"Rädd" för täcken??

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Efter en snöstorm för några år sedan och ett täcke som flög över huvudet på pållan tycker hon täcken är redigt otäcka. Att ta på går ganska bra, men att få av dom.. huvva.. hela pållan kryper ihop och vill bara springa iväg. När det bara varit jag som tagit av har det ju funkat sådär iaf, men nu står vi i delkollektiv där andra tar in henne och om täcket ska av behöver hon ju tycka att det är ok, så hon inte råkar trampa på nån (hon förlorar all vett och sant när täcket ska av).

Nån som har nåt bra tips på hur jag kan vänja henne? Jag har försökt att vika ihop det och ta av det- otäckt! Vi har testat att dra av längre fram, rakt bakåt, lägga upp magremmarna (hon tycker det är otäckt när täcket dras mot andra sidan ifrån där jag står). Jag har inte testat att kasta av det mot motsatt sida, mest för att där finns ingen som kan ta emot det och hon skulle mycket väl kunna trassla in sig i det, eller halka eller nåt annat dumt om det ligger på marken.

Vissa dagar går det bättre, andra inte alls. Och det är inte så att vi inte övat, övat, övat.

Mestadels går pållan utan täcke, men hon fryser när det regnar och är kallt och nu har jag massor med tid att vänja henne (eftersom hon inte får ridas i mer än skritt), jag vet bara inte hur jag ska göra. Rent allmänt tycker hon att saker som går emot magen är otäcka, men hon har vant sig bra vid skänklarna, pinnar och annat dumt matte hittar att leka med.

/Lavinia
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Det är jättebra att du "leker" med lite olika saker just vid magen.
Prova att gå vidare med detta och miljöträna henne.
När hon känner sig tryggare med att du hitta på en massa galenskaper så som exempelvis pressening så kan man gå vidare med att visa henne att täcken inte är farliga. Du kan fästa en plastpåse eller annat på ett spö/pinne och dra denna över hästen.

Så jag tror att lite träning om olika farligheter kan göra att själva täckproceduren kan bli lättare att hantera :) Är det själva materialet i sig som även skrämmer? Ist kan du träna på fleece/ylle/stalltäcken som inte låter lika mycket som ett regntäcke.

Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Tycker Wippos tips är bra, vill dock även tipsa om att ha täcken som inte skapar statisk elektricitet när man drar av dem, fleece, nylon osv är ofta rena döden när det gäller sådant. Hästen kommer inte tycka bättre om täcken ifall den blir helt elektrisk och kanske tom får en stöt varje gång täcket ska av.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

att kasta av det till motsatt sida är nog ännu större risk än att hästen skulle trampa på det, att den istället kastar sig mot dig och springer över dig.

Har du provat att knäppa upp magjordar och sen bogen och sen vika ihop täcket från rumpan och mot ryggen? och likandant sen med frampartiet - vik över ryggen så täcket är litet och hopvikt innan du drar av det från hästen? bensnören förutsätter jag att du inte har, om hon är så hoppig, utan bara svansflärp.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Hur länge brukar du träna? Ofta gör man det ju bara några gånger för att inte belasta hästen alltför mycket med sånt den tycker är jubbigt. Men ibland verkar enda sättet att få poletten att ramla ner vara att hålla på tills de accepterar en sak fullt ut. Det är något man måste ha lite koll på hästen för att kunna avgöra.

En annan sak jag undrade var om hon skulle ha lättare att acceptera att du tog av ett yttertäcke så att hennes kropp slipper känna rörelsen i täcket. Jag skulle då börja med att lägga på två tunna stalltäcken av bomull och ta av och på det yttersta.

Bäst vore att ingen annan än du tog av täcken innan hon tycker det är helt ok.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Hej igen!

Hon hanterar plastpåsar utan problem och spön. Grenar och pinnar fungerar. Det är just täckena som är jobbiga.

Bensnören har vi definivt- vill inte riskera att täcken ska åka över huvudet på henne igen, och bensnören är heller inga problem, hon är inte det minsta "bensnöreskygg", det är inga problem förrän man börjar pilla med magremmarna.

Senast vi lekte med presenning gick hon snällt över, men hon uppskattar inte att gå under den. Nu har presenningen suttit fast under snön så vi har inte kunnat öva(utöver faktumet att pållan inte varit hemma heller).

Vi leker med allt möjligt vi hittar och missar aldrig en chans till "miljöträning".

Hon gillar inte ta av täcken med undertäcke heller och vi har testat att vika ihop det så det bara blir en liten bit kvar, lika otäckt ändå. Tjockare täcken brukar funka att trä över huvudet, det är just det där ta av "som man brukar" som är så sjuukt otäckt.

Just nu försöker jag låta henne gå naken så mycket som möjligt (vinterpäls och varmt ute) och täcke av ingår inte. Men i vinter kan det ju vara bra om hon klarar av täckesbyten med andra människor än mig.

/Lavinia, som ska börja öva med täcken helt enkelt..
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Vilka lustiga djur de är minst sagt. det får man ju bevis på lite till och från. OK att trä över huvudet, men inte vika ihop och fint ta av över kroppen. Märkligt. Man kan ju tycka att det är huvudvägen täcket blåst av så att säga......

min följd tanke blir dock, att det just är täckena det handlar om, inte behöver stämma. Du skriver att hon är känslig rent allmänt runt magen. Jag tror snarare det är det det handlar om, men hennes övriga känslighet med magregionen har du "vant" dig vid och ser den inte som problematisk på samma sätt eftersom det funkar i stort runt hanteringen. Jag tror därmed inte att det är just att täcket blåst av henne som är grejen. Det är mag-reaktionerna och de bottnar i ngt annat mer allmänt, och får endast sitt uttryck som mest drastiskt, när det gäller täckes avtagningen. så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: "Rädd" för täcken??

Har någon som inte vet om hennes problem tagit av täcket utan att du har varit närvarande? Om hon kan ha presenningar och annat på ryggen utan att bli rädd så tror jag faktiskt att det är du som är problemet.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Hej!

Samtliga som tagit täcket av henne har noterat problemet, så det är inte bara jag. Hon hade inte problemet när jag köpte henne, utan det kom efter den gången jag hittade täcket i hagen och henne kall och blöt. Sen om det beror på det eller ej vette 17, men nog känns det som om det har ett samband.

Oavsett om jag berättar om problemet eller ej är hon "rädd", eller tycker iaf att det är sjuuukt obehagligt. Jag har ju lite hoppats att det är mitt fel, men om folk inte vet om det och tar av täcket reagerar hon ändå.

Vi har mest stått i stall där samma person tar av täcket och de vänjer sig ju vid hennes egenhet, men för mig skulle det kännas så mycket bättre om fröken häst inte tyckte det var så obehagligt.

Jaja.. Övning börjar imorgon igen, det är ju inte som om jag har så mycket annat att roa mig med..

/Lavinia
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Min var livrädd både för att ta på och av täcken i början, helt utan anledning.
Han flög in ett ett hörn i boxen och darrade när det skulle på och när det skulle av sprang han bara rakt fram. (Ryckte sönder uppbindningen i stallgången.)
Jag hade inte så stora val heller eftersom han var klippt och är en känslig kille.

Började träna massa NH och just täcket började jag bara med att det skulle gå att beröra honom. När jag kunde göra det utan att han spände sig eller ryckte till så slutade jag direkt och berömde..
Sen gick jag vidare med att kunna lägga det på försiktigt och samma sak där. När han gav efter så slutade jag.
Sen kom vi till att kunna ta av det också. Han fick panik varje gång man drog det över rumpan, så jag började med ländtäcke och presenning. (Ländtäcke var om möjligt ännu farligare)
Då gick jag helt enkelt runt med honom i ridhuset så att det kunde glida av av sig själv.
I början flög pålle flera meter, men efter ett tag insåg han att det inte hände något efter att täcket landade på marken. (Jag kunde ju självklart inte ha svanssnören då ifall det skulle "fastna" och åka efter honom).

Efter ett tag kunde jag longera honom i galopp och täckena flög utan att han fick panik och brallade iväg.
Det viktigaste för min häst under träningen var att han kände att han inte satt fast. Som exempelvis i en uppbindning, utan att han hela tiden hade möjligheten att fly. (och självklart för att han inte skulle skada sig)
Det var avgörande för att han skulle acceptera och kunna lita på mig till 100%.
Hädanefter har varken jag eller någon annan haft problem med att ta på/av täcken. Han är helt omvänd. :)
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Tack för svar!

Jag har också märkt att om hon är lös blir lite mindre otäckt.

Jag ska absolut testa ditt tips så snart pållan får göra annat än skritta. Nu får hon ju inte hålla på och fara runt så longeringsbiten blir lite svår.

Tack igen!

/Lavinia
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Min var livrädd både för att ta på och av täcken i början, helt utan anledning.
Han flög in ett ett hörn i boxen och darrade när det skulle på och när det skulle av sprang han bara rakt fram. (Ryckte sönder uppbindningen i stallgången.)
Jag hade inte så stora val heller eftersom han var klippt och är en känslig kille.

Började träna massa NH och just täcket började jag bara med att det skulle gå att beröra honom. När jag kunde göra det utan att han spände sig eller ryckte till så slutade jag direkt och berömde..
Sen gick jag vidare med att kunna lägga det på försiktigt och samma sak där. När han gav efter så slutade jag.
Sen kom vi till att kunna ta av det också. Han fick panik varje gång man drog det över rumpan, så jag började med ländtäcke och presenning. (Ländtäcke var om möjligt ännu farligare)
Då gick jag helt enkelt runt med honom i ridhuset så att det kunde glida av av sig själv.
I början flög pålle flera meter, men efter ett tag insåg han att det inte hände något efter att täcket landade på marken. (Jag kunde ju självklart inte ha svanssnören då ifall det skulle "fastna" och åka efter honom).

Efter ett tag kunde jag longera honom i galopp och täckena flög utan att han fick panik och brallade iväg.
Det viktigaste för min häst under träningen var att han kände att han inte satt fast. Som exempelvis i en uppbindning, utan att han hela tiden hade möjligheten att fly. (och självklart för att han inte skulle skada sig)
Det var avgörande för att han skulle acceptera och kunna lita på mig till 100%.
Hädanefter har varken jag eller någon annan haft problem med att ta på/av täcken. Han är helt omvänd. :)
Tror man att hästar är födda med täcke?

Om man är uppmärksam på hur var individ reagerar o tar det varsamt o därmed inte skrämmer hästen så blir de inte så. samma som med sadel.

Tycker inte att man ska "träna" på att tappa täckena:confused:

Har man mickelmackel till patent o snören på täckena så.

en häst som inte har blivit skrämd får sällan jucket Om nu täcket skulle kana bakåt OM man nu inte har spänt gjordarna hårt- rodeogjord i ljumsken.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Då jag har köpt min häst direkt av uppfödaren så vet jag till 100% att han inte är född med täcke...

Han var inte sån först hos uppfödaren utan utvecklade detta beteende. (troligtvis p.g.a sin borrelia som gjorde att han fick nervösa sammanbrott för allt.)
När jag först fick hem honom kunde jag inte ens gå runt honom i stallgången utan att han fick panik.. Man kunde inte sopa om han var i närheten och att borsta svansen i närheten av svansroten ska vi inte ens prata om.

För mig handlade det om en säkerhet för både mig och häst.
Jag klippte honom för att han inte skulle vara dyblöt av svett på träning och tävling och då fick jag även använda ländtäcke eftersom han annars blev stel om han blev kall.
När jag var ute och skrittade tillsammans med en annan häst så kom det en LITEN vindpust så att ländtäcket råkade röra sig lite grann. Detta resulterade i att både min och den andra hästen stack i full sken som slutade med att min fick en sträckning, men det kunde gått så himla mycket värre.

Alltså har det varit självklart för mig att träna på att inget farligt händer om täcket prasslar, rör sig, lyfter eller blåser av. Sedan dess har han inte varit rädd alls.
Och nej. Han har aldrig varit med om någon negativ upplevelse i samband med täcken. Med tanke på att han även har sadeltvång så har man alltid fått vara överförsiktig med att knäppa allting runt magen, så att jag skulle spänt för hårt behöver ingen oroa sig för.

Är nu nyfiken på varför man absolut inte kan träna bort en sån rädsla hos hästen?
Det fungerade ju uppenbarligen och var varken skadligt eller dödligt.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

För mig låter hela berättelsen märklig o samtidigt gick den supernervösa hästen att klippa:confused:
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Okej...
På vilket sätt är det märkligt? :confused:
Ja det gick att klippa, MEN jag har aldrig skrivit hur lätt det var...
Och jag är bara nyfiken på varför man inte kan träna på något sådant?
 
Sv: "Rädd" för täcken??

Varför ska man träna hästen på att tappa tä'cken?

Bara för att man är klantig som person eller vad?

Sätt fast dem som är brukligt o du behöver inte träna alls.
 
Sv: "Rädd" för täcken??

För att en skygg häst ska kunna förstå att ett fladdrande täcke inte är farligt.

En häst kan vara rädd för saker även om man inte är en klantig person.
Det är som att säga att "bara du rider på ett korrekt sätt och inte klantar dig så behöver du inte träna på den rörelsen"

Sen visst. Sätter man ett täcke fel så att hästen kanske fastnar i ett bensnöre eller liknande och blir rädd. Då är det ju människans fel, men då är hästen redan skeptisk och då får man alltså träna för att bygga upp förtroendet igen.
Jag tycker iaf att man alltid kan träna på saker för allt kan bli bättre.
Och jag vill iaf ha en trygg häst som inte flippar för minsta lilla, alltså får jag träna bort hästens rädslor...
Polishästarna tränas för att de inte ska vara rädda för saker, alltså kan man gör det som privatperson också.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 654
Senast: fixi
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
429
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp