Rädd för hinder

juliaoijwall

Trådstartare
Hej heJ
Jag har ett litet problem med min häst...

Jag har ett varmblod som är född 2001 och har både gått i travet och monté men är riden under hela tiden.
Jag har nu börjat skola om henne och startat från grunden, och det gr hur bra som helst i dressyren, och hon är riktigt duktig, men jag har ett litet problem hoppningen...
Hon är helt sjukt rädd för bommar, hinderstöd, cavalletti, allt...
om jag har lagt 1 bom på marken och rider mot den, och har henne samlad som om vi skulle rida helt vanligt, men så fort hon ser bommen stannar hon, backar, spänner hela kroppen, spärrar upp näsborrarna och frustar. Det funkar inte om jag fortsätter och försöker pressa henne utan att ge mig, men heller inte att vända om igen och ta det på nytt. Jag har även testat att hoppa av och försöka leda henne över, då jag vet att hon litar på mig enormt mycket från marken, och det tar henne emot men tillslut rusar hon över.
Jag har lyckats hoppa över stockar i skogen, och det tycker hon är super kul! Hon hoppar över de fallna träden med glädje och därför undrar jag hur jag ska göra för att jag ska kunna hoppa småskutt på träning också, som omväxling och för att ha lite kul.

Jag har inget mål med att hoppa och så men det skulle vara kul att kunna hoppa några småskutt ibland.

Det är inte för att hon är en travare heller om ni tänkte det, har en till travare hemma och hon hoppar 120 utan problem:)

Tacksam för vilka svar som helst!!:)
 
Sv: Rädd för hinder

Även om det är en del jobb att bära fram bomma och hindermaterial titt som tätt så skulle jag ha med några bommar och hinderstöd vid varje ridpass på banan och sedan rida runt som vanligt utan att försöka hoppa eller gå över. Lägga volter runt bommarna och rida mellan hinderstöden. Om hon skyggar så skulle jag bara lugnt parera och inte göra en så stor sak av det. Berömma så fort hon är lugn eller om du lyckas rida lite närmre än förut.

Efter ridpasset så skulle jag skritta av avsuttet och promenera över en bom ett flertal gånger. Ha med ett långt grimmskaft eller en lina så att man inte riskerar att rycka i henne om hon tar ett skutt. När hon är så pass trygg att hon kan skritta över en bom på marken när du leder henne så kan du börja skritta över en bom i slutet av ridpasset när hon är lugn och harmonisk. Ha en halsring eller hålla i manen. Först när hon är lugn i skritt så gå vidare till att trava och sedan galoppera över bommar. Om du har möjlighet kan du även löshoppa henne när hon är tryggare med bommarna. Skynda långsamt och öka inte svårighetsgraden förrän hon är trygg i det steg du är på.
 
Sv: Rädd för hinder

Min travare var också jätterädd för bommar och hinderstöd i början :) Han vägrade ens gå nära och titta utan stannade på långt avstånd och råglodde på det där hemska längre fram.
Vi löste problemet genom att leda honom i närheten av och över bommarna. Han litade till 100% på den som ledde honom men inte alls på ryttaren då. Så mamma ledde och jag satt på och till slut var det ju faktiskt inte så farligt, man fick ju massa beröm i närheten :D
Du kanske kan ta hjälp av en till så att ni är två, en som leder och en som sitter på? Börja med att leda runt bommen och gå närmre och närmre och beröm för varje steg hon tar mot bommen. Stanna så att hon får lukta på bommen om hon vill (min häst är en "luktare", han vill lukta på allt hemskt) så hon kan se att det inte luktar fara. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Rädd för hinder

På min ponny som var exakt likadan fungerade två saker:

1) Hoppa hinder utomhus och inte på bana eller i ridhus. Har ingen aning om varför men gissar på trauma på Irland där han är uppfödd.

2) Lägga ut flera bommar efter varandra och inte bara en så det verkligen blev en serie, då gick det också mkt bättre.

Vet inte om det funkar men det är tips iaf :)
 
Sv: Rädd för hinder

Släpa fram grejerna titt som tätt och rid på som vanligt på banan utan att tvinga över. Hon vänjer sig vid att dom står där och hinner se att dom inte attackerar. När det går lugnt kan du börja rida mellan hinderstöd eller över enstaka bommar om hon är avslappnad. Gör en del av jobbet från marken innan du sitter upp så känner hon sig tryggare.
 
Sv: Rädd för hinder

Jag har också en travare som jag skolar om från grunden som är rädd för bommar.
gör så att du glömmer hinderstöden.
Lägg bara ut EN bom, lägg den ca 50cm från väggen/staketet så att han/hon inte känner sig instängd, för varje gång du har ridit förbi den minska avståndet mellan bom och vägg/staket. När hästen gått över bommen när den är intill vägg/staketet så börjar du om med samma avstånd från vägg/staketet (50cm) fast med 2st bommar.
Min travare har börjat gå över bommar efter att jag tränat så:)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 117
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp