Rädd för tråden

R

Rio

Har en kallblodskille på foder, han är väldigt trevlig och vi funkar bra ihop. Nu till problemet, han är väldigt rädd för tråden (vid insläppet i hagen). Han har fått en stor stöt för länge sedan, jag tror det var något elfel vid en järnvägsövergång. Kan tänka mig att det kan ha med saken att göra.
Idag blev han så rädd när det knäppte till att han i panik kastade sig bakåt o jag var tvungen att släppa honom, som tur var så var han ju redan i hagen, så vi fick iaf ingen lös häst. Han har inte reagerat så starkt tidigare, men nu är det blött i marken o det knäpper lätt.
Skulle kanske hjälpa om jag slog av strömmen när jag släpper ut honom (jag hade ridit o de andra hästarna var ute, därför var strömmen på). Men han är fortfarande rädd för själva tråden.
Nån som har nått tips?

(jag är trött, därav den luddiga beskrivningen).

/Sanna

EDIT: Haha, såg att det blev väldigt kul, som att han skulle vara rädd för den här tråden i forumet^^

Sv: Rädd för tråden

Ha - när jag läste rubriken trodde jag att det var du som var rädd för den här tråden :rofl:

Det är inte helt ovanligt att hästar reagerar som din gör när det knäpper i tråden. Jag har haft ett sto som kunde bli fullständigt hysterisk om det knäppte när hon skulle gå igenom grindöppningen.

Men om jag slog av strömmen först, då var det aldrig några problem. Dvs lite misstänksam kunde hon bli, men aldrig hysterisk.

Så prova med att alltid slå av strömmen när du ska ta ut/in.

Och så får man ju se det lite positivt också - det är bra med en häst som har respekt för stakettråden :)

Håller med. Viktigt att stänga av strömmen vid in och uttag. Gäller ALLA hästar, just för att man inte ska riskera att få en häst som blir rädd för tråden. Hästar reagerar olika för stötar men oftast blir det en rätt häftig reaktion som man inte ska vara ivägen för.
Efteråt kan det ta lååång tid innan rädslan gått över, räkna med några månader. Upprepas händelsen kan det sitta i "för evigt".

Hästar ska ju ha respekt för tråden men inte vara rädda. Var försiktig själv när du leder in och ut och berätta för andra som hanterar hästen att den är rädd och inget annat. Det gör ju inte saken bättre om den dessutom får bannor om den har lite bråttom.

Jag vet inte hur du gör för att få det att "knäppa" i tråden. Men OM det beror på att du släpper ner tråden så att den tar i marken och det är blött i marken så kan det även vara så att din häst får en stöt via blöt mark och järnskor. Mitt sto hoppade rakt upp i luften varje gång vi passerade lyktstolpen på ridplanen, det visade sig att det var lite kortis i kabeln (som var nergrävd i marken) till stolpen som gjorde att via skorna så fick hon en liten stöt.
Mina är också rädd för tråden när det "knäpper"exv vid dåligt fastsatta isolatorer i samband med regn.

Vi stänger alltid av strömmen när hästarna ska in eller ut.
Är inte det självklart?!

Charmtrollet skrev:
Har en kallblodskille på foder, han är väldigt trevlig och vi funkar bra ihop. Nu till problemet, han är väldigt rädd för tråden (vid insläppet i hagen). Han har fått en stor stöt för länge sedan, jag tror det var något elfel vid en järnvägsövergång. Kan tänka mig att det kan ha med saken att göra.
Idag blev han så rädd när det knäppte till att han i panik kastade sig bakåt o jag var tvungen att släppa honom, som tur var så var han ju redan i hagen, så vi fick iaf ingen lös häst. Han har inte reagerat så starkt tidigare, men nu är det blött i marken o det knäpper lätt.
Skulle kanske hjälpa om jag slog av strömmen när jag släpper ut honom (jag hade ridit o de andra hästarna var ute, därför var strömmen på). Men han är fortfarande rädd för själva tråden.
Nån som har nått tips?

(jag är trött, därav den luddiga beskrivningen).

/Sanna

EDIT: Haha, såg att det blev väldigt kul, som att han skulle vara rädd för den här tråden i forumet^^

Om det knäpper i tråden/marken så får hästen en stöt upp genom benen= inte skönt= rädd
Åtgärd: stänga av ström eller hålla upp tråd från backen.
Enkel ekvation. ;) :)

Trådrädslan måste du träna bort med tråd utan ström, det tar ett tag att få upp förtroendet igen.

// M

Jag tycker att det är bra att hästen har respekt för tråden en tvärt om ingen respekt alls, vilket är mkt jobbigare och lättare hänt med olyckor och likande, det du kan göra är att stänga av elen in/ut i hagen, så slipper ni att det låter och ger obehag. :)

Om han är skodd kan det vara att han känner strömmen genom marken om linan hamnar på marken, framförallt om det är blött. Vet hästar som reagerat liknande som din eftersom dom kännt strömmen svagt genom marken och dels hört linan knäppa.

Panikie skrev:
Jag tycker att det är bra att hästen har respekt för tråden en tvärt om ingen respekt alls, vilket är mkt jobbigare och lättare hänt med olyckor och likande, det du kan göra är att stänga av elen in/ut i hagen, så slipper ni att det låter och ger obehag. :)

Klart att de ska ha respekt för tråden men det är inte så kul med en rädd häst vid in och utsläpp :crazy:
Det är ju inte grinden de ska ha respekt för utan hela staketet.

// M

Så som andra redan antyder, du kan ha, pga av kortis, krypström i tråden. Då blir marken, oftast vid grinden strömförande. Dessutom är en knäppande tråd något som vi mäniskor accepterar på elstängsel, ofta beror det på knutar i tråden eller att tråden är felaktigt uppsatt.
Själv anser jag att tråden aldrig ska ha knutar, skarvar gör man med skarvbleck, inget gräs får växa upp till den undre tråden. Tråd som är över fyra år gammal har egentligen gjort sitt i branschen.

Be någon el-kunnig se över era elsängsel.

tack för alla svar:)
det var såklart dumt av mig att inte dra ur tråden. har inte tänkt på att strömmen kan ledas genom backen på så sätt.
jag var tvungen att släppa tråden som jag höll i andra handen när han kastade sig (det var inget litet kast, har fortfarande ont i vänsterarmen).
har dragit ur strömmen o han tycker att det är okej att gå igenom, eftersom det är olika som tar in hästarna (vi som har hästarna inhyrda hjälper stallägaren me in- och utsläpp när vi är där) så kan det ha blivit så att han fått en stöt eller liknande, har pratat med stallägaren i alla fall, som vet om att han blev rädd, och han ska ta det försiktigt.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·
Träning Jag måste bara få skriva av mig lite. Har lånat hem ett litet russ på 6 månader. Han ska vara lekkamrat till min egen 6 månaders. Vi...
Svar
5
· Visningar
959
Senast: Fina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur