Rädd för saker utanför paddocken

Lycanthrope

Trådstartare
Inte säker på om tråden ligger i rätt forum, men hoppas :angel:

I paddocken där jag red första gången idag, efter vi flyttat till nytt stall, står det en några meter lång hyllgrej med massa hinder, stöd, sockerbitar, murmaterial och liknande. Och det går inte att rida förbi! Hon går sidled med huvudet ditåt. Jag försöker ställa henne, jobba henne, men det går inte! Hon kastar sig och håller på.
Det har gjort mig nervös också så hur tusan ska jag nu kunna slappna av när vi ska förbi!?

Hur kan jag vänja henne vid sånt här?
Ska rida lektion där på tisdag.. Då är det ju fler hästar där så blir säkert lättare..

Min medryttare bråkar hon oftast inte lika mycket med på samma sätt, och medryttaren är "modigare".. (hon vet inte än vad Vania kan göra för hemskheter) så hon kan säkert få förbi henne utan några problem.
Men det hjälper väl inte mig om andra kan rida henne lungt förbi där?
Kan ju be tränaren om hjälp liksom.. men det funkar väl inte så att hon slutar med mig?

Tips? :crazy:

Sv: Rädd för saker utanför paddocken

Jag skulle hoppat och gått fram med henne gärna rört vid de för att få henne nyfiken för att hon sedan själv ska gå fram och nosa..
gjorde jag alltid med min foderhäst...sen kan man gå förbi några ggr för att sedan sitta upp och göra samma sak...och funkar inte det så får man väl börja om...:D det e d enda tipset jag vet funkar på endel hästar...:smirk:

/Krizz

låt hästen gå fram och kolla på grejerna både före och efter ridpasset. Det ger sig säkert efter ett tag;)

Din häst reagerar nog så för att den undrar vad det är för något så låt den kolla in grejerna lite så ska du se att det ordnar sig. Jag tycker det oftast är den bästa lösningen på en sån grej, att man kollar in det som är "farligt" o konstaterar att det inte är nåt farligt.

locka med morot eller äpple, om hon inte vill gå fram till grejerna.
det är på dom flesta hästar en bra "avledande manöver"
vet dom att man har godsaker, så "glömmer" dom lite av rädslan.
så brukar vi göra om inte hästen vill "följa" fram till det läskiga.

lycka till.

Jag hade i din sits försökt att "ignorera" hästens trams så långt det bara går...
Inte gå på och arbeta, ställa, vara arg eller för den delen tramsa och ge godis och berömma när den går förbi..

Risken är att man själv "visar" hästen att "ja, det där ÄR verkligen något att vara rädd för" om man blir arg eller om man blir överdrivet berömmande.

Bäst brukar det gå om man helt enkelt rider på förbi.. om hästen vill tramsa.. ja låt den då gå på snedden förbi några gånnger.. efter ett tag märker ju hästen att du inte reagerar = det var inte så flarlig. Och att den inte kommer undan och inte får en massa uppmärksamhet = det är ingen ide att fortsätta tramsa.

är hästen rädd och inte vågar gå förbi, så tycker inte jag att det är "trams" att visa hästen att det är ofarligt, det gjorde tom. dadde när någon yngre häst skyggade för vissa hinder.(och ja, han gav oxå en godbit när hästen "vågade" nudda hindren.)
att vara rädd handlar inte i min värld om att söka uppmärksamhet. i alla fall inte på en häst.

Jag har själv en sån häst och vet hur jobbigt det kan vara! Till slut sitter man bara och spänner sig och väntar på hästens nästa utfall.

Min häst blev mycket, mycket bättre när jag ett antal gånger tvingat henne först att titta och sen att nosa på det som hon upplevde som farligt. Sen jobbade jag med mig själv för att ignorera det farliga, och när jag la mitt fokus på ridningen istället för att vara orolig för en reaktion, gick det bort så gott som helt. Jag upplevde det som att när jag signalerade till hästen att jag var trygg och lugn och att det inte fanns något att oroa sig för så blev hon trygg och fokuserad på arbetet.

Hmmm.. jag menade inte alls att "dissa" ditt inlägg och det du skriver - ber om ursäkt om du uppfattde det så. (Hade inte alls ditt inlägg med i tankarna när jag skrev mitt, men ser nu att det kan uppfattas så)

Det jag menar är att väldigt ofta så ÄR det faktiskt inte så farligt.. det där som hästen är rädd för.
Och "faran" med att berömma och ge godis är dels att hästen kan lära sig att "bli rädd" är ett jättebekvämt sätt att komma undan arbete, dels så kan man genom att börja prata med överdrivet lugnande röst och klappa och hålla på bekräfta att "jo då, det ÄR något speciellt med det där hörnet av ridbanan".

Jag vet inte om jag var otydlig i mitt inlägg men jag skrev inte att rädd = söka uppmärksamhet.

Naturligtvis så måste man ju anpassa sig till situationen - men min erfarenhet säger mig att i de flesta fall så lönar det sig att inte göra en förs stor sak av saker o ting.
En häst som stannar för att något är "farligt" fram på vägen brukar ofelbart gå förbi efter ett tag om man bara inte jagar upp sig själv.
Att inta en neutralt drivande sits och bara prata lite granna med hästen som om inget alls ovanligt har hänt brukar ge bättre resultat både än att bli arg och gå på hästen (liket bara skärrar upp den) och att klappa och prata med överdrivet "lugnande röst" - typ: såååååå ja lilla hästen, det äääär inget farligt... sååååå ja, sååå ja.....

Jag anser att det bästa sättet att visa hästen att det inte är farligt är att inte göra en stor grej av det.
Om jag är lugn, trygg och inte rädd för vad det nu må vara (och naturligtvis låter hästen titta på och kontrollera det som är "farligt") så är det bästa sättet att säga att det är lugnt...

För att ytterligare förtydliga med några exempel:

Jag ska rida en häst över en bom för första gången.
Då intar jag en "neutralt drivande sits" och styr mot bommen.
Om hästen tvekar går jag inte på mer, utan bibehåller den neutralt drivande sitsen och ser till att hästen har nosen i den riktning jag vill att den ska gå. Ganska snart kommer hästen att ta några steg mot eller till och med gå framill bommen (och då kan jag så klart berömma med ett bra och kanske en klapp).
Om hästen vill får den så klart nosa på bommen medan jag sitter där med min neutralt drivande sits och väntar tills hästen går över (eller för all del skuttar) och då berömmer jag med ett bra och en klapp, och sen är det bra med det...

Jag rider ute på vägen och min häst är jätterädd för en sten på sidan av vägen och vill inte gå förbi.
Då intar jag min neutralt drivande sits och vänder nosen åt det håll jag vill gå och ganska snart brukar hästen gå förbi. Då berömmer jag med ett enkelt bra och kanske en klapp..

Tror inte på att bli arg och gå på hästen i sådan lägen - det gör bara hästen mer skärrad. Men jag tror inte heller på att göra en stor sak av det åt andra hållet heller...

de e lungt :D jag fattar hur du menar...
tror du fattar hur jag menade oxå .;)

Jag tror det funkar jättebra att slappna av och bara gå förbi, som om det inte vore nånting.. Men jag är rädd att hon ska flyga iväg som hon kan göra, och det känner hon säkert.. och om jag då sitter där me lång tygel tex kan jag ju inte ta tag direkt heller.
Och om jag har kort tygel fånar hon sig, går på snedden förbi..

Provar även att nosa på det innan, men det är lika "läskigt" nästa gång vi rider förbi ändå :O

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 107
Senast: Blyger
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar