Rädd för hundar

jis

Trådstartare
Min häst, som normalt är ganska tittig och smårädd för det mesta, har blivit LIVRÄDD för hundar.
Detta pga att en och samma hund har jagat oss och skrämt henne rejält två gånger när vi har ridit i skogen.
Hunden springer lös och jag vet inte vem ägaren är. :(

Efter sista gången hon blev skrämd så var det som att hon trodde att hunden gömde sig någonstans bakom varenda buske. Hon var livrädd för allt i flera veckor! Minsta lilla löv som rörde sig så slängde hon sig bakåt och försökte sticka hem. Hon gick spänd hela rundan och tittade på allt!

Jag har därför bara ridit samma runda varje gång jag rider, en runda där jag vet att hunden aldrig kan dyka upp.
Hon blev då långsamt tryggare igen. Men med tiden måste jag ju kunna rida andra rundor också igen. Jag har inte tillgång till paddock utan rider bara i skogen.

Men problemet är nu att hon har blivit livrädd för alla hundar som springer lösa eller som skäller. Hon får fullständig panik.
igår gick en person med hund förbi på vägen bredvid hagen. Hunden började skälla när den såg hästarna och hon sprang runt i panik i hagen. :(

Så min fråga är egentligen, hur ska jag lära henne att inte vara rädd för lösa och skällande hundar?

Kopplade hundar och tysta, snälla hundar är hon inte rädd för, så att träna med snälla hundar lär ju inte hjälpa. :confused:

Du känner ingen snäll tyst hund som kan skall på kommando? En långsam tillvänjning med mycket godis kanske kan göra susen?
Stackars häst! Det måste fått århundradets chock!

Träna med en hund som kan kommandot skall? Träna med en lös extremt lydig hund som ägaren kan bryta direkt. Etc. Och så som vanligt. Börja med så lite att hon säkert klarar av det. Öka försiktigt när hon är bekväm.

Det här är en av få gånger jag skulle träna utan beröm och liknande, och låta hästen lösa situationen själv, inse att den inte dör. Men extremt superviktigt att man inte utsätter den för mer än den klarar av varje gång.

Dvs första gången kanske det handlar om att en lös hund leker 100 meter från ridbanan. Eller att en hund som sitter stilla 50 meter från ridbanan ger ett skall. Osv. Jag skriver ridbanan för jag skulle inte vilja träna i hagen initialt om du inte måste.

Usch vad tråkigt för dig och hästen, och vad hemskt oansvarigt av ägaren :(

Själv har jag motsatt problem, min hund är livrädd för hästar. Jag håller långsamt på vänja honom att acceptera min nuvarande, ursnälla häst men det kommer att ta tid. Håller med ovanstående två inlägg om en långsam tillvänjning med en snäll och extremlydig hund som hästen får vänja sig med lite i taget och på långt avstånd.

Du känner ingen snäll tyst hund som kan skall på kommando? En långsam tillvänjning med mycket godis kanske kan göra susen?
Stackars häst! Det måste fått århundradets chock!

Nej, tyvärr känner jag ingen sådan hund.

Ja, hon blev verkligen livrädd, stackarn.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 624
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 099
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar