rädd häst!

T

TurboDevil

Jg har en häst som fram till nu varit VÄLDIGT rädd för hovslagren, men igår så ringde medryttaren och sa att hennes syrra hade verkat hästen utan problem. Han hade stått som ett ljus fram till det att hon vsade honom ett verktyg! Han är alltså rädd för verktygen, en bit på vägen nu när man vet precis VAD han är rädd för. Nu undrar jag hur man kan träna honom för att inte vara rädd för dem,för hovisen kan ju inte gömma verktygen för all framtid=) Så om någon har nått bra tips så SNÄLLA skriv det=) :banana:
 
träna honom med verktygen,köp eget och visa honom hela tiden flera gånger om dagen utan att röra han med dom.
när han är van med det,så börja visa honom och knacka lite löst på hoven,försiktigt,beröm han hela tiden eventuellt ge godis.
 
Ta för vana att alltid böka lite extra när du kratsar hovarna, slå lite lätt på skon med hovkratsen till exempel.
Mitt sto var nästan omöjligt att sko när jag köpte henne, man fick knappt ta henne på bakbenen, men numera står hon som ett ljus (trampar runt lite men blir inte hysterisk åtminstone) när hovslagaren kommer. Började liksom om från början med att lyfta hovar och sen raspade jag henne själv i början och när det var dags för hovslagaren brukade jag ta av skorna själv några dagar innan (har fått utbildning på det).
Och när väl hovslagaren kommer så ser man till att han/hon får hålla på ifred. Är man inte i närheten och distraherar hästen så går det oftast mycket bättre.

Övning ger färdighet som dem säger, bara att öva och öva och öva lite till!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp