"Rädd" för täcken??

Sv: "Rädd" för täcken??

Varför ska man jämföra med polishästar som har ett yrke där viss miljöträning är ett måste.
Polishästarna utsätts för fruktansvärda saker numera.

du menar att man kan träna att kasta gatsten på dem o de slutar att bry sig.:confused:
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Tja, varför inte jämföra?
Alla har inte tillgång till ridhus och måste rida ut sina hästar i blåst och liknande väder..
Då min häst har varit väldigt "spattig" så är det väl en självklarhet att jag försöker träna bort rädslor för att våra ridturer ska bli så trevliga som möjligt..

Sen om andra tycker att det är roligt att rida på en häst som bockar och far, skyggar och ibland sticker, skiter jag fullständigt i.
Men jag vill iaf träna min häst på att ex. en blåsande påse eller ett fladdrande täcke inte är farligt.
Jag kan verkligen inte förstå nackdelen med att göra det.
Är hästen rädd så är den! Det behöver inte vara människan som har skapat den rädslan och jag tror att det mesta går att vänja hästen vid.

Din/dina hästar måste vara mirakelhästar om de aldrig är rädda för någonting som du inte har orsakat.

Hästar kan ha rädslor utan att ha upplevt något negativt i samband med det. punkt!
Och då kan man välja att låta den vara det eller försöka träna bort rädslan. Svårare än så är det inte och jag kan verkligen inte förstå vad som är så himla negativt med det?
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Hej!

Jag håller med du!

Hellre att hästen är tränad och förberedd för läskigheter än att man står där en dag med en häst som flyr från nåt den kunnat tränats för att lära sig inte är läskigt.

Min pålla är tränad med både fyrhjuling, eld och motorsågar- reagerar inte på något av det längre (ok, hon tycker det är roligt, men hon är inte rädd, bara nyfiken).

Min förra var en sån där som man kunde glömma att knäppa upp bensnörena på och dra av täcket och hon stog ändå still och verkade mest fundera på varför hon drabbats av en så virrig matte. Nuvarande pållan skulle jag aldrig våga glömma att knäppa av bensnörena på. Det är olika temperament och härdighet i olika hästar- helt klart.

/Lavinia
 
Sv: "Rädd" för täcken??

:bow: Då tänker vi lika!

Min förra var också en sån där stencool häst som man kunde göra vad som helst med, så där fanns inte mycket att träna.

Jag tränar min pålle på allt som kan tänkas vara "risker" på en ridtur eller hantering över lag... Realistiska grejer då förstås. Ex. travhästar med vagn bakom är jätteotäcka!
De är verkligen totalt olika, precis som vi människor är.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Du kan träna med plastpåsar o t o m presseningar tills du blir grön.
Hästar är vanedjur o dyker en presenning upp mitt ute på ett fält har du garanterat inga garantier. Alla -även vi reagerar på plötsligt uppdykande saker.

då gäller det att man har en relation där hästen lyssnar på matte ändå- en som inte gör affär av det.
min ena tittar väldigt på nya vedtravar o har alltid gjort så. DEn får titta.

Det är vår reaktion som spelar in där. Är vi trygga o coola eller blir det en höna av en fjäder?
Man behöver inte träna på allsköns skräckscenarior. fodra höt i en svart sopsäck o den blir till en leksak.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Hej!

När jag köpte min nuvarande exploderade hon när hon fick pinnar mot bakben eller mage- detta har vi tränat bort (mer eller mindre). Ja, jag märker att hon tycker det är obehagligt, men nej, hon exploderar inte längre och har därmed blivit en säkrare häst att rida.

Man kan aldrig vara säker på om hästen reagerar eller ej, men har man utsatt den för "otäcka" saker är sannolikheten större att den inte flippar helt, utan mer hoppar åt sidan och fortfarande är lugn.

Min tvärcoola förra häst kunde också skygga för nya saker, men hon flydde inte hals över huvud och blev farlig. Jag tränar hellre min häst att klara av/vara van vid otäcka saker än att plötsligt sitta där en dag med brutet ben för att hästen blivit rädd för en flygande plastpåse mot benet (eller för den delen, alla möjliga brutna delar för att häst får panik när täcket ska av och kastar sig över mig, istället för att lugnt stå still).

/Lavinia, som insett att alla hästar inte är lika känsliga (eller okänsliga) men hanterar alla hästar efter samma premisser- de ska bli säkra att hantera när oväntade saker dyker upp.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Hur kunde den få pinnar mot ben o mage?

Vet du hela hästens historik?
Det kanske har sin orsak.
Jag köper unga hästar som jag vet vad de är med om.

Jag skulle bara täcka hästen varje dag så det blir en rutin. Jag gör sällan affär av ngt. bara konsekvent träning.

min kompis ena häst var rädd om öronen- orsak ej känd.

hon klippte hål i en mössa som hon trädde på vara dag en kort tid o så... var det löst.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Min var livrädd för allt prasslande. Med massa pressening-träning, så är han nu inte alls rädd utan bara nyfiken och vill gärna fram och lukta på det.
Det gäller var vi än är. Han är t.o.m nyfiken på hösilagebalarna där plasten fladdrar numera.

Och ja, om ex. en hare hoppar upp framför min häst så reagerar han. (Han spänner sig och fryser, men så fort han har hunnit registrera vad det är, rör sig om ca 3sek, så slappnar han av igen). M.h.a miljöträning så har han lärt sig att lita på mig helt annorlunda samt att han förstår att sådana saker inte är farliga. Han har förstått att jag aldrig skulle utsätta honom för något farligt.

Vår reaktion spelar jättestor roll. Är du inte lugn själv så är du en dålig ledare. Men grejen är att det inte hjälper i alla situationer. Jag kunde vara som en filbunke på min, men han exploderade ändå... Lite extra träning skadar alltså inte...
Som täcke som tråden ursprungligen handlade om.
Fladdrandet var jättehemskt tyckte min. Spelade ingen roll om han stod i stallgången och jag bara lyfte lite i det eller om det fladdrade till när jag red.
Ryggen blev som en kulle och han var beredd på flykt.
Därför tränade vi på att just fladdra med det, skapa obehaget och sen ta bort det när han slutade vara "på flykt".
Kan han klara av att täcket flaxar åt alla håll inne, så klarar han ju lätt av det om vinden skulle ta tag i det ute. (Alltså = tryggare ridtur!)

Sen säger du ju själv att din kompis tränade med en mössa på sin häst...
Se där. Träning fungerar.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Hej!

Jag köpte henne från uppfördaren där hon gått som hund pga tidsbrist och sedan blivit inriden och haft ett vad jag kan bedömma helt normalt hästliv. Hennes mamma är bakskygg och har vad jag förståt aldrig blivit tömkörd pga det.

Jag har tagit av täcket på min på samma sätt sen jag fick henne, men hon har inte täcke särskilt ofta och efter att ha stått sen i höstas har hon blivit klart värre- fast nu reagerar hon även på selen och diverse annat som rör hennes sidor (även om det släpper efter någon minut).

Pinnar mot ben och mage får man när man rider i skogen, utanför stigarna. Träd finns också i skogen och dom tenderar att ha grenar som slår mot mage och ben när man går förbi. Jag planerar inte att bara rida på ridbana/ridhus för att min häst inte kan hantera grenar mot kroppen.

Och din kompis lyckades bestämt träna sin häst med mössa.. Men det kanske inte räknas??

/Lavinia,
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Ja men nu vet du ju orsaken- täcket for av.

jag menar att man tränar på det specifika problemet som uppstår- inte mot allsköns. då tycker jag inte att man sätter på o tar av mer än det som är naturligt. Bara att det sitter på o stark blåst har nog nu gjort sitt.

Sätt på den i boxen så den inte halkar eller far iväg. Fattar heller inte varför du vill kana av täcket på andra sidan.:confused: Ta av det o ge en morot. duktig tjej:love:

Mössan sattes bara på en gång per dag- rutin. För att slippa störa hästen vid varje tränsning där öronen måste tas i mer.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Varför ska man jämföra med polishästar som har ett yrke där viss miljöträning är ett måste.
Polishästarna utsätts för fruktansvärda saker numera.

du menar att man kan träna att kasta gatsten på dem o de slutar att bry sig.:confused:
Kom på att jag känner till en som är dressyrutbildare inom Polisen.

Man tränar på att ge hästarna större social/ samhällskunskap än vad de flesta hästarna någonsin behöver, Tävling är ett bra spektakel.

Deras bästa mentorer är de äldre erfarna HÄSTARNA. Samma inom militären. Man sätter inte ihop 2 noviser varesig det handlar om häst- häst eller häst- ryttare.

Tänk dig ett 4 eller 6 spann med nyutbildade:eek:

Just att ta med sig ut/ blanda i hagar ger en lugn välfungerande tur/ flock. Om man inte blandar in en med dåligt inflytande- en som mobbar. Människan ska heller inte ha den rollen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp