äldre.
Så du har turen att ha hittat en riktigt shysst uppfödare :)

hahahahah jag ändra medans du skrev. jag kolla i pappren.

Jag får även välja en ny hund ur nästa kull tydligen, om jag inte är nöjd

Den hunden jag har nu är en omplacering. Den killen som köpte honom som valp ringde uppfödarna när han haft honom i en månad och var helt förtvivlad för att hunden kissade och bajsade inne..... Så kunde han ju inte ha det...! Dom tog tillbaks honom men killen fick inte en spänn tillbaks. Tyckte jag var rätt av uppfödarna, tycker inte det var ett "giltigt skäl" till ersättning.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 727
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 549
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar