Rädd för sprayflaska

Elina8

Trådstartare
Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till längre. Min sköthäst är hysteriskt rädd för att bli sprayad:eek:. Kastar sig bakåt och backar ut ur stallet. Det går ju att spraya en gång, men sen kommer man inte nära med flaskan och jag vill ju inte jaga runt honom precis.

Det var samma sak förra året, och då provade vi med allt vi kunde komma på. Det var inte riktigt lika illa då har jag för mig (men man kanske har förskönat minnena lite:angel:). Iaf, vi provade med allt som vi kunde komma på, men inget höll i längden eller hjälpte särskilt bra. Funkade som bäst ett par gånger, sen lärde han sig vad som väntade.

Nu när det är flugtider så vill jag gärna spraya på lite flugmedel så att han slipper de värsta iaf. Eller är det nån som vet ett bra flugmedel som INTE är på sprayflaska. Det hade ju varit smidigt, även om jag vill komma tillrätta med sprayproblemet, så hade ju det varit en bra lösning tills jag lärt honom stå still.

Tänkte därför höra om någon haft problem med detta och kanske fått ordning på det. Vad har ni gjort för att få bort rädsla eller vänja dom vid sprayning. Några tips på vad man kan göra?
Alla förslag är välkommna!!:bow:
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Spraya på en svamp eller en trasa (svamp sväljer ganska mycket spray). Har också en bekant som roar sig med att gå runt hästen och låta som en sprayflaska. Hon tycker att det vänjer dem.
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Fyll en vattensprayflaska med vatten, tag hästen i grimskaft i hagen och promenera raskt med hästen i löst grimskaft samtidigt som du sprayar för fulla muggar framför er. Tillsammans med hästen förföljer du den livsfarliga sprayflaskan. Håll på så tills hästen inte bryr sig om flaskan och vänj den sedan vid att du sprayar närmare och näramre den. Två veckor varje dag så är det över sen;-)
ELLER som sagt ge tusan i att spraya på hästen, smörj med en trasa i stället;-)
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Tack för svaren, vet inte riktigt hur långt jag kommer om jag ska gå med en sprayflaska, men det är ju värt ett försök, hittills när jag gått med honom så har han kastat sig bakåt, men då har jag ju inte gått före, får se om det hjälper.

Svamp har vi redan provat med, slutade med att han blev rädd för svampen med, men de gick över efter ett tag. Får väl gå ut och spraya svampen så han inte ser flaskan annars
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Min häst var livrädd för spray förut.
Försökte spraya på rumpan lite när han var inne i sin mat. Funkade för mig men vet inte om det funkar för andra ;)
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Det spelar ingen roll var jag sprayar, rycker till ändå. Provade förra året att spraya samtidigt som jag borstade så att han inte skulle rycka till så av att något helt plötsligt rörde honom. Funkade ett tag, men när han fattade att jag spreyade gillade han det inte!

Tänkte börja lite lugnt i år och "vänja in" honom med att bara spraya en gång i början så att han inte hinnar bli sådär hyperrädd och berömma. Tänkte att han kanske kan vänja sig vid att inte reagera så starkt.

Tar gärna emot fler tips!!:bow:
 
Sv: Rädd för sprayflaska

ja låt honom gå långt bakom dej eller ännu hellre låt nån annan gå före er med sprayflaskan.
Jag har en sån där som tror att spryflaskor dödar henne, jag har vant henne men nu svampar jag i alla fall det är träffsäkrare! ;-) Skruva bort pumpen och häll på svampen så slipper pålle ljudet, det är det som är vidrigt, låter ju som en...ORM:eek:
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Hade en häst som var likadan förut. Men jag lät en kompis hålla i honom medans jag gick runt han och sprayade med en vattenflaska. Alltså jag sprayade inte på hästen utan vande han bara vid ljudet, till slut så gick det jättebra att spraya direkt på hästen.
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Det är inte säkert att det är ljudet från sprayflaskan de blir rädda för. Det kan vara känslan när sprayen träffar kroppen. Det kan ju vara gansak kallt och "vasst". Min gillade inte spray, men det var så enkelt fixat som att kolla att sprayen inte var iskall och sen spraya på ganska nära håll så det inte blir så hård träff mot huden.
 
Sv: Rädd för sprayflaska

min unghäst var likadan i början, men jag bara fortsatte och fortsatte. han fick gå runt eller backa till kina, jag gav mig inte. och tillslut när han stod stilla så berömmde jag honom jätte mycket, det ända sättet som är bra är ju att du tröttar ut honom med flaskan. Ge dig inte, bara fortsätt och tillslut kommer han på att det går fortare om han står still och det är bekvämare.
Annars kanske det blir så att han gör det bara för att han ska tillslut. inte för att han är nå brydd över flaskan. Utsätt honom för det varje dag och bara fortsätt spruta. Nångång kommer han förstå :)
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Nä jag tror inte det heller, för när vi tog fram den för någon vecka sen (första gången i år) och började spraya hästen jämte så brydde han sig knappt, bara stirrade typ som att "det där ljudet känner jag igen" och det gick att ta flaskan och gå fram till honom utan att han reagerade, men när jag sprayade på honom fick han panik!

Så jag tror att det är känslan mer än ljudet, och sen kopplar han såklart ihop ljudet med den hämska känslan. (Kan förstå om hästar är rädda för ljudet, men jag tror inte det är så med min pålle.)

Det var därför vi borstade samtidigt som vi spraya förra året, ska kanske börja med det. Eller helt enkelt svampa.

Men kom gärna med flera förslag, jag är villig att prova vad som helst! (Nästan:angel:)

OBS: Detta är ingen unghäst, han är 16
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Jag gör som jag gör gjort me duschningen,skickar hästen i ring då tröttnar dom tillslut för dom kommer inte undan.. Man har inte en chans när dom börjar backa så jag tog till en annan taktik:rofl:
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Fyll en sprayflaska med vatten, och träna, träna, träna. Ta honom i grimma och en längre lina. Stå vänd mot honom och spruta, håll honom på ett par meters avstånd. Stå inte vänd rakt mot hans bringa, utan mer mot bogen och låt honom röra sig runt dig. Du rör dig på samma ställe, och han rör sig på en volt. När han stannar, sluta genast spruta och beröm. Låt honom vila, och sedan går du och sätter honom i hagen/stallet. Gör samma sak varje dag, men börja sedan att spruta på honom. Börjar han vandra, fortsätt tills han står still.

Kom ihåg att alltid berömma, och inte tvinga honom att stå still. Han kommer att själv välja det när han förstår att när han står still försvinner det läskiga - du slutar spruta.
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Jag föreslår att du sprayar på en svamp och stryker på hästen.
Min häst är också ganska krästen men mest under magen och vid den heliga snabeln haha! :D

Han blir dock inte hysterisk, men i hagen blir han sur och slänger med huvudet och springer iväg.
Så jag brukar spraya på svampen för att inte jävlas med honom :grin:

Jag har hört att hästarna reagerar för ljudet då detta låter som ormar.
Det kan ha med instinkten att göra och kan därför vara svårt att få bort hos dem.
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till längre. Min sköthäst är hysteriskt rädd för att bli sprayad:eek:. Kastar sig bakåt och backar ut ur stallet. Det går ju att spraya en gång, men sen kommer man inte nära med flaskan och jag vill ju inte jaga runt honom precis.

Det var samma sak förra året, och då provade vi med allt vi kunde komma på. Det var inte riktigt lika illa då har jag för mig (men man kanske har förskönat minnena lite:angel:). Iaf, vi provade med allt som vi kunde komma på, men inget höll i längden eller hjälpte särskilt bra. Funkade som bäst ett par gånger, sen lärde han sig vad som väntade.

Nu när det är flugtider så vill jag gärna spraya på lite flugmedel så att han slipper de värsta iaf. Eller är det nån som vet ett bra flugmedel som INTE är på sprayflaska. Det hade ju varit smidigt, även om jag vill komma tillrätta med sprayproble
met, så hade ju det varit en bra lösning tills jag lärt honom stå still.

Tänkte därför höra om någon haft problem med detta och kanske fått ordning på det. Vad har ni gjort för att få bort rädsla eller vänja dom vid sprayning. Några tips på vad man kan göra?
Alla förslag är välkommna!!:bow:

oftast är det inte ljudet hästen blir rädd av.. utan chocken av att de kommer något blött på kroppen..
gör som när man tvättar en häst..
om ni vet hur man går tillväga.. tror faktist många vet de =)
men för dom som ej vet utan bara sprutar rätt på hästen..=P
Börja långt ner på benet.. på hoven om så måste.. när hästen slappnar av går du sakta uppåt.. visa hästen minsta spänndhet eller reservation så stanna på de stället.. vänta tills hästen slappnar av igen.. =)
och glöm INTE ... MYCKET beröm när hästen ger efter och slappnar av! =D.. de är iaf vad jag rekomenderar.. för skulle inte du också bli rädd om någon skvätter på något (oftast kallt) på dig.. klart att du rycker till och + på de att de låååter läskigt från den saken som "kasta" vatten på dej..

det är nog inte så behagligt.. =D

börja från basic alltid.. jaga ej upp hästen och tvinga den INTE..
låt hästen ta det i sin takt=).. alla framsteg är :bow:

Och är de nu så att hästen skapat en rädsla för sprayflaskan.. låt hästen hälsa på flaskan och ge hästen en GOD relation till flaskan.. kanske låter lite knasigt ;D ... men vänj hästen vid att han inte alltid blir sprayad när flaskan är framme utan att han kan också bli kliad/gosad när sprayflaskan skymtar
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädd för sprayflaska

Min kille var oxå rädd för flugsprayen. Jag köpte en sån där dyrare blomspruta som man pumpar upp ett tryck i och som sedan "duschar" ut medlet. Dels så försvann det läskiga ljudet och så kom det kalla, otäcka mer jämnat fördelat, och framförallt kom inte ljudet och känslan tillsammans!
Sen gick den flaskan sönder men numera går det bra med en vanlig sprayflaska. Det är fortfarande inte det bästa han vet, men han står åtminstone inte på bakbenen!
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Jo, de här med att ta de från basic e nog bra, ska börja ta fram flaskan, låta den stå bredvid så han kan "hälsa" på den i lugn o ro. Vet inte om det går att spraya honom på benen dock, jag kommer inte ens i närheten som det är nu, får nog börja ännu mer från grunden känns det som.

Får ta mig tid en ledig dag och ha terapi, ska iaf börja vänja honom vid flaskan och prova att gå fram så sakta det går så att han absolut inte blir mer rädd.

Tack för tipsen
 
Sv: Rädd för sprayflaska

Jag gör som jag gör gjort me duschningen,skickar hästen i ring då tröttnar dom tillslut för dom kommer inte undan.. Man har inte en chans när dom börjar backa så jag tog till en annan taktik:rofl:

Vad betyder att "skicka hästen i ring"???:confused::confused:
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 239
Senast: Xomymy
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 950
Senast: Hedinn
·
Hundträning Grannen har två cane corsos som skäller som galningar så fort vi rör oss på vår gårdsplan och de ser oss (i trädgården ser de oss inte)...
Svar
12
· Visningar
1 037
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp