Rädd för kardborre!

B

blomman_

Jag har ett litet problem, det är så att min häst är rädd för kardborreband! Så fort hon hör det "ritchande"-ljudet så hoppar hon till! :crazy:
Eftersom hon har så lite pannlugg så måste hon på sommaren ha en flughuva och på den finns det just kardborreband...
Så när jag ska försöka ta av den så slänger hon med huvudet och blir riktigt rädd! :eek: Knappt så jag får av den!
Det hjälper varken om jag drar fort eller jätte sakta, hon blir lika rädd för det!
Skulle vara såå himla tacksam om någon har något bra tips på hur jag kan få henne att vänja sig vid ljudet! :)

Sv: Rädd för kardborre!

Du kanske kan träna med och "öppna och stänga" kardborren flera gånger en bit ifrån henne, så hon vänjer sig vid ljudet på avstånd. Och sen när hon accepterar det gå närmare och närmare, tills du kan göra det när hon har den på huvet. Det skulle jag ha provat.

Du kanske kan träna med och "öppna och stänga" kardborren flera gånger en bit ifrån henne, så hon vänjer sig vid ljudet på avstånd. Och sen när hon accepterar det gå närmare och närmare, tills du kan göra det när hon har den på huvet. Det skulle jag ha provat.

Jo,det skulle ju kunna funka! :) Ska testa det!
Kardborreband finns ju på en rad olika hästprylar, så hon måste vänja sig!

inte så många vakna kanske....
god natt.

Så där var mitt gamla russ!:) Han va livrädd för det där ljudet... Men jag komm ihåg att vi stod brevid honom och ritschade massor, han blev bättre men tyckte aldrig om ljudet. Jag vet att vi sjöng för honom högt så han inte skulle höra, det funkade ibland.

Men jag tror det man kan göra är att försiktigt vänja dom vid ljudet. Mycke beröm så brukar det gå om man är envis.

Lycka Till

MVH Russin8

Tjata på det bara; dra på och av kardborre runt henne i tid och otid :D hon måste lära sig då det tillslut blir något som händer varje dag.

om den inte vänjer sig finns ju alltid en huva med dragkedja..

om den inte vänjer sig finns ju alltid en huva med dragkedja..

Joo, jag har tänkt på att använda en huva utan kardborre! Men vart kan man köpa en huva med dragkedja? :)

Tack så mycket för alla svar!! :bow:

h**ks har en huva med dragkedja som, vet inte hur den är för har inte provat den än men den ska vara bra.

Hej

Jag tycker att Ullis25 hade den bästa råd åt dig och det är samma råd jag skulle ger dig med. Om du tar den tid det tar att fixa detta här så kan du fixa det i under en vecka.

Bara öppna och stänger det om och om igen men när du går framåt och hon acceptera det så stå still en ½-1 minut så att hon är belönat att står still. Sen börjar om igen. Om hon börjar blir tokig på ljudet så sluta inte med ljudet, bara backa små steg tills hon är lugn sen sluta det.

På detta sätt kan du lära henne att hon överleva detta hämskt ljudet och att hon kan lita på dig mer också.

Och på en dag är hon jätte bra och du får på det men senare på dagen om du ska ta av det så kan hon blir rädd igen så när du ska ta av det har en bit kardborreband med dig och börjar från en bit bort så du inte bara går up och riva bort det på engång du kan förstärka hennes räddsel detta sätt.

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundträning Sen förra året har vi fått vildsvin som springer på åkrarna runt huset och våra promenadvägar under vinterhalvåret. Min chihuahua...
Svar
4
· Visningar
1 598
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 908
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar