rädd häst

B

BrokenSilence

Har en häst som är rädd för i stort sett allting känns det som ibland.
har som mål att kunna vara med på någon mindre tävling någon gång, och visst har hon kapacitet för det, men det skulle aldrig funka eftersom hon gör monster av precis allt hon ser.

jag kan ju inte direkt vänja henne vid precis allting som finns i världen i förebyggande syfte, men någon som har några bra tips? för att få henne mindre tittig?

tacksam för svar

Sv: rädd häst

Nae, man ska ju inte behöva vänja henne vid allting, tar för lång tid :d
Hon skulle nog behöva ett bättre självförtroende tror jag.

Ta dig tid att få henne att komma över sina största rädslor så att hon känner sig modigare. Försök få henne att lita på att du vet när hon verkligen behöver vara rädd eller inte.

Vad är det hon är rädd för, exempel? Är hon rädd i vardagen eller är det vid speciella tillfällen?

1) Hur gammal är hästen? Unghäst = ganska standard, går bort med tiden. äldre häst - se nedan förslag?

2) Kan det vara så att du vid detta laget projicerar förväntningen på hästen att hon ska titta/skygga/hoppa till för saker? Har en kompis med en häst som alltid varit väldigt och extremt tittig på saker och ting, hästen är 12 år. Han var tittig även hemma och ute i skogen, dock kunde hon ofta rida på hemma plan och hästen gick så fint så fint, sen ute på en ny tävlings plats eller annan plats så var allt arbete nedlagt som bortblåst. sen fick hon hjälp av en bra tränare som snabbt såg att dels hästen satt i system att titta/hoppa/skygga osv när det blev jobbigt, därför att ryttaren "lät den" dvs det blev då en paus i arbetet och hästen kom undan jobbet osv. En stor del av resten av tittandet hade att göra med att ryttaren själv började "förutse" punkter och saker som hon trodde hästen skulle hoppa för/reagera på, med följd att givetvis hoppade och tittade hästen.... ;) det blev som en ond cirkel.
När de väl identifierat problemet så har hästen sen ett år blivit som en annan häst, är helt annan och går även att ta ut till nya tävlings platser osv och han håller sig i skinnet.

vill bara ge dig en uppmuntrande historia och kanske väcker det några tankar?

Senast ändrad:

Hon är rädd för plastpåsar, skogsmöss, sulkyn när den står mot väggen, sopborsten, badkar, traktorn, diket, grannens gula grind, streck på marken, transporten (även när man inte lastar), m.m... känns ibland helt hopplöst.. *suck*

hon är 11 år nu, men har bara gått hemma hos sin förra ägare och "skrotat" hela sitt liv tills jag fick henne för ett par månader sen.

jo, i vissa lägen vet jag om att jag förutser vad hon ska skygga för, försöker att låta bli och jag börjar lära mej :)

min häst är helt tvärt om mot din kompis, hon blir mer tittig när man låter henne få gå på långa tyglar och få lite paus från arbetet..

tror helt enkelt min häst behöver miljötränas. MASSOR!

Tror du har rätt, det är bara till att ut och åka massor.

Ni behöver inte börja med tävlingar, kan ju t.ex. åka och hälsa på någon kompis och bara rida ut en runda bara för att hon ska vänja sig vid att det händer saker hela tiden.

Och det kommer bli bättre ju mer din häst hamnar mellan hand och skänkel.

Mvh

Camilla

Hur reagerar hon när hon får nosa och undersöka det hon är rädd för? Är det som att hon kommer över det då?

Min äldre valack är ganska mesig, rädd för lite allt möjligt. Men när han har fått nosa på det så är han inte rädd längre.

SEr hon dig som den självklara ledaren?? HUr fungerar markarbetet???

SEdan vill jag gärna rekommendera en bok som handlar om ledarskap ihop med hästen. Tänk som din häst heter den och är skriven av Michael Peace och Lesley Bayley.

Har börjat läsa den själv eftersom min kille oxå är rädd för allt. Har nu läst halva boken och verkligen fått en hel del aha-upplevelser.

BrokenSilence skrev:
Har en häst som är rädd för i stort sett allting känns det som ibland.
har som mål att kunna vara med på någon mindre tävling någon gång, och visst har hon kapacitet för det, men det skulle aldrig funka eftersom hon gör monster av precis allt hon ser.

jag kan ju inte direkt vänja henne vid precis allting som finns i världen i förebyggande syfte, men någon som har några bra tips? för att få henne mindre tittig?

tacksam för svar
Det bästa råd jag kan ge dej är att du hittar en Natural horsemanship clinic och anmäler dej till den, där du kommer att få verktygen för att börja lägga en bra grund med din häst, och sedan kommer du att upptäcka att i stället för att undvika alla problem som du upplever, så måste du konfrontera hästen med allt "ont" och lära den att kunna hantera detta. Problemet som din häst har, är att den tror att den kommer att dö av alla "farligheter", och det är just detta du måste jobba med!

träna skrämsel träning med plastpåsar, presseningar, regnjackor och ställ "underliga" saker på ställen som ni ofta passerar. det är viktigt att du inte tröstar henne för mycket när hon blir rädd. prata bara med henne som om inget har hänt och berömm henne jättemycket efteråt istället. om du tröstar henne med en "liten och ynklig" röst kan hon få för sig att du också är rädd vilket gör det hela tre gånger värre än vad det annars skulle ha varit. :bump:

Min valack var rädd för allting innan vi lärde känna varandra och han började lita på mig. Tror det tog ca 1 år innan jag såg någon förändring. Soptunnor, stenar, plastpåsar, stengärde, järnväg, pinnar, gropar och gå in i ridhus var saker han reagerade på men ibland var det inget speciellt utan han var bara rädd och vägrade gå fram och backade istället. Hade jättebekymmer att rida själv.
Nu när jag har haft honom i drygt 2 år så går han fram i stort sett överallt. Visst kan han stanna och titta men när jag ber honom att gå så går han. Till och med så att han fått vara "den trygge" och visat vägen när jag varit ute med andra.

Alldeles riktigt!
Det sämsta man gör är att "linda in hästen i bomull" och undvika allt som man vet är "farligt". En liten plastdunk med några stenar i, ett körspö med en plastkasse i toppen, en plastsäck, ja nästan vad som helst är verktyg att lära hästen att bli trygg. Man måste konfrontera hästen med det "farliga" annars kan den inte lära sej att det är ofarligt!Se bara till att du håller till på en säker plats, inhägnad och med mjuk botten så att ni inte gör er illa, både du och hästen.

Känner precis igen mig.
Min häst är ungefär likadan, rädd för allting i princip. Men bara när han är själv, om en annan häst går i täten så är han inte alls rädd, suck :smirk: Man förstår sig inte på dem ibland alltså.

Jag tror också på att åka iväg på någon Nh-kurs / clinic.

Det som fungerar bäst på min häst är bara att ignorera, inte säga till honom eller försöka klappa, då blir han bara ännu mer rädd.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 617
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar