Rädd häst!

H

Hejkungen

Jag tar just nu hand om en häst, vid namn Hasse. Han är en underbar häst, som inte vill någon illa, som aldrig är elak & som är en perfekt ponnyridningshäst osv. Han står på en 4hgård & måste därför funka för alla människor. Jag har fastnat för den här hästen med hans charm & såvidare, han är verkligen underbar. Men det finns en problem.

Han är rädd för det mesta. Hästen är nitton år & borde ju vara lite mer erfaren, bilar & cyklar, människor, inga problem, men färgade pappersbitar, soptunna, kratta, hink, stubbe osv. Han är rädd för de mesta småsaker. SNÄLLA, hjälp mig. Hästen måste åka för att han är så rädd, vad ska jag göra, jag klarar inte av presseningsträning för han stegrar osv, han försökt men det känns för farligt men ska försöka nu i veckan igen. Han har blivit mycket bättre, men behöver tips, omgående, snälla hjälp mig att få behålla hästen i mitt liv! Snälla?

Sv: Rädd häst!

Har du tillgång till ridhus?

Isf kan du lägga in ett föremål du vet att han är rädd för. Släpp honom sedan och låt honom ta den tid han behöver för att bekanta sig med föremålet. Tex en soptunna. Beröm och belöna VARJE gång han gör framsteg som att tex gå lite närmare, nosar på det m.m. Vi får inte straffa hästarna för att de är rädda.

Han går inte i ridhus. Då han gick på ridskola innan, blev han inte så trevligt behandlad som jag har uppfattat det, så han stannar upp och vägrar gå, vissa säger att dem kastade grus på honom och så, men vet inte om det stämmer.. men han går inte & jag tycker sund om honom, men dert är nästa sak jag ska träna honom på, för jag vill tävla honom nämligen! :)

här kommer några funderingar och tankar.
måste han avlivas om han inte kan stå just på 4hgården?
om han inte trivts på ridskola är det kanske inte den perfekta miljön för en kille som tycker allt är läskigt? när barn och omgivning blir rädda för att han hoppar och blir rädd blir ju allt så mycket värre. han får ju rätt i att det är läskiga situationer som han utsätts för.
låter som han behöver en lugn coh trygg miljö att utgå ifrån, där inte allt är läskigt hela tiden. och en trygg hand i andra änden av snöret.

jag skulle nog inte träna presenningträning med en häst som är rädd för soptunnorna utanför stallet. det kan ge tvärtomeffekt. det vore som att rotfylla utan bedövning någon som har tandläkarskräck.

jag skulle gått utanför stallet och på vanliga vägar, fram och tillbaka, om och om igen och bara leda och visa att ignet är farligt. Förbi bilar, soptunnor och allt som finns naturligt. Det är bara att gå och visa vägen. hästen får hänga på. det tar tid, jättelångt med tid för en äldre osäker häst att få tillbaka tron på sig själv och sin omgivning. men med en enda person brukar det gå bättre. då litar de på att det man själv går förbi utan att reagera på inte är farligt. så länge den personen är trygg och lugn coh säker i sig själv. energier smittar ju som pesten, så det gäller att själv vara coola katten.

Han hyrs ut till en ny person. Om han inte står kvar, men då kommer han bli mer osäker. Jag tror det är därför han är så rädd, för han byter människor, miljöer & så vidare säkert två gånger om året. Han blev rädd på ridskolan & de gjorde sig av med honom.

När jag rider honom, är han verkligen superduktig för jag litar & är trygg på med honom, jag ger honom en lugnande röst & hand och han går glatt frammåt och blir lite rädd ibland men det går över. Men när någon annan ridit honom, känner jag av hur osäker han är. De påstår att han är för rädd & för lat för att gå där, de ger upp för lätt. Jag har kämpat för den här hästen & nu bara byebye liksom! :(

Fy vad ledsen jag blir av att läsa detta.
Stackars häst vilket bedrövligt liv han haft.
Har du inte möjlighet att ta honom på foder?

Eller att få hyra honom där han står nu?

Hur är hästens syn då? Med tanke på att det verkar som om han mest reagerar på saker som inte låter.

Jag ska försöka att komma överens med någonting på 4hgården, ska kolla upp om det går att få tillbaka honom om jag lovar att lägga ner själ & liv i honom. Vi har inte pengar nog att ha honom på foder hela vintern. Han kostar för mycket på sommarn för 4h & de tycker han är fel häst, de ger upp så lätt!

Han syn är ganska bra, kan vara lite nedsatt då han är tjugo år ungefär, men han är hur go & gla som helst för det, han kan reagera på saker som låter med! *L*

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
2 075
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar