Som jag skrev förut - jag tror inte han är rädd för klickern...utan han känner sig nog mer obekväm eller rättare sagt förvirrad = du klickar i stallet och det betyder godis för honom...Men han får ingen godis och känner sig mer och mer förvirrad och orättvis behandlad..OM du fortsätter använda klickern på både häst och hund..
Du gör självklart som du vill och kanske din valp förstår tillslut att i stallet betyder inte klickern något...
Det kan också bli bättre med åldern eftersom han är inne i en känslig period nu.
Iaf jag använder mitt ord Japp- som jag säger väldigt snabbt exakt när dom gör rätt och efter det får dom godis - (då det betyder godis för dom) OCH beröm med bra/duktig osv..Hundar är inte dumma...man kan inte lura en hund tex om man är på dåligt humör och få dom att tro att man var glad över att dom gjorde rätt genom att klicka-bara för att klicker låter ju likadan hela tiden...Dom känner ändå när man är glad eller inte=)
Jag använder både klicker, Japp och omvänt lockande och dom förstår vad jag menar, min hund speciellt (den andra är husses hund) men eftersom jag jobbar hemma så tränar jag såklart båda dagtid ! Ibland är min vovve smartare än mig eller lär sig så fort att jag inte hänger med
...
Är bara nyfiken om du orkar svara på detta-Varför klickar ni hästar? Är det för att det är snällare och att dom lär sig mycket fortare som hundar helt enkelt!? När klickar ni hästarna? Är det bara vid inlärning eller? Förstår dom lika lätt som en genomsnittshund typ...Eller är det olika som med hundar?
Nyfiken för jag har själv haft egen häst, ridit, tävlat i hoppning, osv när jag var yngre...men ingen klickade sin häst...Jag bytte sport till hund och hund träning/tävling istället och att bara få vara med sina vovvar är mitt största intresse .
det blev lite jobbigt att ha en egen häst och sen tycker jag om hundar mycket mer, men jag tycker ju om hästar ff och det är ju jätte roligt att rida ibland...