Rädd för att rida ut själv

Sv: Rädd för att rida ut själv

Idag har jag ridit ut själv :) Hon stressade upp sig lite ibland,men jag behöll lugnet iallafall.Jag tänkte på att när hon är med andra hästar är hon helt cool. Satt och pratade med henne: Du är inte själv,jag är med. Jag känner mig riktigt stolt nu :)
Äntligen vågade jag. Till och med lite galopp.
Så bara öva på. Rätt som det är går det riktigt bra.

Hej

hur går det för er andra med problem?

För mig går det inte alls, just nu. Testade att rida och möta en kompis som bor i närheten. Vi behövde bara gå över en åker för att möta dem. När min häst fick syn på den andra hästen blev hon jätterädd och spänd och slängde sig och stack hem. Jag vågade inte rida tillbaka efter det, utan min kompis fick rida till vårat stall och "hämta upp" oss där.

Om problemet hade varit att hon stannade och vägrade gå tror jag att det hade varit lättare. Men nu blir hon spänd som en stålfjäder när vi rider ut själva och jag känner mig som en smörklick på het potatis. För minsta lilla så kan hon flyga i luften och hon lyssnar inte alls. Jämför med när hon är ute med sin hästkompis, då är hon lugn och trygg.

Problemet är att hästkompisen börjar bli gammal och orkar inte vara ute så länge, plus att hans medryttare inte haft tid att komma på ett tag. Så då har vi longerat, tömkört och ridit lite på volt hemma istället. Men jag skulle verkligen, verkligen vilja att vi kunde bege oss ut själva i skogen och att det skulle kännas tryggt.

Har du provat att rida med graman? Det kan hjälpa att hästen känner sig mer inramad, annars tycker jag att du ska sitta av innan hästen kastar sig om och springer hem. Det är bättre att ni är kvar på stället du vill vara.

Hon märker mycket väl av din känsla och tycker förmodligen att det är tryggast för er bägge (åtminstone för henne) att dra hem igen. Gå med henne till fots i skogen så att du är övertygad att det inte är farligt, låt hon få gå före dig ibland, sitt upp och rid när det känns säkert och sitt av när du inte klarar av henne.

du skriver ju själv att hon inte är mycket riden, det blir annorlunda för hästarna när ngn sitter på ryggen, som tidigare nämts är tex sjunga bra för då blir hon ju påmind att du är med. Du kan nynna tex "vilken tur jag har med en så modig häst, jag sitter kvar för vi är bäst, vilken tur du har med modiga mej- nu går vi framåt min duktiga tjej"

Skulle j a g haft liknande problem någongång :angel: ?

Hur agerade du då hästen blev spänd?
Blev spänd själv troligen.
Hästen tar över ansvaret när du inte är hundra på att inte övertala hästn om att det inte är ngn fara.
Nästa gång kan du bli offensiv- förekomma istället för att bli defensiv o passiv.

menar. Ha slack tygel tills hästen vänder eller innan den gör det ge dig av framåt. MOT det läskiga. Yihaa!

Då kommer den att bli tuff- som du:bow:

Jag har fått göra så många gånger när flera hundar kommit skällande emot oss på långt håll. det förtar hästens rädsla o hundarna blir ställda när bytet kommer emot dem.

Det stärker bandet mellan ryttare- häst o båda får självförtroende.

Senast ändrad:

Åh, jag vet ju att det stora problemet är att jag blir rädd. Jag vet inte hur jag ska komma över det och bli mer modig, som ni beskriver. Det har kommit med åldern, att jag är rädd för att ramla av eller göra illa mig på något sätt. Det går ju inte att TÄNKA sig orädd och djupandning har jag också testat... men om vi ger oss ut själva så dröjer det inte länge innan hon blir spänd och jag blir rädd och hon blir spändare och jag blir räddare...

I dag skulle vi rida runt lite på åkern och när jag skulle vända henne bortåt så ville hon inte. När hon inte vill har hon väldigt lätt för att lätta med framdelen och jag blir ju såklart för att hon ska ställa sig på bakbenen. Vet inte om det var all snön som yrde omkring också, men när hon började krångla blev allt suddigt för mig och jag fick världens yrsel. Skitläskigt! Förmodligen för att jag blev rädd.

Vi har ridit för instruktör men hon kan ju inte gå med ut i skogen. Jag kanske skulle proppa i mig lite valium innan vi försöker rida ut själva nästa gång? :)

Glömde skriva: Idén att rida och promerna om vartannat eller hoppa av "innan" hon sticker är bra. Men det funkar ju inte. Hon blir ju så sjukt stressad och taktar och sticker och jag kan verkligen inte få henne att stå still så att jag kan hoppa av. Och jag vill ju inte hoppa av i farten. Det känns dessutom osäkert att hoppa av, bara att släppa fötterna ur stigbyglarna på en häst som är så spånd och kan slänga sig om eller börja springa i vilken stund som helst... travnerverna.

Vände du i skritt eller trav- galopp?

Fart gör att hon inte kan göra ngt.

visa lite jäklar anamma några gånger- bli arg ngn gång, så ger det sig fort.

Nu bestämmer hon vad ni ska eller inte ska göra.

Just den specifika situationen var så här:

Skulle möta en kompis med häst en bit bort på en åker, kanske 2-300 meter. Vi börjar rida ditåt och hon krånglar lite och vill vända, men jag driver på. När hon får syn på hästen som kommer ridande blir stel som en pinne och jätterädd (känns det som i alla fall). Vägrar gå framåt. Istället kastar hon sig helt om och springer hem till stallet.

Problemet är inte att hon blir lynnig och inte går, för hon känns inte omöjlig att driva framåt. Utan att hon är så rädd och nervös hela tiden vi är själva. Jag är uppriktigt rädd för att ramla av och skada mig. Vi har ridit några turer runt åkern och det GÅR ju, men skulle det komma en annan häst, en hare, ett rådjur eller en bil så skulle det vara kört, för hon är redan i spänningsläge 9 av 10.

Då när jag har vågat mig ut själv har jag försökt rida på lång tygel och sjunga lite för henne och klappa om henne mycket. Jag tror inte att hästen gör såhär för att bråka, utan för att hon känner sig osäker utan sin flock.

Har beställt Sven Forsströms bok "rädd för att rida" nu i alla fall och hoppas att det finns bra ledarskapsövningar i den, som man kan göra från hästryggen. På marken är hon ju hur lugn som helst, som sagt.

Har ni tips på ledarskapsövningar från hästryggen så hör av er... :)

kl

jag har ett råd som kanske inte är så roligt men som jag tror är ett schysst sätt att göra det på. vet inte om du har provat det eller inte

promenera men hästen själv ute i naturen, varva med att tömköra. bara du och hästen, Bonda lite så att säga. och bli trygga med varandra när ni är ute, fast med dig på marken och inte uppe på.

prova sen rida när ni är avslappnade ute från marken. men ta korta vändor minisväng bara och fokusera på att vara lugna och trygga i första hand.

sen rid ut med sällskap när du har chansen självklart, avstå inte helt från ridning men avstå från ridning när ni ska ut själva tills ni är helt trygga ensamma i naturen från marken.

Rouise,

tack för tipset men det gör vi hela tiden och har gjort länge. Som jag skrev är det inga som helst problem med ledarskapet när vi är på marken. Jag går alltid före och behöver bara dröja lite på steget så saktar hon ner eller stannar.

Problemet är att hon tolkar situationen annorlunda när jag sitter i sadeln. Då blir hon genast nervös när hennes hästkompisar inte är med och hon verkar inte fatta att jag fortfarande är ledaren.

Rouise,

tack för tipset men det gör vi hela tiden och har gjort länge. Som jag skrev är det inga som helst problem med ledarskapet när vi är på marken. Jag går alltid före och behöver bara dröja lite på steget så saktar hon ner eller stannar.

Problemet är att hon tolkar situationen annorlunda när jag sitter i sadeln. Då blir hon genast nervös när hennes hästkompisar inte är med och hon verkar inte fatta att jag fortfarande är ledaren.

Det är inte att hon inte fattar- tvärtom.

hon känner ju din osäkerhet mkt lättare då ni har kroppskontakt.

Be ngn annan trygg ryttare rida den.

Kan ju bara prata för mej själv nu, men jag har varit i samma sits.
Och jag uppfattade inte min häst som nervös, utan att hon kände att jag var nervös och tyckte då att vi lika väl kunde gå hem.

Jag började tömköra och när hon försökte vända så var jag mkt bestämd med att få henne framåt, vilket lyckades bra.
När jag sen satt på henne försökte jag få samma känsla, att inte vara nervös utan bara koncentrera mej på framåt. Det gick mkt bättre, och efter några veckor kunde vi utan större problem rida dit jag ville, fast hon ibland tvekade.

Idag har hon vissa ställen där hon vill vända, och eftersom jag vet om det, så är jag mer bestämd med att tänka framåt, och det funkar bra. Hästen är mkt nöjdare och frustar mer under våra ridturer, än när jag satt och spände mej hela tiden.

Om jag misstänker att hon ska vända, vilket syns då hon börjar sakta av och sneglar åt vänster, då håller jag högra tygeln hårdare och driver henne framåt och ger henne ingen chans att börja ifrågasätta om vi ska hem.

I början red jag korta sträckor och kände jag att osäkerheten började smyga på, så vände jag henne innan hon kom på att hon skulle göra det. Sen gjorde jag sträckorna längre och längre.

Är jag osäker ibland, tar jag med mej bonusdottern som får gå med och promenera, och då funkar det bra och jag tar med mej det till nästa ridtur.

Senast ändrad:

Det är precis som du skriver- att man själv påverkar- eldar på betéendet.
Vad kul att det har gått bra:bow:

Jag känner igen mig precis i det du skriver - jag har själv varit med i ett par trådar om min backande/vändande häst.

Det tändes en glödlampa i huvudet på mig när jag läste en bok om hästars rädsla, där förf. skrev följande otroligt kloka ord: För hästen FINNS INTE "matte är rädd för att galoppera" eller "matte är rädd för att jag ska hitta på nåt tok" eller "matte är rädd för att trilla av och slå sig" eller "matte är rädd för hur jag ska reagera om det kommer en lastbil". Det finns bara......trumvirvel......MATTE ÄR RÄDD!!!! Då ringer alla larmklockor hos hästen och flyktbeteendet hamnar överst.

I det scenariot du beskriver med andra hästen på åkern var du säkert lika spänd o tveksam som hästen för att du kände att hon kunde hitta på något. Och det enda hon kände var att du var spänd o tveksam, alltså måste det där andra, som hon kanske inte ens såg tydligt, jätteläskigt. Klart att hon räddade er båda genom att springa hem! Hon ska ha en eloge egentligen!

Jag insåg att det funkade mycket så med min häst, vi red ut tillsammans och jag kände "men huvaligen vad ska hon hitta på för tok idag då" och hon kände "men huvaligen vad matte är spänd, vad är det som lurar i buskarna!"

Det som gäller är att slappna av, och då menar jag på riktigt, inte "fusk-slappna av" typ sitta o sjunga, utan intala dig själv att inget kommer att hända. Jag brukar ibland låtsas att jag är min rididol Mark Todd :angel: och tänker "hur skulle han göra här". (Det funkar! Det är säkert :D)
Och jag har dessutom märkt att om hon är väldigt mycket på tårna så hjälper det att jag har henne på tygeln och är stenhård över att hon ska "jobba", för då blir hon dirigerad av mig och slipper hitta på eget. Det kanske funkar med din häst också? Prova!

Dessutom - rider du mycket på ridbana? Jag är övertygad att ALLT spelar roll - t ex har jag på sistone ridit mycket övergångar på min häst, av olika skäl, och jag är övertygad att det bekräftar vårt samspel och hennes respekt för mina kommandon - signalerar jag "nu går vi fram" så går hon fram, och det tar vi med oss från ridbanan till skogen.

Prova olika knep, men framför allt - utgå ifrån att inget händer, så händer sannolikt inget.

Lycka till från en som har kämpat en hel del med sina nojor :bump:

*KL på mig själv*

Glömde säga också, om man har en nervös häst ska man se sig själv som ekipage, som helhet. Vad är totalsumman av vårat mod i denna situation? Om hästens mod inte räcker till så måste ditt mod fylla på upp till 100%. Om ditt mod inte heller räcker till, det är då hästen inte fixar det.
Ergo, ni ska vara i situationer där du orkar vara med och "fylla på" åt hästen, så bygger du upp självförtroendet och orkar så småningom ta hela ansvaret dvs stå för 100% när hästen inte fixar det alls.

T ex: träbron över diket hatar min häst, men där sitter jag av och leder över för att jag tycker också att kombinationen supersmal bro+ djupt dike är läskig. Jag fixar inte att vara modig åt hästen. Läskiga Huset med en bil under en presenning däremot, det vet jag att det inte är farligt så där tar jag rollen att vara den som är modig och lugnar henne o driver förbi.

Jag tycker att det är ett bra sätt att tänka, liksom, för att man ser o förstår sin egen roll i partnerskapet som häst+ryttare är.

Bara lite extrasvammel :angel:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama